NGOها رابط مردم و دولت در جشن‌های مذهبی باشند/ مردم میزبان باشند نه میهمان
کد خبر: 3711212
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
مریدی:

NGOها رابط مردم و دولت در جشن‌های مذهبی باشند/ مردم میزبان باشند نه میهمان

گروه جامعه ــ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با تأکید بر اینکه مردم نباید در جشن‌های مذهبی میهمان باشند بلکه باید خود میزبانی کنند، گفت: NGOها می‌توانند رابط مردم و دولت در جشن‌های مذهبی باشند.

جمعه/ NGOها رابط مردم و دولت در جشن‌های مذهبی باشند/ مردم باید میزبان باشند نه میهمان

بهزاد مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که جشن‌های مربوط به اعیاد مذهبی را مردم باید برگزارکنند یا مسئولان نهادهای دولتی؟ گفت: واقعیت این است که هر وقتی کار به دست مردم باشد هم کار تضمین شده‌تر است و هم رویه رویه درست‌تری بوده است.

دولت مشوق باشد/ حرکت مردمی ماناتر است

وی به برگزاری مراسم دهه عاشورا توسط مردم به عنوان یک برنامه موفق مردمی اشاره و اظهار کرد: مردم خود هیئت‌های مذهبی را تشکیل و تکیه‌ها را به راه می‌اندازند و با حضورشان پر رونق می‌کنند و این نشان می‌دهد که حرکت مردمی ماناتر و قدرتمند‌تر است ولی معنا و مفهون این مسئله این نیست که مجموعه دولت و حاکمیت حرکتی در این مسئله انجام ندهد بلکه باید بحث حمایتی را باید دنبال کرده و مشوق باشد.

مریدی با تأکید بر اینکه مسئولان دولتی باید تسهیل‌گر بوده و فضا را در اختیار مردم قرار دهند، گفت: اینکه دولت بخواهد مجری و میزبان امر باشد و مردم میهمان باشند موجب می‌شود کیفیتی که خود مردم می‌توانند انجام دهند به دست نیاید.

وی ادامه داد: بارها تجربه کرده‌ام که هر زمان حرکت از سوی مردم و سازمان‌های مردم نهاد بوده و ما به عنوان یک نهاد دولتی به آنها کمک کرده‌ایم برنامه‌ها باشکوه‌تر و زیباتر اجرا شده و هر وقت ما میزبان بوده‌ایم (نه فقط برای جشن‌های مذهبی بلکه برای هر مراسم و جشن دیگری) و از مردم به عنوان میهمان دعوت کرده‌ایم ، برنامه نتوانسته شور و اشتیاق لازم را ایجاد کند.

NGOها رابط مردم و دولت در جشن‌های مذهبی باشند

مدیر کل فرهنک و ارشاد اسلامی استان تهران در پاسخ به این سؤال که کمک یک نهاد دولتی چگونه و چطور می‌تواند باشد؟ گفت: ایده‌های مردمی بیش از نهادهای دولتی است. جامعه فرهنگ و هنر ایده بهتری دارند و NGO ها ایده پردازان مناسب‌تری هستند، پس ضرورت ندارد که ما ایده پردازی کنیم فقط می‌توانیم فراخوان بدهیم و در رسانه‌ها اعلام کنیم. همچنین تسهیل‌گری کنیم مثلاً شهرداری و ادارات ارشاد مجموعه‌های خود را در اختیار مردم قرار دهند و به لحاظ مالی نیز کمک کنند. در این میان همچنان که هیئت‌های مذهبی نقش واسط را دارند برای اینکه مردم را سازماندهی کرده و حرکت بدهند NGOها و سازمان‌های غیردولتی هم می‌توانند رابط مردم در جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی باشند.

اینکه در اعیاد مذهبی نهادهای دولتی میزبان باشند یک خسران و اشتباه است

وی عنوان کرد: حتی کمک‌های دولتی هم می‌تواند از طریق NGOها مصرف شود اما به نظر من اینکه اداره کل ارشاد اسلامی یا شهرداری و ... خودش میزبانی را عهده دار باشد یک خسران و اشتباه است، چرا که اگر در یک دوره استطاعت مالی نباشد هیچوقت نمی‌تواند حرکت را مانا و پویا کند اما اگر به دست مردم باشد همیشه ادامه پیدا می‌کند.

مدیر کل فرهنک و ارشاد اسلامی استان تهران به برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان یک حادثه بزرگ فرهنگی در استان تهران نیز اشاره و عنوان کرد: بسیاری از برنامه‌های فرهنگی طی این مدت در نمایشگاه کتاب شکل می‌گیرد. البته از شهرستان‌های مختلف استان تهران نیز خواسته شد به میزانی انجمن‌ها در نیمه شعبان برنامه برگزار کنند اما امیدوار هستیم در سال‌های آینده جشن‌ها به مدیریت سازمان‌های غیر دولتی پیش برود و همانطور که هیئت‌ها در عزاداری موفق هستند NGO ها هم بتوانند در مناسبت‌های دینی نقش آفرینی کنند.

رونمایی از پوستر 15 طرح فرهنگی در نمایشگاه 

وی در پایان اعلام کرد: رونمایی از پوستر 15 طرح بزرگ فرهنگی در نمایشگاه کتاب انجام می‌شود که شامل پنج طرح ملی، پنج طرح استانی و پنج طرح منطقه‌ای است. اجرای این طرح‌ها نیز از شهریور ماه آغاز می‌شود که در حوزه‌های مختلف از جمله قرآنی، دینی، فرهنگی و ... هستند.

انتهای پیام

captcha