اصلاح الگوی مصرف؛ راهکار دینی و عملی در رفع بحران کم‌آبی
کد خبر: 3628381
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

اصلاح الگوی مصرف؛ راهکار دینی و عملی در رفع بحران کم‌آبی

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: مقام معظم رهبری مکرر در این باره اخطار داده‌اند که در مصرف خود تجدید نظر کنیم و اصلاح الگوی مصرف داشته باشیم و این نکته باید به مصرف‌کنندگان و کشاورزان تذکر داده شود.

حجت‌الاسلام مجتبی کوچک زاده، نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با اشاره به آیه «جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی» اظهار کرد: زندگی و اساس هرچیزی از آب قرار داده شده و آب و خاک و هوا سه نعمت بزرگی است که اگر به وفور و به‌طور سالم در اختیار موجودات زنده قرار بگیرد، آن‌ها یکدیگر را تکمیل کرده و باعث آرامش انسان می‌شود.
وی افزود: هنگامی که انسان بتواند هوا، خاک و آب را پاک نگاه داشته و آلوده نکند، زندگی موجودات زنده را تامین می‌کند و لذا آب باید برای مصارف کشاورزی، دامپروری و خود انسان در اختیار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر و با توجه به کمبود بارندگی، آب به صورت بی رویه مصرف شده و با توجه به اینکه کشور ایران در یک منطقه تقریبا خشک جهان قرار گرفته و تقریبا یک سوم بارندگی جهان را دارد، گفت: سهم استان اصفهان نیز حدود یک سوم بارندگی در کشور است. در این میان شهر اصفهان از این مقدار هرساله باید 110میلی متر بارندگی داشته باشد که این مقدار در سال جاری نصف بوده و حدود 55 میلی متر است.
کوچک زاده تصریح کرد: روش‌های کشت و آبیاری‌های سنتی مصرف بیش از حد آب را به همراه خواهد داشت لذا در این راستا باید در الگوی مصرف آب تجدید نظر و آبیاری مکانیزه و بارانی ترویج شود. 
وی در ادامه اظهار کرد: اکنون سفره‌های زیر زمینی خالی شده و برای استفاده از آب چاه‌ها باید به عمق زمین نزدیک شد و در این صورت است که شوری آب بیشتر شده و خاک شور و قلیایی می‌شود و کشاورزی مطلوب نخواهیم داشت.
نماینده ولی فقیه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری مکرر در این باره اخطار داده‌اند که در مصرف خود تجدید نظر کنیم و اصلاح الگوی مصرف داشته باشیم و این نکته باید به مصرف‌کنندگان و کشاورزان تذکر داده شود. 
وی با اشاره به روایت  از پیامبر(ص) که فرمودند « الوضوء مد والغسل صاع و سیاتى اقوام یستقلون ذلك فاولئك على خلاف سنتى»، بیان کرد: وضو باید به اندازه 750 گرم آب و غسل به اندازه 3 کیلو باشد. در ادامه روایت گفته می‌شود؛ در آینده مردمانی می‌آیند که این مقدار آب را کم می‌پندارند و بر خلاف سنت من عمل خواهند کرد.
کوچک زاده گفت: در رابطه با صرفه جویی در مصرف آب، هر فرد مسلمان و مومنی که به دستورات اسلامی اعتقاد دارد باید ابتدا از خود شروع کند، به‌طور مثال وضو گرفتن باید با احکام دین سازگار باشد و در مصارف خانگی و دیگر مصارف نظیر کشاورزی، استخر و غیره از آن به درستی استفاده کرد.
نماینده ولی فقیه در رابطه با تاثیر کم آبی و تبعات فرهنگی-اجتماعی آن اظهار کرد: در ابتدا باید به این باور برسیم که در منطقه کم آب زندگی می‌کنیم و باید خود را با این وضعیت وفق دهیم و خود را توجیه کنیم که در منطقه خشک زندگی می‌کنیم و نباید کشور خود را با کشور‌های اروپایی مقایسه کرد، ضمن اینکه آن‌ها با توجه به بارندگی زیاد مصرف بی‌رویه ندارند و در مصرف آب ملاحظه می‌کنند. 
وی بیان کرد: الگوی مصرف در کتاب‌های درسی باید در راستای فرهنگ سازی بیان و ترویج شود و دانش‌آموزان آن‌ها را از معلم خود فراگیرند. رادیو و تلویزیون نیز در راستای مصرف بهینه تبلیغ می‌کنند اما این کار در  مدارس و دانشگاه‌ها هم باید وارد شود و ضمن آن هر فرد در عمل برای دیگران الگو باشد. همچنین پدر و مادر در این زمینه تاثیر و نقش بسیار با اهمیتی دارند و باید با زبان و عمل به فرزند خود صرفه جویی را بیاموزند.
captcha