بشارت 1451؛ بزرگترین رویداد قرآنی رسانه‌محور/ اختتامیه 10 شهریور
کد خبر: 3635407
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
محمدحسین محمدزاده بیان کرد:

بشارت 1451؛ بزرگترین رویداد قرآنی رسانه‌محور/ اختتامیه 10 شهریور

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر شورای معارف سیما در نشست خبری تشریح جزئیات اختتامیه طرح قرآنی بشارت 1451 این طرح را بزرگترین رویداد قرآنی رسانه‌محور دانست.

بشارت 1451
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری اختتامیه طرح ملی قرآنی بشارت 1451 با حضور محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، جمعی از مسئولان برگزارکننده این طرح و اصحاب رسانه به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
محمدزاده در ابتدا بیان کرد: بعد از حدود یک سال فعالیت مشترک قرآنی، این طرح از ابتدای ماه مبارک رمضان با محوریت سوره‌ ملک آغاز شد و در تابستان نیز با محوریت سوره واقعه ادامه پیدا کرد و قرار است در تاریخ 10 شهریورماه همزمان با عید سعید قربان، جشن بزرگ قرآنی در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شود.
وی در ادامه افزود: به بهانه این مراسم اختتامیه، قصد داریم تا اجتماع بزرگ قرآنیان از صنوف مختلف جامعه قرآنی را داشته باشیم و قرار است، قاریان، حافظان، مسئولان، اساتید پیشکسوت قرآنی و ... در این جشن بزرگ حضور یابند.
مدیر شبکه قرآن تصریح کرد: در رویدادی مانند مسابقات قرآن، قطعاً بزرگترین اتفاق و رویداد قرآنی مسابقات بین‌المللی قرآن است و در حوزه عرضه محصولات قرآنی نیز می‌توانیم نمایشگاه قرآن را به عنوان بزرگترین رویداد در این حوزه معرفی نماییم، طرح قرآنی بشارت 1451 نیز در این تقسیم‌بندی می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی رسانه‌محور معرفی شود که با استقبال بالای مخاطبان نیز همراه بوده است.
محمدزاده بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که می‌توان برای این طرح برشمرد، مشارکت و حضور شبکه‌های استانی بود، به صورت منظم برگزیدگان استان‌های مختلف روی خط برنامه تلویزیونی طرح، حاضر می‌شدند و همین مسأله موجب شد تا مخاطبان این طرح در سال جاری به صورت چشم‌گیری افزایش یابند، آمار و ارقام استقبال مخاطبان نیز آمار خوبی است که در مراسم اختتامیه به اطلاع مردم خواهد رسید.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: بسیار جای خوشحالی است که در این طرح، نهادها و دستگاه‌های مختلف قرآنی با یکدیگر به خوبی همکاری داشتند، البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد، اما باید گفت این همکاری در نقطه نزدیک به اوج و نزدیک به مطلوب بود، بسیاری از مسئولان قرآنی کشور پیش از این که به عنوان مسئول حضور داشته باشند به عنوان هم‌اندیش و دوست با ما همکاری کردند و همین مسأله مؤثر بود تا زمینه برای یک هم‌افزایی مؤثر فراهم شود.
محمدزاده در ادامه با اشاره به مراسم اختتامیه بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این مراسم جمعیت قابل توجهی است که در آن حضور می‌یابند؛ چرا که این مراسم بهانه‌ای برای یک جشن بزرگ قرآنی است و امیدواریم برای ادوار آینده نیز این رویه دنبال شود تا مراسم اختتامیه فقط در حد یک اجتماع نباشد، بلکه سعی می‌کنیم این مراسم تبدیل به یک جشن بزرگ و اجتماع با شکوه شود.
دبیر شورای معارف سیما تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در مراسم اختتامیه به لحاظ کیفی نیز سطح بالایی دارند، برای نمونه به حافظان قرآن که طبق روایات شریف‌ترین افراد امت پیامبر(ص) هستند توجه ویژه‌ای شده و از 1000 نفر دعوت به عمل آمده است، علاوه بر این سعی شده از تمامی اساتید قرآن کریم، مدیران نهادهای قرآنی و فرهنگی و هنرمندان قرآنی نیز دعوت شود. همچنین با توجه به تبلیغات وسیعی که از امروز در مورد اختتامیه آغاز می‌شود، از عموم مردم نیز برای حضور در مراسم دعوت به عمل می‌آید.
محمدزاده گفت: دعوت از مسئولان ارشد نظام نیز در دستور کار قرار گرفته و قرار شده تا یکی از مسئولان ارشد نظام در اختتامیه حضور یابند، همچنین آقای علی عسکری مدیر رسانه ملی نیز به عنوان میزبان حضور خواهند داشت.
