تخصیص 39 میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه فارس/ اتاق فكر رونق مساجد تشكیل شود
کد خبر: 3662947
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
تبادار مطرح كرد:

تخصیص 39 میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه فارس/ اتاق فكر رونق مساجد تشكیل شود

گروه اجتماعی: استاندار فارس از تخصیص 39 میلیارد تومان برای كمك به حوزه‌های علمیه در این استان طی سال جاری خبر داد و در عین حال از شهرداری و شورای شهر شیراز نیز درخواست كرد تا با این مراكز نهایت همكاری را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اسماعیل تبادار، استاندار فارس شب گذشته، 21 آبان‌ماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان با بیان اینكه ما دین را به عنوان آیین زندگی خود قلمداد می‌كنیم، گفت: اگر دین در زندگی جامعه ما ساری و جاری نباشد، مسلماً متضرر خواهیم شد.

وی، مساجد را یكی از برجستگی‌های دین مبین اسلام برشمرد و افزود: مساجد، مكانی برای عبادت و نمادی از دین است یعنی فراوانی حضور مردم در مساجد،‌ نمایانگر دینداری مردم جامعه است لذا نگاه به مساجد باید جامع باشد.

تبادار با یادآوری اینكه در اركان و اساس دین اسلام از بدو امر، مسجد به عنوان مركز عبادی، سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی و رفع حاجات و نیازهای مردم بوده است، از اعضای اتاق فكر شورای فرهنگ عمومی استان فارس خواست تا برای بررسی وضعیت مساجد، بعد از اذان صبح به مساجد شهر سری بزنند و بررسی كنند كه درب چند مسجد در آن هنگام باز است.

استاندار فارس با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در این نشست پیرامون مساجد و جایگاه آن گفت: مجال برای انجام كارهای فرهنگی فراوان است ضمن اینكه باید منویات مقام معظم رهبری را در خصوص ترویج تربیت حافظان قرآن و توجه به تفسیر قرآن جهت كاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خود مدنظر قرار دهیم.

وی، اهمیت جایگاه حوزه‌های علمیه را در جامعه یادآور شد و گفت: حوزه‌های علمیه جهت انجام وظایف خود حتماً باید كمك شوند اما سئوال این است كه با وجود 51 مركز حوزه علمیه در استان فارس، این مراكز نباید پاسخگوی نیازهای مساجد ما باشند چرا كه حوزه‌ها مراكز پرورش مبلغان دینی هستند.

تبادار از تخصیص 39 میلیارد تومان برای كمك به حوزه‌های علمیه در استان فارس طی سال جاری خبر داد و گفت: از شهرداری و شورای شهر شیراز نیز درخواست دارم تا به درخواست حوزه‌های علمیه برای گسترش فضاهای فیزیك خود توجه داشته باشند.

استاندار فارس ادامه داد: تنها این اشكال عدم توجه كافی به حوزه‌های علمیه نباید مانع رونق مساجد باشد و شاید اشكال در برخی جاهای دیگر هم باشد لذا برای رونق مساجد باید اتاق فكری تشكیل دهیم و مصوبه بررسی و ارزیابی عملكرد مساجد را در آن جامعه ببینند و همچنین دلایلی كه جوانان ما كمتر در مساجد حضور پیدا می‌كنند را بررسی كنند.

وی، مسجد را یك مركز فرهنگی ـ دینی كه دارای غنای كافی در مباحث مختلف اجتماعی و فرهنگی است، دانست و گفت: باید كاركرد مساجد را در جامعه خود احیا كنیم.

تبادار در عین حال بر اهمیت توجه به میانه‌روی و پرهیز از افراط و تفریط تأكید كرد و گفت: قطعاً بین تجدد و تحجر میانه‌ای وجود دارد كه می‌تواند رونق را به مساجد باز گرداند و اقشار مختلف مردم را در مساجد گردهم آورند آن هم زمانی كه زبان مبلغ دینی ما جذاب باشد.

استاندار فارس با تأكید بر اینكه تنها جایی كه سلیقه در آن معنا ندارد، مسجد است، گفت: هر سلیقه و ایده‌ای در مسجد دارای یك خدا واحد و یك شعار واحد الله اكبر است لذا باید به این مراكز و رونق آن‌ها توجه كنیم.

وی، خواستار استفاده از مبلغان آگاه و آشنا به مسائل روز در مساجد شد و گفت: به نظر می‌رسد یكی از راهكارهای رونق مساجد استفاده از افرادی است كه جذابیت بیشتر ایجاد می‌كنند و فهم دینی را راحت‌تر انتقال می‌دهند.

تبادار از اساتید و علما خواست تا برای رونق مساجد، علاوه بر مسائل مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در سطح كلان، به مسائل منطقه‌ای نیز توجه كنند و ادامه داد:‌ رونق مساجد می‌تواند بر غنای فرهنگی جامعه ما اضافه كند و بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی را مرتفع سازد لذا باید همه ما دست به دست هم دهیم و در این زمینه تلاش كنیم.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری همایش چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی در شیراز اشاره و بر لزوم توجه و حضور در این همایش تأكید كرد.

وی همچنین به مسئله 7 آبان اشاره كرد و گفت: امسال سال سختی در بحث 7 آبان داشتیم چرا كه جریان‌های سلطنت‌طلب و معاند انقلاب اسلامی تلاش زیادی برای سوءاستفاده از نام كوروش و بهره‌برداری از آن به نفع خود داشتند.

تبادار ادامه داد: بالاخره برخی از علمای بزرگ دینی ما نظیر علامه طباطبایی و یا آیت‌الله جوادی آملی و غیره كوروش را به عنوان ذوالقرنین تلقی كرده‌اند لذا این موضوع باید در شورای فرهنگ عمومی فارس جایگاه پیدا كرده و برای آن راهكار پیدا كنیم.

استاندار فارس یادآور شد: معاندین نظام به دنبال بهانه‌ای برای درست كردن امامزاده ای هستند و ما نباید به آن‌ها مجالی برای عرض اندام دهیم لذا كارگروهی از اساتید برجسته و علما برای نامگذاری روزی به نام كوروش تشكیل داده‌ایم.

captcha