قرائت صحیح و توجه به معانی نماز مغفول مانده است
کد خبر: 3676809
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

قرائت صحیح و توجه به معانی نماز مغفول مانده است

گروه معارف: عضو کمیسیون قرآن و عترت حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اینکه نماز مقدمه‌ای برای دستیابی به قرب الهی است، گفت: اغلب ما نماز را برای رفع تکلیف و بدون توجه به قرائت صحیح، توجه به باطن و معانی آن و اهمیت ندادن به حضور قلب به جا می‌آوریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ایمان مصلحی، عضو کمیسیون قرآن و عترت حوزه علمیه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با تأکید بر اهمیت قرائت صحیح نماز، اظهار کرد: یکی از شروط صحت نماز در رساله‌های عملیه، مسئله قرائت است که حروف و کلمات عربی را باید به نحو صحیح تلفظ و ادا کرد. از طرف دیگر، نماز باید با طمأنینه و آرامش خوانده شده و اذکار مربوطه در محل خود بیان شود که با درنظر گرفتن این موارد، هر رکعت نماز حداکثر یک دقیقه زمان می‌برد.


وی افزود: وقتی به مسائل دینی اهمیت داده نشود، متعاقبا نماز و قرائت صحیح آن نیز مغفول می‌ماند. بعضا عمل نمازگزاری که نماز خود را با بی‌اعتنایی و به صورت نادرست به‌جا می‌آورد، این‌گونه توجیه می‌شود که صرف به جا آوردن نماز، فارغ از چگونگی ادای آن ستودنی ا‌ست و اگر به نمازگزار نکته‌ای گوشزد شود، با این بهانه که شخص را از دین گریزان می‌کند، مسئله مسکوت می‌ماند که نشان می‌دهد مسائل دینی و اعتقادی در جامعه کم‌رنگ شده است.


حجت‌الاسلام مصلحی با بیان اینکه قرائت صحیح، مرحله اول و رویه ظاهری نماز است، گفت: شخص نمازگزار ضمن ادای صحیح حروف و کلمات باید به معانی آنها و نیز حضور قلب در نماز توجه داشته باشد، ولی متأسفانه دین و مسائل اعتقادی در جامعه حالت سطحی به خود گرفته است.


وی با بیان اینکه جامعه ما فرسنگ‌ها از آموزه‌های قرآن دور است، افزود: سطحی بودن اعتقادات ما از آنجا ناشی می‌شود که از ماهیت و چیستی دین بی‌خبریم و به قرآن و آموزه‌های ناب آن اعتقاد و اعتماد نداریم، غافل از اینکه قرآن یک کتاب ابدی و ماند‌گار است.

وی ادامه داد: خداوند در جای جای قرآن به انسان وعده و در پس آن وعده‌ها، به وی انگیزه می‌دهد که یک زندگی ابدی در بهشت خواهد داشت و زندگی دنیا مقدمه آن می‌باشد؛ اما اغلب عمل واجبی مثل نماز را به جا می‌آوریم که رفع تکلیف کرده باشیم، غافل از اینکه نماز مقدمه‌ای برای قرب الهی است.


عضو کمیسیون قرآن و عترت حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: نگاه سطحی به دین باعث شده تا به آموزه‌های آن مثل نماز به صورت موقعیتی و فصلی اعتقاد داشته و آن‌ها را وسیله سعادت اخروی ندانیم، آموزه‌های دین را اضافه بر سازمان تلقی کرده و فقط در مواقعی مثل ایام محرم، ماه رمضان یا هنگام مواجهه با مشکلات، بیماری‌ها و گرفتاری‌ها به نماز و آموزه‌های دینی تمسک جوییم و در سایر سطوح زندگی به نماز و آموزه‌های دینی اهمیت ندهیم.


وی خاطر نشان کرد: افرادی که با آموزه‌های دینی مثل نماز مقابله می‌کنند، کاربرد دین در مسائل مالی و زندگی اجتماعی روزمره را اندک دانسته و آن را در عداد قوانین ساخته دست بشر مثل روحانیون و مراجع دینی می‌دانند؛ برای مثال پرداخت خمس و زکات به عاملان حکومتی و دینی را قبول ندارند و بعضا بر این باورند که در قرآن فقط یک آیه در مورد خمس وجود دارد، همینطور پرداخت زکات که به فراموشی سپرده شده است. از طرف دیگر، اغلب افراد در مواردی مثل طهارت و ناپاکی، نگهداری حیوان خانگی یا هنگام سفر به خارج از کشور، به دین اهمیت نمی‌دهند و همه اینها به این دلیل است که نتوانسته‌ایم دین را به عنوان یک مسئله اصلی مفهوم‌سازی کنیم.


حجت‌الاسلام مصلحی افزود: افکار عمومی بعضا مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اختلاس‌ها، بی‌تقوایی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها از افراد منسوب به دین را به روحانیونی که در رأس امور هستند، تعمیم و نسبت می‌دهند و با نگاه به نحوه زندگی و رفاه مسئولین از دین گریزان می‌شوند؛ در حالی که آموزه‌ها و تعالیم اسلام در رابطه با افراد دارای مسئولیت، ساده‌زیستی، مساوات، مواسات، رسیدگی به فقراء و رعایت حقوق افراد جامعه است.

captcha