پیکر پیشکسوت قرآن در حرم رضوی آرام گرفت
کد خبر: 3675111
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱

پیکر پیشکسوت قرآن در حرم رضوی آرام گرفت

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیکر محمود فرقانی، استاد و پیشکسوت قرآن کریم دقایقی پیش در حرم رضوی به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم تشییع پیکر محمود فرقانی، استاد و پیشکسوت قرآن کریم، عصر امروز اول دی ماه با حضور مسئولان استان، پیشکسوتان و اساتید قرآن و شاگردان این استاد قرآن در حرم رضوی برگزار شد.

پیکر پیشکسوت قرآن کریم در حرم رضوی آرام گرفت

در این مراسم، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، بهمن امیری مقدم، فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی، حمید صمدی، سرپرست اداره تبلیغ و ترویج اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سیدمجتبی و سیدجواد سادات فاطمی، محمد و حمید شاکرنژاد، کبیر قلندرزاده، غلامرضا باوجدان، محمد جواد رجایی و ... از پیشکسوتان و قاریان برجسته کشورمان در این مراسم حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، پیکر این استاد قرآن بر دوش قرآن‌دوستان و ارادتمندان این استاد در حرم رضوی تشییع شد و در ادامه نماز میت توسط حجت‌‍الاسلام سیدامیر ناصری از علمای جامعه روحانیت هرات بر پیکر وی اقامه شد.

پیکر پیشکسوت قرآن کریم در حرم رضوی آرام گرفت

قرار بود پیکر محمود فرقانی برای تدفین به بهشت رضا(ع) مشهد منتقل شود اما با رایزنی‌های صورت گرفته و موافقت آستان قدس رضوی به دلیل خادم بودن محمود فرقانی در بارگاه امام هشتم، باعث شد تا پیکر این پیشکسوت قرآنی در حرم رضوی به خاک سپرده شود.

در ادامه این مراسم، کبیر قلندزاده، از شاگردان این استاد قرآن به تلاوت آیاتی از سوره شمس پرداخت و سرانجام پیکر این استاد قرآن در آرامگاه ابدی‌اش در بهشت ثامن‌ واقع در صحن جمهوری حرم رضوی آرام گرفت.

 گفتنی است، محمود فرقانی متولد شهر هرات بود، مادر بزرگ وی ایرانی بود و در زمان کشف حجاب به همراه خانواده به افغانستان مهاجرت کرده بودند تا کمی اوضاع کشور آرام شود، اما در آنجا ماندگار می‌شوند و با مردی افغانی ازدواج می‌کند.در نهایت هم این خانواده بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ وارد ایران می‌شود و با تکیه بر همین پیشینه، تابعیت ایرانی گرفتند.

پیکر پیشکسوت قرآن کریم در حرم رضوی آرام گرفت

این استاد قرآن از حدود شش سالگی در این شهر آموزش قرآن را از طریق رادیو آغاز كرده بود. وی بخشی از دوران كودكی خود را در شهر هرات گذرانده و فعالیت‌های قرآنی را در این شهر با نظارت محمدطاهر قندهاری آغاز کرده و بعد از هجرت به ایران چون استاد مناسبی نیافت، فعالیت‌های قرآنی خود را در زمینه تجوید و صوت و لحن با استفاده از کتاب و نوار ادامه داد.

پیکر پیشکسوت قرآن در حرم رضوی آرام گرفت

مرحوم فرقانی پنج سال در حسینیه خیاط‌ها بود و بعد از مرحوم محمدعلی مختاری، اداره جلسات آنجا را بر عهده گرفت، همچنین وی در دهه ۷۰ مدتی را شب‌های یکشنبه در جلسه قرآن مسجد بناها حضور داشت؛ قبل از آن نیز در مسجد امام حسن مجتبی(ع) که رهبر معظم انقلاب جلسات تفسیر داشتند، آموزش قرآن داشته و در ادامه هم به توصیه رهبری در سجادیه، آموزش را ادامه دادند و بعدها هم حسینیه هراتی‌ها به این مکان‌ها برای آموزش قرآن اضافه شد.

پیکر پیشکسوت قرآن در حرم رضوی آرام گرفت

از شاگردان این استاد قرآن می‌توان به حمید و حامد شاکرنژاد، کبیر قلندرزاده ... اشاره کرد.

گفتنی است، استاد محمود فرقانی، پیشکسوت قرآن کریم چندین سال بر اثر عارضه سکته مغزی، بخش اعظمی از توانایی حرکتی و از جمله تکلم خود را از دست داده بود، وی طی چند روز اخیر به جهت مشکل کلیه در بخش CCU بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد بستری شده بود و بامداد ‌۳۰ آذرماه دارفانی را وداع گفت.

روحش شاد

captcha