مسئولان الگوی ساده‌زیستی در جامعه باشند
کد خبر: 3733046
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶

مسئولان الگوی ساده‌زیستی در جامعه باشند

گروه معارف- مسئول کمیته فرهنگی خیریه مسجدسازان الزهرا گفت: اگر رهبران و مسئولین جامعه‌ای ساده‌زیست باشند، این خصیصه به مردم آن جامعه نیز سرایت می‌کند و مسئولان باید بدانند که پست و مقام طعمه آنها نیست، بلکه امانتی در دستان آنهاست.

ساده‌زیستی را رهبران جامعه به مردم می‌آموزند

حجت‌الاسلام محمدمهدی واعظ، مسئول کمیته فرهنگی خیریه مسجدسازان الزهرا در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره فلسفه ساده‌زیستی از دیدگاه اسلام اظهار کرد: اسلام انسان را به ساده‌زیستی دعوت کرده و او را از قید و بند دنیا آزاد می‌کند تا دلبسته آن نشود و از تجمل‌گرایی بپرهیزد.
وی بیان کرد: روزی سلمان و ابوذر در خصوص ثروت و مال دنیا با هم صحبت می‌کردند. ابوذر می‌گفت اگر انسان مال و ثروت زیادی داشته که از راه حلال به دست آمده باشد، هیچ اشکالی ندارد، ولی سلمان معتقد بود انسان هر چقدر ثروت کمتری داشته باشد، آزادتر و به کمال الهی نزدیک‌تر است و راحت‌تر از پل صراط عبور خواهد کرد.
مسئول کمیته فرهنگی خیریه مسجدسازان الزهرا با اشاره به اینکه ساده‌زیستی در ادیان و مکاتب دیگر نیز توصیه شده است، افزود: در دین یهود منظور از ساده‌زیستی، کهنه‌پرستی و در مسیحیت، رهبانیت انسان است که اسلام با آن مخالفت می‌کند. اسلام انسان را از داشتن مال و ثروت دنیا نهی نمی‌کند، بلکه از او می‌خواهد تا دلبسته آن نشود.
حجت‌الاسلام واعظ ادامه داد: در روایات آمده که حضرت عیسی(ع) پیرمردی را می‌بیند که زیر آفتاب سوزان در حال کار کردن بود و از خدا می‌خواهد تا حب دنیا را از او بگیرد که ناگهان پیرمرد بیل را رها می‌کند و زیر سایه درخت می‌خوابد. عده‌ای از حواریون در آنجا بودند و وقتی پیرمرد را در حال استراحت می‌بینند، از خدا می‌خواهند تا حب دنیا را به او بازگرداند که در آن لحظه پیرمرد از جای خود بلند شده و شروع به کار می‌کند. وقتی از او سؤال می‌شود که چرا ابتدا کار را رها کردی و سپس دوباره به کار بازگشتی، جواب داد موقعی که کار را رها کردم، با خود گفتم به اندازه کافی از مال دنیا در اختیار دارم و نیاز به کار کردن ندارم، ولی اندکی بعد با خود گفتم باید کار و تلاش کنم تا دیگران از دسترنج من استفاده کنند و به همین علت، کار را از سر گرفتم.
وی خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقدند که حضرت عیسی ازدواج نکرد و آن را نشانه ساده‌زیستی ایشان می‌دانند، در حالی که از دیدگاه اسلام این‌گونه نیست و ما معتقدیم که ایشان در عین ازدواج و استفاده از مواهب دنیا، ساده‌زیست بودند. در واقع تمام پیامبران و ائمه(ع) ساده‌زیست بوده و لباس‌های ساده، ولی تمیز و آراسته می‌پوشیدند. در دنیای امروز، بعضی از کشورها ملت‌های دیگر را چپاول و استعمار می‌کنند که اگر ساده‌زیست بودند، چشم طمع به کشورهای دیگر نداشتند.
مسئول کمیته فرهنگی خیریه مسجدسازان الزهرا در مورد عوامل و زمینه‌هایی که ساده‌زیستی را در جامعه نهادینه می‌کند، گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید:«مردم بر دین رؤسا و پادشاهانشان هستند». اگر رهبران و مسئولین جامعه‌ای ساده‌زیست باشند، این خصیصه به مردم آن جامعه نیز سرایت می‌کند و اگر تجمل‌پرست باشند، مردم نیز به تجمل‌گرایی رو می‌آورند. زمانی که مردم زندگی مقام معظم رهبری و مراجع تقلید را می‌بینند که همراه با ساده‌زیستی است، دلگرم می‌شوند. امیرالمؤمنین(ع) هنگامی که عهده‌دار رهبری جامعه اسلامی شدند، فرمودند که باید به اندازه فقیرترین فرد جامعه زندگی کنم، ولی متأسفانه امروز برخی از افرادی که عهده‌دار مسئولیتی می‌شوند، زندگی همراه با تجمل و تشریفات را در پیش می‌گیرند، در حالی که ساده‌زیستی باید در میان مسئولان مضاعف باشد.
وی اضافه کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید:«مسئولیت تو طعمه نیست، بلکه امانتی در دستان تو است». متأسفانه برخی از افراد وقتی عهده‌دار مسئولیتی می‌شوند، آن را طعمه‌ای برای رسیدن به اهداف خود دانسته و از راه حرام ثروت زیادی را به دست می‌آورند که باعث می‌شود برخی از افراد با خود بگویند چرا ما این کار را انجام ندهیم.
حجت‌الاسلام واعظ بیان کرد: اگر ساده‌زیستی در میان مسئولان نهادینه شود، به مردم عادی نیز سرایت می‌کند. ما باید از خودمان شروع کرده و در مجالس و میهمانی‌ها ساده‌زیستی را رعایت و با یک نوع غذا از مهمان‌ها پذیرایی کنیم.
انتهای پیام

captcha