مراسم شب‌های قدر در کشورهای مختلف جهان
کد خبر: 3720385
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵

مراسم شب‌های قدر در کشورهای مختلف جهان

گروه اجتماعی- در بسیاری از کشورهای اسلامی، مراسم شب‌های قدر در یک و یا چند شب از شب‌های 19، 21، 23، 25 یا 27 ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

مراسم شب‌های قدر در کشورهای مختلف جهان

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از نیوز، آیین و رسوم شب‌های قدر نیز همانند دیگر ایام ماه مبارک رمضان دوری از انجام کارهای ناپسند است و علاوه بر آن، مسلمانان تلاش بیشتری برای خواندن قرآن و تقاضای آمرزش در این زمان دارند.

این مراسم با نام شب عمل، شب قدرت، شب حکم و شب سرنوشت شناخته می‌شود، همچنین شب قدر هم نامگذاری می‌شود.

بسیاری از مسلمانان، این زمان را فرصتی می‌دانند که دعا برآورده خواهد شد.

افراد در این زمان، مدت زمان بیشتری را در مساجد می‌گذرانند. در این زمان، انجام اعمال خیرخواهانه برای فقرا هم افزایش می‌یابد.

در ایالات متحده و کشورهای غربی هم در یکی از 10 روز آخر ماه رمضان این مراسم برگزار می‌شود.

در بسیاری از کشورهای اسلامی در روزهای قدر مدارس، اماکن دولتی و کسب و کار تعطیل است، در استرالیا، کانادا، انگلستان و ایالات متحده در لیالی قدر، سازمان‌های اسلامی یا کسب و کارها ممکن است ساعت کاری خود را تغییر دهند و مساجد در این کشورها دارای شرایط خاصی هستند.

شب‌های قدر از بزرگترین شب‌های سال برای مسلمانان محسوب می‌شود.

برخی از مسلمانان بر این باورند که 10 روز آخر ماه رمضان را برای شرکت در مراسم قرآن خواندن و دعا در مساجد بگذرانند و به اصطلاح اعتکاف برگزار کنند.

مراسم شب‌های قدر در برخی از کشورها

انگلستان

بسیاری از مسلمانان در بریتانیا، این شب‌ها را با انجام مراسم دعا خواندن می‌گذرانند و بر این باورند که در این شب، قرآن خدا بر پیامبرش(ص) نازل شده است و سرنوشت هر فرد در این شب مشخص می‌شود.
بنابراین، بسیاری از مسلمانان در این شب برای رحمت، بخشش و رستگاری به درگاه خداوند، دعا می‌کنند.
این شب با عنوان احیا هم برگزار می‌شود. مسلمانان جهان بر این باورند که این شب، بهترین زمان سال برای دعا و برکت است و اعتقاد براین است که گناهان گذشته فرد با انجام دعا و نیایش در این شب بخشیده خواهد شد.

مراکش

مسلمانان در این کشور بر این باورند که شب 27 ماه رمضان شب قدر است و اعمال این شب بهتر از هزار ماه است و بسیاری از مسلمانان در این شب دعا می‌کنند تا گناهان آنها بخشیده شود.
در این شب، رحمت خداوند فراوان، آمرزش گناهان بیشتر و دعا پذیرفته‌تر است و فرمان سالانه به فرشتگان زمین ارسال می‌شود.

چین

کشور چین هم مراسم خاص خود را در ماه رمضان دارد و شب قدر هم به عنوان شبی مهم برای مسلمانان این کشور محسوب می‌شود.
آن‌ها در این زمان، بیشتر وقت خود را در مساجد می‌گذرانند و به نماز خواندن و دعا مشغول می‌شوند.

افغانستان

مردم افغانستان در شب نوزدهم، بیست ویکم و بیست و سوم ماه رمضان به مسجد رفته و جوشن کبیر می‏‌خوانند. همچنین 100 رکعت نماز خوانده، قرآن بر سر می‏‌گذارند و اعمالی که در این شب تأکید شده را انجام می‌دهند.

آلمان

مسلمانان اهل سنت در آلمان، شب بيست و هفتم ماه رمضان را شب قدر می‌دانند و آن را به شب زنده‌داری، خواندن نماز و تلاوت قرآن در مساجد می‌گذرانند. شیعیان هم در هامبورگ، کلن، برلین و دیگر کشورها، هر سه شب قدر را برگزار می‌کنند.

اندونزی

یک شب و روز در اندونزی، به عنوان شب نزول قرآن و روز نزول قرآن شناخته می‏‌شود. اندونزیایی‏‌ها به این روز بسیار ارج می‌‏نهند و آن را گرامی می‌‏دارند.

تاجیکستان

شب قدر در دهه آخر و شب 27 ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
در اين شب‏ها معمولا پير و جوان در مساجد بيدار هستند و نماز و قرآن می‌خوانند. همچنين علمای دين سخنرانی می‌‏كنند.

تانزانیا

برخی افراد، در ده شب آخر که تأکید زیادی روی آن شده و گفته می‏‌شود که شب قدر یکی از آن‌هاست، به نماز و دعا روی می‌‏آورند.
بیشتر مردم براین باورند که هرکس شب قدر را درک کند هر دعا و تقاضایی از خدا بکند مستجاب خواهد شد ومطمئن هستند، هر کس هر مشکلی داشته باشد در شب قدر دعای او اجابت خواهد شد.

 

سوئد

مساجد مسلمانان در شب‌های قدر بسیار پررونق است. مسجد شیعیان استکهلم و مرکز امام علی (ع) در این شب‏‌ها، میزبان حدود 4000 نفر از مسلمانانی است که برای دعا و عبادت گرد هم می‌‏آیند.
اهل تسنن سوئد هم شب 27 ماه مبارک رمضان را شب قدر می‌دانند.

عراق

شب قدر از شب‏‌های بسیار مهم در کشور عراق است. شیعیان سه شب را به احتمال شب قدر احیا می‌‏گیرند و این شب‌ها را با خواندن قرآن، ادعیه و زیارت امام حسین(ع) شب زنده‏ داری می‏‌کنند.

ماداگاسکار

ساعت 11 شب مراسم شب احیای ویژه شروع می‌شود. مردم ابتدا شروع به قرآن خواندن و خصوصا خواندن سوره‌های عنکبوت، یس و قدر می‌كنند. سپس مراسم قرآن سر گرفتن و دعای پر فیض جوشن کبیر با شور و حال و هوای خاصی در حسینیه برگزار می‌شود. بعد از پایان مراسم افراد سفره‌های سحری را مهیا می‌کنند و به صورت دسته‌جمعی سحری خورده و به دنبال آن آماده برگزاری نماز جماعت صبح شده و اینگونه رضایت خداوند را از خود خواستارند.

مصر

مصری‏‌ها معتقدند که شب قدر، يكي از شب‏‌های فرد از 10 شب آخر ماه رمضان است.

 

نیجریه

مسلمانان نیجریه معتقدند که شب قدر، شب بيست و هفتم ماه رمضان است، لذا بعيد است كسی در اين شب بخوابد. مردم به مسجد می‌روند و به عبادت و احیا مشغولند و بعد از نماز صبح به منزل باز می‏گردند.

یمن

یمنی‌ها هم اعتقاد دارند كه یکی از شب‌های فرد در 10 شب آخر ماه رمضان ، شب قدر است و آن روز نماز و دعا بيشتر می‌خوانند.

انتهای پیام 

captcha