خوب شنیدن؛ از الزامات عملی کردن اخلاق و احکام در زندگی
کد خبر: 3606846
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
تیموری مطرح کرد:

خوب شنیدن؛ از الزامات عملی کردن اخلاق و احکام در زندگی

گروه اجتماعی: کارشناس مذهبی لرستان گفت: برای عملی كردن اخلاق و احكام در زندگی و تقويت مبانی اعتقادی، در وهله اول بايد خوب بشنويم سپس در رابطه با شنيده‌ها فكر كنيم و بعد از باور و ايمان به آموخته‌ها آن‌ها را در زندگی به‌کار بگيريم، كمااينكه بسياری از افراد از زشتی و قباحت گناهانی مانند غيبت، تهمت و سخن چينی آگاهند ولی به دانسته‌های خود عمل نكرده و مرتكب گناه می‌شوند.

حجت‌الاسلام رمضان تیموری، کارشناس مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه لرستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با بيان اين‌كه هر چيزی در دنيا قدر و قيمتی دارد در رابطه با معيارهای ارزشی كه انسان را به كمال می‌رساند، گفت: برای عملی كردن اخلاق و احكام در زندگی و تقويت مبانی اعتقادی، در وهله اول بايد خوب بشنويم سپس در رابطه با شنيده‌ها فكر كنيم و بعد از باور و ايمان به آموخته‌ها آنها را در زندگی به‌کار بگيريم، كمااينكه بسياری از افراد از زشتی و قباحت گناهانی مانند غيبت، تهمت و سخن‌چينی آگاهند ولی به دانسته‌های خود عمل نكرده و مرتكب گناه می‌شوند.
وی با اشاره به اين‌كه ملاک ارزيابی شيعيان از خود در رابطه با ميزان پايبندی به اصول اخلاقی، سيره ۱۴ معصوم است، اظهاركرد: قرآن، سيره اهل‌بيت(ع) و مفاتيح دانشگاه معارف ما محسوب می‌شوند، ولی ما متأسفانه اهتمام به خواندن دعا و قرآن را به زمان‌های خاصی مانند شب‌‌های قدر و ماه رمضان و ... اختصاص می‌دهيم، همچنين قرآن نسخه شفابخشی برای تمام انسان‌هاست كه هركس به اندازه فهم خود می‌تواند از آن بهره بگيرد و اگر قابل فهم نبود هيچ‌گاه خداوند آن‌را قانون زندگی همه انسان‌ها نمی‌كرد.
تيموری با اشاره به اين‌كه شيوه دعا كردن را بايد از اهل‌بيت(ع) آموخت، تصريح كرد: روزی امام صادق(ع) در مراسم حج شخصی را ديدند كه دعا می‌كرد «خدايا مرا هيچ گاه امتحان مكن» امام به آن شخص فرمودند اين‌گونه دعا نكن بگو «خدايا مرا از امتحانات الهی خودت روسفيد و سربلند كن» زيرا همه انسان ها حتی پيامبران خدا هم امتحان می‌شوند.
اين كارشناس مذهبی با بيان اين‌كه طبق عقل و شرع اسوه و الگوی انسان بايد آراسته به صفت عفت، علم و اتصال باشد، اظهار كرد: ائمه اطهار(ع) به‌‌واسطه معصوميت، منتصب بودن از جانب خدا و علم الهی در زندگی هيچ‌گاه مرتكب اشتباه نشدند و به نيازهای فطری و آشكار انسان‌ها آگاهی داشتند، لذا شايستگی و صلاحيت الگو بودن را برای تمام انسان‌ها در همه اعصار دارند.
وی تصریح کرد: طبق فرمايشات امام صادق(ع)، برای در امان ماندن از لغزش‌ها و فتنه‌های آخرالزمان به ذكر دعای غريق بسيار مداومت كنيد و آن دعا این است؛ «يا الله يا رحمن يا رحيم، يا مقلّب القلوب، ثبت قلبی علی دينك؛ ای تغيير دهنده قلب ها، قلب مرا بر دين خودت تثبيت كن».

captcha