نقش کلیدی ائمه جمعه در تبیین آموزه‌‌‌های زیست محیطی
کد خبر: 3697946
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
فتحی‌بیرانوند مطرح کرد:

نقش کلیدی ائمه جمعه در تبیین آموزه‌‌‌های زیست محیطی

گروه اجتماعی ـ مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان در راستای اثرگذاری ائمه‌جمعه در فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط زیست، اظهار‌کرد: ائمه جمعه در تبیین آموزه‌‌های زیست محیطی نقش کلیدی دارند.

به گزارش ایکنا از لرستان، مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان، امروز چهارشنبه، ۱۶ اسفند در همایش فصلی ائمه جمعه لرستان که در دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه لرستان برگزار شد، اظهارکرد: یکی‌از چالش‌های پیش‌روی کره زمین مسائل تغییرات دمایی کره زمین است به‌طوری‌که در این سال‌ها دو درجه دمای کره زمین افزایش پیدا کرد و همین امر منجر به تشکیل اجلاس جهانی در این راستا تشکیل شد.
وی با بیان این‌که مشکلات زیست محیطی در ایران در کشور ما قابل لمس است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در راستای توجه به محیط زیست حجت را از لحاظ قانونی و شرعی بر ما تمام کردند.
فتحی‌بیرانوند در راستای اثرگذاری ائمه جمعه در فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط زیست، گفت: ائمه جمعه نقش کلیدی در تبیین آموزه‌های دینی زیست محیطی ‌دارند و در خطبه‌ها فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط زیست را بیان کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان، در خصوص مشکلات قابل توجه محیط زیست، گفت: ورودی آب سدهای کشور نسبت با سال گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته است این در حالی‌است که مصرف آب در دهه اخیر ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان این‌که آب سرمایه ملی است، تصریح کرد: چاره کار سازگاری با محیط زیست ایران و آموزش فرهنگ حفاظت از محیط زیست است.
فتحی‌بیرانوند ادامه داد: هر ایرانی سالانه ۳۷۵ کیلوگرم را دور می‌اندازد که این رقم در کل کشور معادل غذای ۱۵ میلیون نفر در سال است لذا با توجه به آیات قرآن باید از اسراف جلوگیری شود.

منشاء ۸۵ درصد ریزگردهای لرستان، خارجی است

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان، گفت: در استان لرستان ریزگردها نفس مردم را گرفته‌اند، کمااینکه ۸۵ درصد کانون ریزگردهای استان خارجی هستند به‌طوری‌که امسال ۴۶ روز آلاینده داشتیم.
وی با بیان این‌که عدم پوشش طبیعت زندگی را بر ما تنگ کرده است، افزود: چالش‌های زیست محیطی از تریبون امام جمعه بیان شود.
فتحی‌بیرانوند به وجود ۲۵ تنوع زیستی در لرستان اشاره و تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست، در سه حوزه محیط انسانی، طبیعی و آموزش وظیفه دارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان با بیان این‌که یکی‌از چالش‌های لرستان تالاب‌های لرستان است، عنوان کرد: در دهه هفتاد در لرستان بخش زیادی از مساحت تالاب‌ها زهکشی شده و به زمین کشاورزی تبدیل شده است.
وی با بیان این‌که براساس استاندارد در هر هزار هکتار باید یک محیط‌بان وجود داشته باشد، اضافه کرد: در بحث پیگیری حیات وحش بخشی از حیات وحش در لرستان احیا می‌شود به طوری که ما در تمام شهرهای لرستان شعب ویژه رسیدگی به جرائم زیست محیطی داریم.
وی به کاهش ۵۹ درصدی حریق در سال‌جاری اشاره و تصریح کرد: از لحاظ شاخص و آمار جز استان‌های برتر هستیم اما اگر مردم پای کار نیایند محیط زیست حفظ نخواهد شد.

انتهای پیام

captcha