به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجتالاسلاموالمسلمین محمدرضا باقرزاده، دبیر کمیته کرسیهای آزاداندیشی حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر کرسیهای آزاداندیشی در تولید علم اظهار کرد: کرسیهای آزاداندیشی اهمیت بسیار زیادی در تولید علم و پیشرفت دانش دارد و در حوزه و دانشگاه بدون عنصر آزاداندیشی نمیتوان توقع پیشرفت مرزهای دانش را داشت.
وی به تبیین معنای آزاداندیشی پرداخت و گفت: مراد از آزاداندیشی، صرف آزادی در گفتار و بیان نیست، بلکه منظور، آزادی اندیشه از تهدیدها، آسیبها، زنجیرها و موانعی است که باعث عدم شناسایی اندیشههای علمی و عقلانی ناب میشوند و تشکیل کرسیهای آزاداندیشی دقیقا برای تشخیص عیار سخن درست از نادرست است.
عضو کمیته کرسیهای آزاداندیشی درباره آسیبهای اندیشیدن بیان کرد: آسیبهایی همچون تعصبهای بیجا، خرافهگرایی، ترس و مصحلتاندیشیهای بیجا مانع درست اندیشیدن میشود.
وی ادامه داد: حصارهایی که قدرتها برای خود ایجاد میکنند هم مانعی بر سر راه آزاداندیشی است، به این معنا که قدرت چه قدرت سیاسی چه قدرتهای اجتماعی چه آتوریتههای کاذب و قدرتهای متصلب غیر فیزیکی، همه و همه آزاداندیشی را مانعی برای اعمال قدرت خود میبینند، البته در عین حال قدرتهایی که مبتنی بر حقانیت هستند، نه تنها آزاداندیشی را مانعی برای خود نمیبینند، بلکه معتقدند آزاداندیشی روند اعمال قدرت را تسهیل هم میکند، به همین خاطر رهبر معظم انقلاب به عنوان رأس هرم قدرت در نظام اسلامی از طلایهداران و مدافعان پایدار آزاداندیشی است.
حجتالاسلام باقرزاده مطرح کرد: حوزههای علمیه از محیط صادق و ثابت آزاداندیشی بوده و هست اما در حوزه هم در بعضی عرصهها شاهد چالشهایی فراروی آزاداندیشی هستیم. گاهی تعصبات نابجا و اصول پنداری فروع و ملاحظات محافظه کارانه ممکن است حوزه علمیه را هم دچار آسیب در بحث آزاد اندیشی کند.
وی با بیان اینکه برخی امور از مسلمات حوزه هستند و تعصب نسبت به آنها لازم است، گفت: تعصب نسبت به بعضی مباحث که جزء اصول و فروع دین نیستند، نابجا و باطل است، اما برخی ممکن است روی چنین مسائلی پافشاری کرده و خدشه به آنها را، حمله به اصل دین تلقی کنند، درحالی که این مباحث قابل تغییر و به چالش کشیدن است.
دبیر کمیته کرسیهای آزاداندیشی حوزه علمیه قم انحصاری کردن بیان اندیشه در حوزه علمیه را آسیب دیگر آزاداندیشی عنوان و بیان کرد آزاداندیشی راه را برای ابراز اندیشه از سوی همه نخبگان اساتید و حتی طلاب باز میکند و آن را از انحصارهای کاذب خارج میسازد.
وی لازمه آزاداندیشی را ضابطهمند کردن برگزاری کرسیها دانست و آن را جدا از هرزهگویی دانست و تأکید کرد: بعضی مباحث را باید در سطوح علمی یا تریبونهای آزاد مطرح کرد، باید توجه داشت که آزاداندیشی به معنای هرزهگویی نیست، بلکه ضوابط زمانی و مکانی خاصی دارد که با توجه به آن میتوان حتی درباره خطوط قرمز هم طرح سؤال کرد.
حجتالاسلام باقرزاده در خصوص راهکار ترویج و گسترش کرسیهای آزاداندیشی در حوزه بیان کرد: در راستای ترویج آزاداندیشی نیاز به کرسیها و لجنههایی است که در آنها مخاطبان بهتر بتوانند به صواب و ناصواب برسند، اندیشه اگر در جمع دانشی و علمی مطرح شود، به خوبی میتوان چالشهای آن را شناسایی و ارزیابی کرد و خود مخاطب با نقدهایی که از سوی داوران و اهل علم نسبت به آن اندیشه صورت میگیرد، میزان صحت و مبنا داشتن حرفهای صاحبنظر و ایدهپرداز را بهتر میتواند تشخیص دهد.
وی با تقدیر از جامعهالزهرا(س) برای برگزاری کرسیهای آزاداندیشی گفت: این حرکت مثبت در حوزه علمیه خواهران نیاز به تقویت، تشدید و تهییج دارد تا همه خواهران طلبه در آن سهیم شوند.
مریم بشیری
انتهای پیام