انتظارات قرآنیان فارس از اداره امور قرآنی اوقاف
کد خبر: 3600064
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

انتظارات قرآنیان فارس از اداره امور قرآنی اوقاف

گروه فعالیت‌های قرآنی‌:‌ در آینده نزدیك بناست تا اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس تشكیل شود، در این گزارش نگاهی به نظرات جامعه قرآنی استان درباره ویژگی‌های مسئول این اداره و همچنین انتظارات آنان از اداره مذكور داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، بعد از تشكیل اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه طی دو سال اخیر، طبق اعلام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس بناست تا چنین اداره‌ای نیز در این اداره‌كل تشكیل شود.

اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس از معاونت فرهنگی این اداره‌كل جدا شده و به صورت به اداره جداگانه ذیل این اداره‌كل به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اداره‌ای كه تمام فعالیت‌های قرآنی اوقاف را به عهده خواهد داشت، مسلماً دارای حساسیت خاصی برای فعالان قرآنی استان است.

به همین دلیل بر آن شدیم تا نظرات برخی از فعالان قرآنی اعم از اساتید و پیشكسوتان و نخبگان قرآنی استان فارس را درباره انتظارات آنان از چنین اداره‌ای و همچنین تبیین ویژگی‌های فردی كه برای ریاست این اداره منصوب می‌شود، جویا شویم.

كسی برای ریاست امور قرآنی اوقاف منسوب شود كه اشراف كامل قرآنی داشته باشد

علی‌اكبر ظفرآبادی، چهره قرآنی برجسته سال 94 نیز در این باره به خبرنگار ایكنا گفت: كسی كه برای اداره امور قرآنی اوقاف انتخاب می‌شود باید اشراف كامل قرآنی داشته باشد اما متأسفانه ما در اوقاف فردی نداریم كه این اشراف داشته و به علوم قرآنی آشنایی داشته باشد.

انتخاباتی برای تعیین رئیس این اداره برگزار شود

وی افزود: به‌منظور من برای انتخاب چنین فردی باید یك انتخابات برگزار شده و از اهالی قرآن رأی‌گیری شود و در آن رأی‌گیری كسی را انتخاب كند و به عنوان مسئول اداره امور قرآنی اوقاف انتخاب كنند تا بتواند كارهای مفیدی انجام دهد اما اگر نظرات به‌صورت انتسابی باشد، خودشان یك نفر را انتساب می‌كنند.

انتقاد از بی‌توجهی متولیان قرآنی استان نسبت به جلسات قرآنی

ظفرآبادی در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی متولیان قرآنی استان نسبت به جلسات قرآنی گفت: تمام جلسات قرآنی كه در شیراز برگزار می‌شود یا به صورت خودجوش و یا به صورت نیم‌بند هستند، یعنی مانند سایر استان‌های جلسه‌ای بسیار جالب برگزار نمی‌شود، چون متولیانی كه در این زمینه كار می‌كنند، به وظایفشان عمل نمی‌كنند و یكی از این متولیان اوقاف است.

اوقاف باید متولی برگزاری كلاس‌های قرآن باشد

این پیشكسوت قرآنی استان فارس با بیان اینكه موقوفاتی مربوط به كارهای قرآنی در فارس وجود دارند اما متأسفانه بودجه‌ای كه اوقاف برای این كار می‌گذارد فقط برای برگزاری مسابقات قرآن آن به‌صورت سالانه است، گفت:‌ به اعتقاد من اوقاف باید متولی برگزاری كلاس‌های قرآن باشد.

اوقاف درخشش نخبگان قرآنی را كه در جلسات قرآنی رشد كرده‌اند، به نام خود می‌زند

وی اظهار كرد: یكسری اساتید قرآنی هستند كه از 20 سال پیش در شیراز تدریس قرآن می‌كنند و اوقاف تنها بهره‌برداری می‌كند؛ زیرا كسانی كه در جلسات این اساتید رشد می‌كنند و در مسابقات رتبه نخست را كسب می‌كنند، اوقاف می‌گوید كه این كار خودش بوده است در صورتی كه غالب بچه‌هایی كه در این زمینه كار می‌كنند، یا خودشان به كلاس خصوصی رفته‌اند و یا در جلسات مردمی شركت كرده‌اند كه ربطی به اوقاف ندارد.

ظفرآبادی پیشنهاد داد تا انتخاب فردی برای ریاست اداره امور قرآنی اوقاف یك رفرندام با حضور جامعه قرآنی استان فارس برگزار شود و چند نفر هم برای آن كاندید شوند و بگویند كه به این‌ها رأی داده شود تا كسی برای این پست انتخاب شود كه بتواند شرایط را به پیش برد زیرا وقتی یك نفر كاندید شد و رأی آورد مسلماً طوری عمل كند كه غالب افراد جامعه قرآنی راضی باشند.

چهره برجسته قرآنی سال 94 در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه از اوقاف فارس گلایه دارد، گفت: در سال 92، مرحله كشوری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شیراز برگزار شد اما مسئولان اوقاف به خودشان زحمت ندادند كه حتی چند كارت دعوت به اساتید قرآنی بفرستند و ما را حداقل برای تماشای این مسابقات دعوت كنند و من در آن سال كارت دعوت مسابقات را از یكی از فعالان قرآنی شهر زرقان دریافت كردم!

غفلت از اساتید و پیشكسوتان قرآنی در فارس روی داده است

وی با بیان اینكه متأسفانه غفلت از اساتید و پیشكسوتان قرآنی در فارس روی داده است، گفت:‌ من در یك دارالقرآن به‌صورت صلواتی هفته‌ای دو جلسه قرآنی دارم و آنان نیز سالی یك بار در یك جلسه از ما تقدیر می‌كنند اما بیش از 30 سال است كه در استان فارس و استان‌های دیگر داوری مسابقات قرآن و تدریس می‌كنم، حتی یك بار اوقاف از ما تقدیر نكرده است.

