بودجه دولتی دردی از مشکلات امور قرآنی حل نمی‌کند/ قرائت شغل نیست
کد خبر: 3659040
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۶
شعاعی:

بودجه دولتی دردی از مشکلات امور قرآنی حل نمی‌کند/ قرائت شغل نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه بودجه دولتی در امور قرآنی باید حذف و امور به مردم واگذار شود گفت: بودجه دولتی زمانی کارایی دارد که بتواند مشکلی را حل کند در حال حاضر مشکلات امور قرآنی با بودجه دولتی حل نمی‌شود.

علی اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی گفت: به نظر بنده باید بودجه دولتی قرآن حذف شود. اگر این فعالیت‌ها مردمی شود خروجی بهتری دارد دولت فقط باید بودجه‌ای را برای تبلیغ و توجیه خیرین قرآنی در نظر بگیرد، همچنین با توسعه وقف‌های قرآنی سرمایه قرآنی هزاران برابر می‌شود.
داور بین‌المللی مسابقات قرآن تصریح کرد: با بودجه دولتی نمی‌توان نواقص کار فرهنگی-قرآنی را برطرف کرد، در خیلی از استان‌ها بیشترین آمار وقف به روضه خوانی اختصاص دارد در حالیکه آمار وقف‌های قرآنی بسیار پایین است، بودجه دولت زمانی کارایی دارد که بتواند مشکلی را حل کند در حال حاضر مشکلات امور قرآنی کشور با بودجه دولتی حل نمی‌شود.
وی گفت: مراسم قرآنی مردمی تعطیل و وابسته به بودجه دولتی شده است. مردم با امید به بودجه دولتی، در امور قرآنی هزینه نمی‌کنند باید با فرهنگ‌سازی، حضور مردم را در فعالیت‌های قرآنی پر رنگ کرد از زمانی که بودجه دولتی به میدان آمد مردم و خیرین کمتر در امور قرآنی هزینه می‌کنند.
شعاعی بیان کرد: بهتر است دولت بودجه قرآن را برای فرهنگ‌سازی و تبلیغ  به ابعاد مختلف قرآن اختصاص دهد و مانند عزاداری امام حسین(ع)، مردم متولی هزینه‌های امور قرآنی شوند والدین باید همانطور که برای ورزش، کلاس زبان و غیره خرج می‌کنند برای قرآن هم مبلغی را اختصاص دهند یا نذر کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن ادامه داد: برخی به دلیل توجیه نبودن، به قاری یا حافظ اهمیت نمی‌دهند؛ لذا حافظ یا قاری مجبور است از خود دفاع کند این دفاع کردن باعث می‌شود برخی از قاریان به مسئولیت قاری به دید شغل نگاه کنند که بنده نفی می‌کنم. امروز قراء گلایه دارند که چرا مردم قدرشناس آنها نیستند و از سویی، مردم با این گمان که تلاوت باید برای خدا و قرآن باشد انتظار دارند قاریان و حافظان رایگان تلاوت کنند، اما همین مردم چون به اهل بیت(ع) اهمیت می‌دهند خیلی راحت برای مداحی هزینه می‌کنند اگر قرار باشد جامعه قرآنی رایگان کار کند مداحان هم باید همین طور باشند یا حداقل مبالغ دریافتی آنها ساماندهی شود.
شعاعی افزود: بنده از تریبون ایکنا عاجزانه از مبلغان، قاریان، حافظان، مداحان و سخنرانان درخواست می‌کنم اخلاص داشته باشند از قاریان انتظار دارم همیشه با نیت خالص در جایگاه  تلاوت حاضر شوند. باید 20 سال به عقب بازگردیم در دورانی که همه به عشق قرآن و امام حسین(ع) تبلیغ می‌کردند. جامعه قرآنی باید همراه دیگر اقشار جامعه متوجه مردم محروم باشد.
 این قاری بین‌المللی گفت: متأسفانه برخی قاریان و حافظان برای حضور در مناطق محروم و دور افتاده، احساس تکلیف نمی‌کنند در صورتی که  قاری یا حافظ باید زکات علم خود را با برگزاری جلسات در مناطق محروم و استعدادیابی بپردازد.
شعاعی در پایان تصریح کرد: در برخی از مناطق محروم عده‌ای با عشق، قرآن حفظ می‌کنند تشویق این افراد فقط به اندازه یک شکلات هزینه دارد در برخی مناطق محروم مردم در کپر و با پول یارانه زندگی می‌کنند و در عین حال حافظ قرآن هستند چرا نباید به این افراد رسیدگی کنیم؟
captcha