بشارت 1451
وی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های این طرح در بخش برنامه‌های تلویزیونی افزود: یکی از کارهایی که صورت گرفت برگزاری مسابقات این طرح به صورت تلویزیونی و حضوری بین برگزیدکان نهادهای مختلف در رشته‌هایی مانند قرائت بود که در برنامه حضور یافتند و با یکدیگر به رقابت پرداختند.
محمدزاده بیان کرد: در ابتدای این طرح اعلام شد که اقدام برای بین‌المللی شدن طرح بررسی شده و برای اختتامیه نیز پیشنهاداتی ارائه شد و فضاهایی در خارج از کشور نیز مشخص شد اما به جهت مسائل امنیتی نتوانستیم این کار را انجام دهیم و امیدواریم برای سال‌های آینده و پس از از بین رفتن گروه‌های تروریستی بتوانیم با امنیت کامل در کشورهایی که اعلام آمادگی می‌کنند این کار را پیش ببریم.
وی در مورد جوایز این طرح نیز تصریح کرد: برای این طرح، جوایزی پیش‌بینی شده که 20 جایزه 5 میلیونی و 120 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات است، اما برای مراسم اختتامیه و کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند نیز جوایزی در نظر گرفته‌ایم که عبارت از 14 هزینه سفر به عتبات عالیات، 50 دستگاه دوچرخه و یک جایزه ویژه چند میلیونی است.
محمدزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد پرداخت جوایز ادوار گذشته و این دوره نیز بیان کرد: پرونده جوایز ادوار 1448 به قبل بسته شده، اما مجموع جوایز دوره‌های 1449 و 1450، 1 میلیارد و 100 میلیون تومان شد که فقط 80 میلیون تومان بدهکار هستیم که امیدواریم تا پایان مهرماه پرداخت شود و از مهرماه نیز اهدای جوایز 1451 را آغاز کنیم.
در ادامه این نشست خبری علیرضا فتحی‌پور، دبیر طرح بشارت 1451 در معاونت صدا و نماینده رادیو قرآن به ارائه گزارشی از برگزاری این طرح در رادیو پرداخت و بیان کرد: در بحث سوره‌های ملک و واقعه برنامه‌های گوناگونی تهیه شد تا همه مخاطبان با سلایق گوناگون بتوانند از آنها استفاده کنند.
وی در ادامه افزود: برای کسانی که به دنبال یادگیری روانخوانی این سوره‌ها بودند برنامه عصرگاهی قرآن کتاب زندگی را طراحی کردیم، همین برنامه در نوبت صبح نیز به بیان نکات اجتماعی این دو سوره می‌پرداخت که با استناد به آیات این سور مسائل اجتماعی و جنبه عملی آیات مورد توجه قرار گیرد.
بشارت 1451؛ بزرگترین رویداد قرآنی رسانه‌محور/ اختتامیه 10 شهریور
فتحی‌پور گفت: برای کسانی که علاقه‌مند به جنبه‌های هنری بودند نیز برنامه «نقش خیال» تهیه و به سمع شنوندگان رسید تا بتوانیم ذهن مخاطب را از این رهگذر به چالش بکشیم، همچنین برنامه «آیه‌ها و آینه‌ها» نیز در راستای تأمین سلایق مخاطبان در بخش‌ ادبی طراحی شد که در این برنامه نکات ادبی این دو سوره در آثار شعرای بزرگ مانند سعدی و ... مورد بررسی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: برای افرادی که علاقه‌مند به مباحث تفسیری سوره‌های ملک و واقعه بودند نیز برنامه «اشراق» تهیه و پخش شد، در بخش عمومی هم مسابقات این طرح قرآنی را در دستور کار داشتیم.
در انتهای این نشست حسین زارعی ، مسئول برگزاری مراسم اختتامیه، ضمن ارائه توضیحاتی در مورد این مراسم گفت: اختتامیه روز جمعه 10 شهریورماه و از ساعت 17 تا 19 در صحن اصلی حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که بیش از هزار نفر در آن شرکت کنند.
وی در ادامه افزود: برای خودروهای شخصی 2 پارکینگ در ورودی غربی و شمالی حرم در نظر گرفته شده که می‌توانند خودروی خود را در این پارکینگ‌ها، قرار دهند، برای اتوبوس‌ها نیز پارکینگ معروف به کامیون‌ها در قسمت درب شمالی در نظر گرفته شده است.
زارعی گفت: سه نوع قرعه‌کشی نیز خواهیم داشت که یکی از آنها برای مسابقه پیامکی طرح است، همچنین مسابقه کتبی را نیز خواهیم داشت که کار مقدماتی آن انجام شده است، علاوه بر این کارت‌هایی نیز برای جوایز اختتامیه بین شرکت کنندگان توزیع خواهد شد.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
captcha