اوقاف قوی‌ترین اداره‌ای است كه فعالیت‌های قرآنی قرآنی متنوعی دارد

امیرسرتیپ حسین ایران‌نژاد، حافظ كل قرآن كریم و از پیشكسوتان این عرصه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت:‌ اكنون كارهای قرآنی كه اوقاف انجام می‌شود تنها در حد یك معاونت فرهنگی است لذا تشكیل اداره امور قرآنی در این سازمان ضروری به نظر می‌رسد و این مسئله در شأن جمهوری اسلامی است چرا كه فعالیت‌های قرآنی فراوانی در جامعه ما انجام می‌شود و از سوی دیگر اوقاف قوی‌ترین اداره‌ای است كه فعالیت‌های قرآنی قرآنی متنوعی دارد بنابراین تشكیل چنین اداره‌ای ضروری به نظر می‌رسد.

اشاره به ویژگی‌هایی كه سكان‌دار اداره امور قرآنی اوقاف باید داشته باشد

وی همچنین به ویژگی‌های كسی كه می‌خواهد سكان‌دار این اداره شود، نیز اشاره‌ای كرد و گفت: كسی كه در این سمت انتخاب می‌شود به نظر من باید حداقل دارای مدرك كارشناسی ارشد بوده و در فعالیت‌های قرآنی دستی بر آتش داشته باشد یعنی در مسابقات قرآن استانی در یكی از رشته‌ها حداقل رتبه اول و یا دوم را كسب كرده باشد و در مسابقات كشوری هم زیاد شركت كرده باشد و در این زمینه تجربه كافی كسب كرده باشد تا بتواند نیازهای جوانان و نخبگان قرآنی ما را به خوبی درك كند.

ایران‌نژاد ادامه داد: رئیس اداره امور قرآنی اوقاف باید یا جزو قاریان برجسته استان فارس و یا حافظ كل قرآن كریم باشد و این‌ها مقتضیاتی است كه باید برای انتخاب فردی برای این پست مدنظر قرار گیرد.

این پیشكسوت قرآنی استان فارس تأكید كرد كه طبق روایت‌های اسلامی، یك شخص وزین و مسئول است كه موجب ارتقای یك جایگاه و مكان می‌شود نه اینكه شخصی به واسطه یك جایگاه بزرگ شود.

كسی انتخاب شود كه در زمینه قرآن سابقه حرفه‌ای داشته باشد

سیدرضا مظلومی، از نخبگان قرآنی استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا اعتقاد دارد كسی كه برای ریاست اداره امور قرآنی اوقاف انتخاب می‌شود باید در زمینه قرآن سابقه حرفه‌ای داشته باشد یعنی اهل قرآن باشد چه در زمینه حفظ، قرائت و یا مفاهیم قرآن كریم و به تعبیر عامیانه كسی باشد كه خاك صحنه خورده باشد چه در بخش تدریس قرآن و چه در زمینه شركت در مسابقات قرآن.

وی همچنین به تبیین انتظاراتش از اداره امور قرآنی اوقاف پرداخت و گفت: نخستین كار این اداره ایجاد انسجام و تشكیل یك سیستمی كه تمام قرآنیان استان را به صورت گروه واحد در برگیرد، باشد و این‌ها با یكدیگر جلساتی داشته باشند و از آنان درباره مسائل فرهنگی شهر و استان نظرسنجی شود.

قرآنیان هر شهر و استانی برای نظردهی درباره مسائل فرهنگی از همه محق‌تر هستند

مظلومی تأكید كرد كه قرآنیان هر شهر و استانی برای نظردهی درباره مسائل فرهنگی از همه محق‌تر هستند اما معمولاً هیچگاه نمی‌بینیم كه در فعالیت‌های فرهنگی نه تنها استان بلكه در كشور هم از اهالی قرآنی نظرسنجی شود.

لزوم تشكیل كارگروه‌های تخصصی در اداره امور قرآنی اوقاف

این قاری قرآن كریم ادامه داد: بنابراین اولین كار اداره امور قرآنی اوقاف تشكیل یك تشكل ذیل خود باشد و در آن كارگروه‌های تخصصی تشكیل شده و بحث‌های قرآنی و فرهنگی در آن‌ها به صورت تخصصی دنبال شود تا كم كم همه مجبور شوند در فعالیت‌های فرهنگی از اهالی قرآن نظر بگیرند.

نگاهی به عملكرد اداره امور قرآنی اوقاف فارس

وی در ادامه نگاهی به عملكرد قرآنی اوقاف فارس طی سال‌های اخیر انداخت و گفت: بررسی عملكرد این اداره سخت است چون باید پارامترهای مختلفی برای آن در نظر گرفته شده و سنجیده شود و به طور كلی ممكن است ما از جزئیات آگاه نباشیم.

مظلومی ادامه داد: اداره‌كل اوقاف فارس در بحث فعالیت‌های قرآنی در بسیاری از زمینه‌ها خوب عمل كرده و بد نبوده است به عنوان مثال برگزاری مسابقات قرآن و در برگزاری دوره‌های آموزشی هم در حد بضاعتشان عمل كرده‌اند اما می‌توان كارهای مهم‌تر و بزرگ‌تری هم انجام داد.

این نخبه قرآنی فارس به وضعیت مسابقات قرآن اشاره كرد و گفت:‌ این مسابقات سال به سال به لحاظ كیفی بهتر می‌شود اما از كمیت آن كاسته می‌شود.

captcha