اشاعه اندیشه‌های اسلامی؛ هدف از برگزاری نشست‌های خوشنویسی هندسه روحانی
کد خبر: 3618316
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵

اشاعه اندیشه‌های اسلامی؛ هدف از برگزاری نشست‌های خوشنویسی هندسه روحانی

گروه فرهنگی: مسئول واحد خوشنویسی حوزه هنری خراسان رضوی هدف از برگزاری سلسله جلسات خوشنویسی هندسه روحانی را اشاعه اندیشه‌های اسلامی و وحدت خوشنویسان دانست و گفت: عنوان هندسه روحانی برگرفته از سخن افلاطون «الخط هندسة روحانية ظهرت بآلة جسمانية» است.

حامد قبولیان، مسئول واحد خوشنویسی حوزه هنری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی اظهار کرد: سلسله همایش‌های خوشنویسی هندسه روحانی، مجموعه نشست‌های تخصصی هنر خوشنویسی است كه به صورت پرسش و پاسخ تخصصی، نقد و بررسی آثار خوشنویسان، کارگاه آموزشی و خلق بداهه آثار خوشنویسی در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال نیز این نشست‌ها به یازدهمین سال برگزاری خود رسیده است، برگزاری دو جلسه در ماه، تنوع موضوعات ارائه شده در این جلسات توسط اساتید در كنار کیفیت محتوایی جلسات را از جمله شاخصه‌های هندسه روحانی قلمداد کرد.
قبولیان افزود: طی برگزاری این نشست‌ها خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، معلی و کوفی در قالب‌های كتابت، چلیپا، قطعه‌نویسی و سیاه‌مشق از دیدگاه بسیاری از اساتید اهل فن و از زوایای گوناگون مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد؛ همچنین به مباحث تئوری هنر خوشنویسی و اصول رنگ كاغذ و تكنیك‌های خلق آثار نمایشگاهی پرداخته می‌شود و آخرین دستاوردهای هنری و تجربه‌های شخصی هنرمندان خوشنویسی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.
قبولیان عنوان هندسه روحانی را برگرفته از سخن افلاطون «الخط هندسة روحانية ظهرت بآلة جسمانية» دانست و ادامه داد: افلاطون خط را «هندسه روحانی» می‌داند که با اعضاي بدن نمود پیدا می‌کند؛ به عبارتی افلاطون خط را مخصوص دست ندانسته و به دست محدود نکرده است چراکه خوشنویسی با روح و فکر و حالات درونی انسان ارتباط مستقیم دارد. خوشنویسی تجلی‌گر اندیشه و عرفان انسان‌ها است و هندسه دارای مبانی، قاعده، اصول و ساختاری متحد است.
مسئول واحد خوشنویسی حوزه هنری خراسان رضوی گفت: برگزاری جلسات هندسه روحانی توسط واحد خوشنویسی حوزه هنری خراسان رضوی فقط با حمایت این نهاد و به صورت مستقل انجام می‌شود.
وی در خصوص برنامه‌های آتی واحد خوشنویسی حوزه هنری خراسان رضوی، گفت: ضمن تداوم سلسله نشست‌های هندسه روحانی، برگزاری پاتوق هنرمندان خوشنویس عضو دفتر، هر هفته به صورت مستمر به منظور تولید آثار فاخر و نقد آثار هنرمندان، ارسال آثار به جشنواره‌های هنری داخل و خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه‌های جمعی و انفرادی تا پایان سال در نگارخانه اشراق حوزه هنری و برگزاری کارگاه‌های نقاشی خط با حضور هنرمندان علاقه‌مند به این شاخه هنری به منظور تولید آثار نفیس در این زمینه از جمله برنامه‌های آینده به شمار می‌رود.
captcha