حوزه‌های علمیه در حوزه اعتقادات و اخلاق کم‌کاری کرده‌اند
کد خبر: 3658053
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶

حوزه‌های علمیه در حوزه اعتقادات و اخلاق کم‌کاری کرده‌اند

گروه معارف: نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: در حوزه اعتقادات، توحید و اخلاق در حوزه‌های علمیه کم‌کاری شده و روندی برای تربیت یک استاد یا مبلغ تخصصی تعریف نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی و فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار اعضای بنیاد علمی پژوهشی هاد اظهار کرد: آنچه امروز مورد نیاز حوزه است، تربیت استاد اخلاق نیست، بلکه تربیت اساتیدی است که به اخلاق پایبند باشند.
وی تصریح کرد: یک طلبه باید در کلاس درس از رفتار و کردار استاد خود، اخلاق بیاموزد، نه اینکه دوره‌هایی برای تربیت استاد اخلاق داشته باشیم.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد خاطر نشان کرد: متأسفانه گاهی برای اصلاح یک موضوع زیربنایی، به اصلاح شاخ و برگ می‌پردازیم، لذا راه رسیدن به هدف بسیار طولانی می‌شود.
وی افزود: ریشه همه مشکلات اخلاقی در اعتقادات افراد است و اگر از ریشه برای اصلاح عقاید اقدام نکنیم، پرداختن به اخلاقیات صرفا مشکل‌گشا نیست.
نماینده ولی‌فقیه در استان اظهار کرد: در حوزه اعتقادات، توحید و اخلاق در حوزه‌های علمیه کم‌کاری شده و روندی برای تربیت یک استاد یا مبلغ تخصصی تعریف نشده است.
وی گفت: اینکه یک طلبه پس از گذراندن سطح 7 اجازه منبر رفتن پیدا می‌کند، الزاماتی دارد که مورد توجه قرار نگرفته است.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: ما باید سخنرانی و تبلیغ را به عنوان یک فن بپذیریم و برای تربیت مبلغ به صورت تخصصی روی آنها کار کنیم.
وی با بیان این مطلب که محدود بودن سخنرانان حوزوی مطرح از کم‌کاری حوزه‌های علمیه است، خاطر نشان کرد: آموزش فنون سخنرانی و تبلیغ از ضرورت‌های حوزه‌های علمیه است و باید برای تبلیغ دین، روش‌های آن را با در نظر گرفتن شرایط جامعه احصا و آموزش داد.
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام محمد عمومی عضو شورای عالی بنیاد علمی-پژوهشی هاد به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و گفت: این بنیاد علمی-پژوهشی با مأموریت استخراج، تدوین و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) از سال 1385 راه‌اندازی شد.
وی پر کردن خلأهای موجود در حوزه‌های علمیه و پس از آن در سطح جامعه را از دیگر مأموریت‌های بنیاد هاد عنوان کرد و افزود: حدود 24 پروژه توسط محققان و پژوهشگران این بنیاد تهیه و چاپ شده است.
حجت‌الاسلام عمومی با تشریح فعالیت‌های این بنیاد گفت: فعالیت‌ها در سه قالب آموزشی، پژوهشی و ترویج در حال پیگیری بوده و جزء کم‌نظیرترین مجموعه‌هایی است که برای یک طلبه از بدو ورود تا پایان، برنامه تدوین شده دارد.
وی اهتمام به مسائل اخلاقی را از جمله ویژگی‌های این مجموعه یاد کرد و افزود: 110 طلبه در قم در این مجموعه فعالیت می‌کنند و اولین ورودی طلاب بنیاد هاد دو سال است که مشغول به تحصیل دروس خارج فقه هستند.
عضو شورای عالی بنیاد علمی-پژوهشی هاد از راه‌اندازی مدرسه علمیه فقه باب‌الهدی، ذیل این بنیاد خبر داد و گفت: در این مجموعه به دنبال این هستیم که بتوانیم افرادی تربیت کنیم که قدرت انجام کارهای اجتهادی در حوزه اخلاق را داشته باشند.

captcha