مناطق جنگ‌زده، بهترین میزبان برای برگزاری جشنواره‌های تئاتر مقاومت
کد خبر: 3712255
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
خیراللهی تصریح کرد:

مناطق جنگ‌زده، بهترین میزبان برای برگزاری جشنواره‌های تئاتر مقاومت

گروه هنر ــ برای جشنواره و رویدادهای نمایشی که به موضوع فرهنگ ایثار و شهادت می‌پردازند بسیار جای خرسندی است که شاهد برگزاری آنها در خطه و مناطقی از کشور باشیم که در طول دوران هشت سال دفاع مقدس مورد هجمه مستقیم دشمنان بودند چرا که تأثیر آنها در انتقال پیام‌های ارزشی مضاعف است.

مناطق جنگ‌زده، بهترین میزبان برای برگزاری جشنواره‌های تئاتر با موضوع ایثار و شهادت هستند

سعید خیراللهی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: با نویسندگی و کارگردانی نمایش «سوز کمانچه در عصر یخبندان» در ششمین جشنواره سراسری «تئاتر ایثار» که از 21 اردیبهشت‌ماه در کرمانشاه برگزار می‌شود، شرکت خواهم کرد.

وی در مورد داستان این نمایش گفت: این نمایش با ساختار اپیزودیک، روایتگر یک مرد عرب است که در عالم واقع پیرزن و پیرمردی را می‌بیند که دیگران آن را نمی‌بینند و این امر دچار عذاب او شده است؛ در اپیروزد دوم روایت یک مرد جوان را می‌بینیم که برای خرید کمانچه مجاب به کار در کارگاه مین‌یابی در مناطق جنگی می‌شود و در جریان یکی از این عملیات‌های تخریب روی مین رفته و کشته می‌شود.

خیراللهی تصریح کرد: در اپیزود بعد مرد عرب که روزگاری در زمان رژیم بعث کارش مین‌گذاری در مناطق جنگی بوده است به این باور می‌رسد که این مرد جوان فرزند همان پیرزن و پیرمردی است که در رؤیا آنها را می‌بیند و موجب مرگ این مرد جوان، کاری بوده است که مرد عرب سالها پیش بدان مرتکب شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان ایلام به اظهار نظر در مورد برگزاری این جشنواره در یک استان مرزی(کرمانشاه) پرداخت و گفت: برای جشنواره و رویدادهای نمایشی که به مفاهیم و موضوع فرهنگ ایثار و شهادت می‌پردازند بسیار جای خرسندی است که شاهد برگزاری آنها در خطه و مناطقی از کشور باشیم که در طول دوران هشت سال دفاع مقدس مورد هجمه مستقیم دشمنان بودند.

وی ادامه داد: به نظر من چنین جشنواره و رویدادهای نمایشی که در مناطق مرزی همچون ایلام، کرمانشاه، خوزستان برگزار می‌شوند موجب خواهد شد  تا اگر هدف اصلی از تولید و اجرای این آثار انتقال مؤثر این مفاهیم ارزشی به مخاطب باشد، چنین مقصودی به شکلی مطلوب تحقق یابد چرا که به ویژه هنرمندان تئاتر در این خطه به واسطه آنچه جنگ را از نزدیک لمس کرده‌اند، آثار درخور توجهی را می توانند در عرصه تئاتر تولید کنند.

خیراللهی در پایان سخنان خود گفت: نمایش«سوز کمانچه در عصر یخبندان» 23 اردیبهشت ساعت 15 در سالن الغدیر واقع در میدان الغدیر(شهناز) کرمانشاه به روی صحنه خواهد رفت.

یادآور می‌شود، بخش صحنه‌ای جشنواره در سالن‌های مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی و مجتمع فرهنگی و هنری انتظار (تئاتر شهر کرمانشاه) برگزار می‌شوند.

همچنین تالار غدیر و پلاتو تجربه در مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی و سالن‌های سینما، پلاتوی کرمانشاه و سالن اصلی در مجتمع فرهنگی و هنر انتظار میزبان نمایش‌های راه یافته به این جشنواره خواهند بود که از 21 تا 24 اردیبهشت‌ماه به رقابت خواهند پرداخت.

انتهای پیام     

 

captcha