بررسی عدالت اجتماعی از دیدگاه قرآن در اتریش
کد خبر: 3689443
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

بررسی عدالت اجتماعی از دیدگاه قرآن در اتریش

گروه بین‌الملل: «مارکوس فیلدر»، سخنران آلمانی نشست «چشم‌انداز انقلاب اسلامی و اصلاحات فرهنگی اجتماعی» در وین(پایتخت اتریش) عدالت اجتماعی از دیدگاه قرآن و پیامبر(ص) را بررسی کرد.

بررسی عدالت اجتماعی از دیدگاه قرآن در اتریشبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ با برنامه‌ریزی و هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در اتریش و همزمان با ایام سالگرد انقلاب اسلامی، میزگرد«چشم‌انداز انقلاب اسلامی و اصلاحات فرهنگی اجتماعی» شانزدهم بهمن‌ماه به همت رایزنی فرهنگی ایران در انستیتوی علوم انسانی و اسلامی شهر وین با حضور 30 تن از دانشجویان این انستیتو و فرهیختگان اسلامی و اتریشی و جمعی از دانشجویان ترک، افغان، اتریشی و ایرانی برگزار شد.

اولین سخنران این نشست رضوی، بنیانگذار انستیتوی علوم اسلامی و انسانی در آلمان بود كه اظهار كرد: زندگی بر پایه‌ای به نام زمان در جریان است، یعنی ساختار و چگونگی زندگی، تابعی از زمان است و زمان بر فرم و شکل و چگونگی زندگی اثری مستقیم و غیرمستقیم دارد. زمان، در حال چرخش و پیشرفت است و در حالیکه به زندگی حیات می‌بخشد آن را هم توسعه و تغییر می‌دهد و در حال حرکت به جلوست.

وی ادامه داد: انسان اگر زندگی خود را هماهنگ با تغییرات زمان نکند، بازنده زمان خواهد بود و جامعه را از دست خواهد داد؛ از لحاظ فیزیکی، همراه با زمان مدرن می‌شود ولی از لحاظ روحی در قالب گذشته باقی می‌ماند. انسان نمی‌تواند با قالب گذشته در زمان حال زندگی کند؛ اما از دیدگاه قرآن، خداوند نخستین اصلاح‌گر است و به قانون اصلاح اعتقاد دارد.

اصلاح‌گری پیامبران
رضوی تأكید كرد: خداوند پیامبران را فرستاد تا همه جوامع را اصلاح کنند. خداوند برای هر قومی پیامبر فرستاد که فلسفه آن این است که جامعه توسط مذهب و پیامبر اصلاح می‌شود. اصولاً اصلاح بر دو اصل ایده و اجرای ایده بنیان نهاده می‌شود. در بسیاری مواقع ایده وجود دارد؛ ولی عمل به ایده وجود ندارد یا ناقص عمل می‌شود. این را دیگر نمی‌توان اصلاح‌گری نامید.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آیت‌الله خمینی(ره) پس از 50 سال خودسازی، توانست یک جامعه را متحول و دگرگون کند، پس او یک اصلاح‌گر واقعی است. او توانست با عمل به جامعه نشان دهد که می‌توان یک جامعه را دگرگون کرد.

سخنران بعدی کاترین برینزاسکی از اتریش بود که سخنرانی خود را تحت عنوان «اجتهاد و رویکردهای رفرمی سیاسی اجتماعی در قرن بیستم و نقش امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران» ایراد کرد.

این سخنرانی به روش‌های اصلاحات جامعه با توجه به متون تاریخی و اجتماعی و سیاسی و همچنین  اجتهاد به عنوان ابزاری اسلامی و محرکی برای اصلاحات در جامعه اسلامی قرن 21 پرداخت.

در این سخنرانی تفسیرهای مختلفی از اجتهاد از دیدگاه مسلمانان شیعه و سنی مورد بررسی و بحث قرار گرفت. همچنین تحولاتی که توسط این مفاهیم (اجتهاد و متون اسلامی) موجب تأثیرگذاری در افکار اصلاح‌گران قرن بیست‌ویکم شد، مورد کنکاش قرار گرفت.

اصلاح‌گران شیعه و سنی
سپس تعدادی از پیشتازان اصلاح‌گرای شیعه و سنی معرفی و از ابعاد مختلف تئوری و عملی مقایسه و مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. به ویژه از نقش دانشمندان و بزرگان اهل تشیّع که افکار و عمل آنها در جامعه تحولات شگرفی ایجاد کردند مانند امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید باقر صدر، تجلیل شد.

در پایان در کارگروه‌های جداگانه، موضوعات مختلفی از جمله اجتهاد سایبری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و گفته شد اینترنت و رسانه‌های جمعی باعث شده است که دانشمندان اسلامی و مجتهدین سریع‌تر و راحت‌تر با مردم گفت‌وگو و به مشکل مردم رسیدگی کنند.

سخنران بعدی مارکوس فیلدر از آلمان بود که درباره عدالت اجتماعی از دیدگاه قرآن و پیامبر اسلام، همچنین اصول اخلاق اقتصادی، قواعد اقتصاد اسلامی، انواع مالکیت و اصلاحات آن در اسلام و ویژگی‌های امور مالی اسلامی و بانکداری اسلامی سخنرانی کرد.

پس از پایان سخنرانی‌ها، بین سخنرانان و حضار پرسش و پاسخ انجام شد؛ سپس دانشجویان در سه گروه کاری و هر گروه زیر نظر یک سخنران به بحث آزاد پرداختند/.

captcha