توحیدمحوری و سنت‌مداری؛ مبنای شیوه زندگی امام رضا(ع)
کد خبر: 3718515
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
حجت‌الاسلام غلامعلی بیان کرد:

توحیدمحوری و سنت‌مداری؛ مبنای شیوه زندگی امام رضا(ع)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو هیئت مدیره انجمن حدیث حوزه گفت: مبنای شیوه زندگی امام رضا(ع) از آغاز تا انتها بر پایه توحیدمحوری و سنت‌مداری استوار است.

توحیدمحوری و سنت‌مداری؛ مبنای شیوه زندگی امام رضا(ع)

به گزارش ایکنا؛ نشست علمی «بررسی منش رفتاری اهل بیت(ع) با تکیه بر میراث رضوی» از ساعت 19 تا 20 امروز دوشنبه، هفتم خردادماه با حضور در محل سالن نشست‌های بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست تخصصی و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی، عضو هیئت مدیره انجمن حدیث حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث به سخنرانی پرداخت و طی سخنانی در رابطه با مسئله سبک زندگی اظهار کرد: منش رفتاری یا همان سبک زندگی که در جامعه ما به ویژه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در اوایل دهه 90 به صورت گسترده‌ای بدان پرداخته شد، کار جدیدی در سطح جامعه جهانی نیست.
عضو هیئت مدیره انجمن حدیث حوزه ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان در غرب و شرق عالم سبک زندگی ویژه خود را دارا هستند ولی با کمال تأسف باید اذعان کرد که کور ما به خاطر واردات فرهنگ‌های مختلف، نه شرقی، نه غربی و نه اسلامی است و در این رابطه خروجی دقیق و میزانی ندارد که رهبر انقلاب اسلامی نیز به درستی این آسیب را شناسایی و گوشزد کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تصریح در ادامه اظهار کرد: در رابطه با اهل بیت(ع) و سبک زندگی این بزرگواران نیز بیشتر کارهایی که به عنوان منش رفتاری و سبک زندگی ایشان آمده، بیشتر حالت بازاری دارد و بحث‌هایی که در این زمینه شده معمولا در رابطه با زندگینامه اهل بیت(ع) است که مربوط به سبک زندگی نمی‌شود.
غلامعلی در ادامه افزود: اگر کسی بخواهد روی روایات اهل بیت(ع) که مربوط به شناخت سبک زندگی ایشان می‌شود، کار کند، باید عرض کنم که مع‌الاسف روایات زیادی در این مورد که بتوانیم از طریق آن‌ها سبک زندگی اهل بیت(ع) را به دست آوریم، وجود ندارد.
عضو هیئت مدیره انجمن حدیث حوزه ادامه داد: البته در رابطه با زندگی چهار معصوم(ع) اطلاعات روایی بسیار خوبی از ایشان روایت و گزارش شده که اولین معصوم پیامبر اکرم(ص)، دومین معصوم امیرالمؤمنین(ع)، سومین معصوم امام صادق(ع) و معصوم چهارم نیز امام رضا(ع) است.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه به سبک زندگی امام رضا(ع) طبق روایات و گزارشات موجود از زندگی ایشان که بیشتر مربوط به دوران ولایتعهدی امام(ع) است، اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم سبک زندگی امام رضا(ع) را بررسی کنیم، می‌توانیم در هشت بخش بدان بپردازیم که با توجه به فرصت اندکی در اختیار است، به دو بخش از زندگی امام رضا(ع) شامل امام رضا(ع) و خانواده و امام رضا(ع) و عموم مردم اشاره می کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه مبنای شیوه زندگی امام رضا(ع) از آغاز تا انتها بر پایه توحیدمحوری و سنت‌مداری استوار است، افزود: در بحث خانواده دو اصل در زندگی امام رضا(ع) بسیار زیبا و جذاب است. اولین اصل در این زمینه قانون‌مداری امام رضا(ع) است که طبق این اصل برای مثال هیچکس حق نداشت تا در منزل به کسی جسارت کرده و یا با صدای بلند سخن بگوید. همچنین، ممنوعیت محرمات و نیز تربیت معنوی افراد از دیگر نکات دررابطه با این اصل است که در خانه امام رضا(ع) رعایت شده و به صورت قانون درآمده بود.
غلامعلی ادامه داد: نکته دومی که در رابطه با مسئله امام رضا(ع) و خانواده مطرح می‌شود و بسیار نیز مشهود و جذاب است، رعایت حدود و احترام به یکدیگر در محیط خانه است که از جمله این رفتار می‌توان به احترام به برادران و نیز تکریم فرزندان در خانه اشاره کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن حدیث حوزه در ادامه به موضوع امام رضا(ع) و عموم مردم اشاره و با بیان اینکه همه اهل بیت(ع) اهل رعایت تمام و کمال مسائل اخلاقی هستند، بیان کرد: یکی از نکات بسیار پررنگی که در زندگی امام رضا(ع) کاملا واضح و آشکار است و برای مردم نیز بسیار جذاب بوده، تواضع حضرت است که این مسئله در رفتار ایشان به ویژه با زیردستان کاملا روشن و آشکار می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: نکته دیگری که در بحث رابطه و رفتار امام رضا(ع) و عموم مردم وجود دارد، مسئله انفاق کردن امام(ع) است که این امر در زندگی امام رضا(ع) نمود بسیار ویژه‌ای دارد. امام رضا(ع) انفاق‌های گوناگونی داشتند که از جمله آن انفاق به فقرا از طرق مختلف و تأکید بر صدقه دادن است.

captcha