مذمت مهر و محبت دنیا در قرآن/ تاویل نور خدا به امام زمان(عج)
کد خبر: 3611379
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
حجت‌الاسلام فرحزاد عنوان کرد:

مذمت مهر و محبت دنیا در قرآن/ تاویل نور خدا به امام زمان(عج)

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از آموزه‌های محوری در قرآن، مذمت محبت به دنیا است گفت: به تعبیر روایات کسی که دل به دنیا ببندد عقل ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین فرحزاد، شب گذشته 29 خرداد ماه در سخنانی در بیت آیت‌الله‌العظمی بروجردی با اشاره به اهمیت نهج‌البلاغه گفت: کسی مثل جرج جرداق مسیحی، این کتاب را 200 بار خوانده است، ولی ما که شیعه امام هستیم، کمتر به خواندن آن اهتمام داریم.
وی با اشاره به مذمت دنیا در کلام امام علی(ع) افزود: در این کتاب بارها نسبت به محبت دنیا مذمت و نکوهش شده است تا مبادا ما در گرداب دنیا غرق شویم از جمله ایشان در سخنی فرموده‌اند که «الدنیا تغر و تضر و تمر»؛ یعنی دنیا انسان را فریب می‌دهد، به او ضرر می‌رساند و می‌گذرد.
فرحزاد ادامه داد: حلال دنیا براساس روایات حساب و کتاب و حرام آن عقوبت و عذاب به دنبال دارد و انسان اگر مال و منالی داشت ابزاری برای امتحان و مایه گرفتاری است و اگر نداشته باشد مایه غم و غصه انسان است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایت بیان شده است که اگر انسان به دنیا پشت کند دنیا به او زانو خواهد زد بیان کرد: ولی اگر کسی عاشق دنیا شود دنیا او را کور می‌کند البته اگر دنیا وسیله ای برای ساختن آخرت باشد موجب بصیرت و بینایی انسان است.
فرحزاد عنوان کرد: یکی از آموزه‌های محوری قرآن کریم مذمت و زشت جلوه دادن دنیاست تا مهر و محبت دنیا در دل انسان نباشد زیرا انسان تا از مهر و محبت دنیا جدا نشود به آخرت و خدا و ائمه هم نخواهد رسید.
وی با بیان اینکه مراد از نور در تعبیر قرآنی «... يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ...» وجود مبارک امام زمان(عج) است تصریح کرد: هر حقیقتی، نور است و اگر نور در دل انسان بتابد او را از آتش جهنم دور خواهد کرد و انسان دریا دل می‌شود که البته این تابیدن نور علائمی از جمله دوری انسان از دنیا و گرایش به او آخرت دارد.
فرحزاد تاکید کرد: بزرگترین اشتباه انسان این است که خود را با بدن خود اشتباه گرفته است در حالی که بدن انسان، مرکب و وسیله برای روح اوست و روزی نیز از آن جدا شده و روح در قالب مرکب دیگری به حرکت خود ادامه خواهد داد.
وی افزود: آنچه در قیامت نیز محشور و مبعوث می‌شود، عین این بدن و جسم نیست بلکه مشابه آن است زیرا اگر این جسم باشد نیاز به خوردن و خوابیدن و دفع مزاج و ... دارد که با برخی آیات قرآن سازگاری ندارد البته بنده قائل به معاد روحانی بدون جسم نیستم.
فرحزاد اظهار کرد: حقیقت، روح و دل و قلب و جان ماست و شیعه و مومن واقعی کسی است که گول دنیا را نخورد و سرمایه‌اش را خرج دنیا نکند.
وی تاکید کرد: پیامبر(ص) فرمودند که دنیا خانه کسی است که راهی به عالم غیب ندارد و امیدی به اینکه خانه‌ای در آخرت داشته باشد ندارد و چنین فردی عقل هم ندارد.

captcha