گفت‌وگو زایشگاه حقیقت است
کد خبر: 3733265
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
آیت‌الله غرویان با اشاره به سیره رضوی تأکید کرد:

گفت‌وگو زایشگاه حقیقت است

گروه فرهنگی - استاد حوزه و دانشگاه ضمن تأکید بر اینکه گفت‌وگو زایشگاه حقیقت است، گفت: اگر این مقوله را پیش فرض خودمان بدانیم، قطعا در گفت‌وگوها برای انجام کارها همدل و هم قدم خواهیم شد.

آیت‌الله غرویان:گفت‌وگو زایشگاه حقیقت است
آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: ما انسان‌ها زندگی‌مان به شکل دسته جمعی امکان‌پذیر است و ارسطو در این مورد می‌گوید «انسان مدنی بالطبع است»؛ یعنی فردی اجتماعی است. بنابراین اجتماعی بودن انسان اقتضا می‌کند که ما با دیگران رابطه داد و ستد فکری، اقتصادی و علمی داشته باشیم.
وی افزود: در حال حاضر زندگی‌مان از طریق داد و ستدها امکان پذیر است. بنابراین ضرورت گفت‌و‌گو یک ضرورت طبیعی و قهری است که باید فکر خودمان را به دیگران منتقل و از فکر آن‌ها استفاده کنیم و آیات قرآن کریم هم این موضوع را یادآور می‌شوند.
غرویان تصریح کرد: در واقع گفت‌وگو همان مشورت است و مشورت در قرآن کریم و یا در روایات مورد سفارش قرار گرفته و سنت امام رضا(ع) این روش بوده و ایشان با افراد مسیحی، یهودی، شیطان پرست و به طور کلی هر فردی که در زمان آن حضرت حضور داشت، گفت‌وگو و مجادله می‌کردند و سخنان آن‌ها را گوش فرا می‌دادند و با تفکرات‌شان آشنا می‌شدند و در ادامه ایده‌های خود را به آن‌ها منتقل می‌کردند.
وی با بیان اینکه این گفت‌وگو و مناظرات امام رضا(ع) باعث می‌شود که از فکر دیگران استفاده کنیم، عنوان کرد: دانش و علم جغرافیا و مکان خاصی ندارد و خداوند علم و دانش را تنها به یک نفر نداده بلکه در میان آدمیان منتشر شده است.
این مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه گفت‌و‌گو باعث می‌شود که از علم و دانش دیگران استفاده کنیم چراکه منجر به توسعه فرد می‌شود، خاطرنشان کرد: ما برای ورزش، مربی خارجی دعوت می‌کنیم چراکه قصد داریم ورزش را توسعه دهیم و به این موضوع نگاه نمی‌کنیم که دین و مذهب دارد یا خیر، بلکه تنها می‌خواهیم آن رشته ورزشی را توسعه دهیم و ما باید این کار را در فیزیک، مکانیک، کشاورزی، صنعت و در امورات دیگر جامعه توسعه دهیم.
وی اضافه کرد: قدم اول برای گفت‌وگو این است که ما باور کنیم مطلق نیستیم بدین منظور که همه حقیقت و علم در اختیار ما قرار ندارد و ما بخشی از تقاضا را می‌توانیم به دست آوریم و بخش دیگر در جای دیگر است. برای قدم اول باید باور داشت که ما مطلق نیستیم و اگر این‌ مقوله را باور کنیم، مقدمات گفت‌و‌گو با ادیان و افکار مختلف و دانشمندان مختلف فراهم خواهد شد.
غرویان اظهار کرد: مهم‌ترین پیش فرض گفت‌وگو این است که تمام انسان‌ها طالب حقیقت هستند؛ بدین منظور که می‌خواهند به حقیقت دست یابند و ما هم مانند دیگران طالب حقیقت هستیم و گفت‌و‌گو می‌کنیم تا حقیقت روشن شود. روایت داریم در گفت‌وگوها افکار و اندیشه‌ها را کنار یکدیگر قرار دهیم و به تدریج درست‌ترین مطلب مشخص خواهد شد. 
وی افزود: روایات زیادی در باب مشورت و مجالست با علما وجود دارد که از تاکیدات دین است و باید با علما مجالست کنیم و حکمت آن‌ها را فرا بگیریم، حتی اگر در نقاط دور دست قرار دارند. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که می‌فرمایند «من حاضرم یاران، شاگردان و اصحاب خودم را تازیانه بزنم برای اینکه آن‌ها بروند و علم را از غیر مسلمان‌ها یاد بگیرند».
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: به قدری علم و دانش ضرورت دارد که به تجربه دیده و شاهد آن بوده‌ایم چراکه انتقال حکمت و دانش از زمان یونان، ایران باستان و زرتشتیان بوده که نسل به نسل منتقل شده است و کاروان علم و دانش با این گفت‌وگوها رشد و پیشرفت داشته است. در حال حاضر دانشجوها برای فراگیری علم به غرب می‌روند. همچنین از 100 کشور جهان برای قم و جامعة‌المصطفی(ص) طلبه داریم که برای فراگیری علم در کشور ما حضور پیدا می‌کنند و این‌ها  مصداق‌های گفت‌وگو و توسعه علمی کشور است که برای همگان امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام

captcha