بازنگری در اداره مساجد و تغییر رویکرد بر اساس نیاز روز یک ضرورت است
کد خبر: 3741745
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

بازنگری در اداره مساجد و تغییر رویکرد بر اساس نیاز روز یک ضرورت است

گروه اجتماعی ـ سرپرست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه لرستان با اشاره به نقش مؤثر مسجد در تربیت دینی و خودسازی انسان، اظهار کرد: برای حفظ نظام و مصون ماندن آن برابر توطئه‌های آشکار و پنهان دشمنان، باید در اداره مساجد بازنگری و بر اساس نیاز روز تغییر رویکرد ایجاد شود.

بازنگری در اداره مساجد و تغییر رویکرد بر اساس نیاز روز یک ضرورت است

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام اصغر دانشی، سرپرست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه لرستان امروز، پنجم شهریورماه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که با نظر شورای سیاست‌گذاری مساجد، برای اعضاء شورای مساجد چارت تشکیلاتی در نظر گرفته‌ایم، اظهار کرد: تشکیل هیئت‌امنا با معرفی امام جمعه صورت می‌گیرد که این‌کار خود باعث رابطه نزدیک ائمه جماعات و هیئت‌امنای مساجد و هماهنگی بهتر برای انجام فعالیت‌ها در مساجد است.
وی با اشاره به نقش مؤثر مسجد در تربیت دینی و خودسازی انسان، گفت: ۹۰ درصد شهدای ما از بچه‌های مسجد بودند و در دوران دفاع مقدس، اکثر اعزام نیرو‌ها به مناطق جنگی در مساجد صورت می‌گرفت و هرگاه توطئه‌ای علیه کشورما طرح‌ریزی و اجرا شود، بچه‌های مسجد در دفع آن نخستین گام‌ها را برمی‌دارند.
سرپرست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه لرستان افزود: برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و مصون ماندن آن در برابر توطئه‌های آشکار و پنهان دشمنان، باید در اداره مساجد بازنگری و بر اساس نیاز روز تغییر رویکرد ایجاد شود.
دانشی با بیان این‌که مسجد نهاد مردمی است، تصریح کرد: از مردم انتظار داریم در خصوص معرفی هیئت‌امنا با امام جماعت همکاری کنند و در توسعه مساجد با نیت وقف در واگذاری زمین، مساعدت مالی و حضور حداکثری در مساجد، نقش خود را در این زمینه به‌خوبی اجرا کنند.
وی اظهارکرد: مسئولان می‌توانند با حضور در نماز جماعات و بهره‌مندی از ظرفیت و پتانسیل مردم در خصوص فرهنگ‌سازی مثلاً آموزش مهارت‌های زندگی و کمک به حل مشکلات، مردم نقش خود را در مساجد به‌خوبی ایفا کنند.

مساجد قرارگاهی برای حل مشکلات مردم باشد

وی با یادآوری این‌که مساجد قرارگاه‌های بابرکت بزرگی هستند که می‌توانند حلال مشکلات مردم باشند، افزود: در راستای وضعیت مساجد، تاکنون ارگان‌ها و نهاد‌های مختلفی مانند سپاه پاسداران، اداره‌کل تبلیغات اسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر کدام در جهت اهداف خودشان کار‌هایی را انجام داده‌اند، ولی تاکنون ساختار منسجمی نداشته‌اند.
دانشی با اشاره به جایگاه مقدس مسجد و تأکید اسلام بر ارزش قائل شدن برای این پایگاه مذهبی ـ تربیتی، افزود: در طول تاریخ اسلام، مساجد علاوه‌بر این‌که مکان عبادی و جایگاهی برای انجام امورات دینی بوده‌اند، مکانی برای حل و فصل مشکلات جامعه و مردم نیز بوده و هستند؛ چراکه حضور مردم و در کنار هم بودن آن‌ها در چنین مکانی، باعث می‌شود تا از مشکلات و گرفتاری‌های هم نیز با خبر باشند و در برطرف کردن آن‌ها به همدیگر کمک کنند.
سرپرست دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه لرستان با بیان این‌که در هر استانی نماینده ولی‌فقیه و استاندار دو رکن اساسی هستند، عنوان کرد: در ابتدای سال‌‌جاری با همکاری نماینده استاندار لرستان، افرادی را که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، حوزه علمیه، کانون فرهنگی ـ هنری مساجد و شورای رسیدگی به امور مساجد در استان، در مساجد به هر نحوی فعالیتی دارند، دعوت کردیم و در طی چندین جلسه با آن‌ها خلأ‌ها و مشکلات را در زمینه نحوه مدیریت فعالیت‌های مساجد استان بررسی کردیم و برای انجام هرچه بهتر فعالیت‌های مساجد، بین اعضا تقسیم کار انجام داده‌ایم.
وی با اشاره به این‌که وقتی تقسیم کار باشد، انسجام به‌وجود می‌آید و اختلافی پیش نمی‌آید، تصریح کرد: امور فرهنگی مساجد شامل اقامه نماز، مناسبت‌ها، جلسات قرآن، انتصاب امام جمعه و کلاس‌های احکام، زیر پوشش سازمان تبلیغات اسلامی، کار‌های عمرانی و تشکیل هیئت‌امنا زیر نظر اداره حج و اوقاف هستند.

انتهای پیام

 

captcha