چگونگی مقابله حضرت مهدی(عج) با قدرت‌های جهانی
کد خبر: 3597708
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۸

چگونگی مقابله حضرت مهدی(عج) با قدرت‌های جهانی

گروه معارف: دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص چگونگی مقابله حضرت مهدی(عج) با قدرت‌های جهانی اظهار کرد: اینکه می‌گویند قیام با کشتار وسیع مخالفین همراه است، در حقیقت توهین به امام زمان(عج) است، حضرت مهدی(عج) جانشین پیامبر(ص) است و همان سبک و سیاق جدش، رسول‌الله(ص) را در پیش می‌گیرد لذا به اصلاح کردن مردم و فرهنگ می‌پردازند نه کشتار.

حجت‌الاسلام سیدمحمد مرتضوی، دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: در بحث مهدویت چند بحث کلی وجود دارد؛ ضرورت قیام، کیفیت قیام، نقش و وظایف ما در این قیام و پیامدهای آن.
وی با بیان اینکه این قیام جهانی است و در پی آن حکومت جهانی تشکیل می‌شود لذا درگیری با قدرت‌های جهانی وجود دارد، افزود: قدرت‌های بزرگ با ابزارهای مختلف و ذخیره تجهیزات نظامی،‌ خود را برای مقابله با امام زمان(عج) آماده کرده‌اند.  
حجت‌الاسلام مرتضوی با طرح این سئوال که حضرت مهدی(عج) چگونه می‌خواهد با این قدرت‌ها مقابله کند؟ بیان کرد: در این زمینه سه نظریه مطرح است؛ یکی نظریه معجزه است که در شریعت ما وجود دارد اما اگر بنا بود قیام حضرت با معجزه پیش رود می‌توانست سال‌ها پیش روی دهد و نیاز به این همه تاخیر نبود.
وی گفت: نظریه دوم این است که قیام با کشتار وسیع مخالفین همراه است که در حقیقت این توهین به امام زمان(عج) است و کسانی که این افکار نادرست را نشر می‌دهند در اشتباه هستند چرا که حضرت مهدی(عج) جانشین پیامبر(ص) است و در نظریه سوم، همان سبک و سیاق جدشان رسول‌الله(ص) را در پیش می‌گیرند یعنی به اصلاح کردن مردم و فرهنگ می‌پردازند نه کشتار. 
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص نظریه سوم اظهار کرد: این نظریه که برگرفته از روایات ائمه اطهار(ع) است، ماهیت قیام حضرت مهدی(عج) را در قالب کار فرهنگی بیان می‌کند.
وی گفت: در عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، بنی عباسی با اسم امام مهدی(ع) قیام می‌کردند لذا در خصوص قیام حضرت مهدی(عج) سئوالاتی مطرح شد و امام در پاسخ به این سئوالات فرمودند: حضرت مهدی(عج) جانشین پیامبر(ص) و سیرتش سیرت رسول الله(ص) است.
حجت‌الاسلام مرتضوی ادامه داد: پیامبر(ص) رسالتش را با شمشیر پیش نبرد که حضرت مهدی(عج) بخواهد با قدرت نظامی پیش ببرد، پیامبر مدت 15 سال حتی اجازه دفاع هم نداشت و بعد از 15 سال خداوند اجازه دفاع به ایشان داد.
وی در خصوص پیشبرد کار با معجزه بیان کرد: پیامبر(ص) با معجزه هم رسالتش را پیش نبرد البته معجزه در زمان پیامبر(ص) هم وجود داشت اما با نگاه به جنگ‌های پیامبر(ص) می‌بینیم که در آن‌ها هم شکست بوده و هم پیروزی و معجزه در صورتی رخ می‌داده که کار از کنترل عادی خارج می‌شد، به عنوان مثال پنج نقشه ترور پیامبر(ص) از سوی کفار طرح‌ریزی شد اما امداد غیبی خداوند بود که ایشان را از دسیسه‌های دشمنانش آگاه کرد.
عوامل موفقیت پیامبر(ص) در گسترش اسلام
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به عوامل موفقیت پیامبر(ص) در دعوت به اسلام اذعان کرد: چهار عامل باعث موفقیت پیامبر(ص) بود؛ یکی از عوامل، کار فرهنگی بود که البته حوزه محدودی نداشت، به عنوان مثال پیامبر(ص) حتی برخی اسامی افراد را که رنگ و بوی شرک داشت عوض می‌کرد، در همین راستا مردی که نامش عبدالشمس (بنده خورشید) بود به عبدالله و زنی که نامش عاصیه(گناهکار) بود به جمیله تغییر داد.
حجت‌الاسلام مرتضوی گفت: پیامبر(ص) کار فرهنگی خود را با جمله «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» آغاز کرد و به تعبیر امیرالمومنان(ع) پیامبر(ص) طبیبی بود که به دنبال بیماران بود و آنان که بصیرتشان را از دست داده بودند راهنمایی می‌کرد.
کار فرهنگی توأم با اخلاق
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در حقیقت آنان که به پیامبر(ص) ایمان آوردند کمتر به خاطر دلایل عقلی و مذاکرات و سایر مباحث بود، بلکه علت اصلی ایمان آوردن آن‌ها اخلاق خوب پیامبر(ص) بود.
وی دلیل دوم موفقیت پیامبر(ص) را استقامت و پایداری ایشان عنوان کرد و گفت: از اول رسالت پیامبر(ص) تا پایان آن، هر چه فشار مشترکان بر او بیشتر می‌شد، پیامبر(ص) مقاومتش بیشتر می‌شد.
حجت‌الاسلام مرتضوی با بیان اینکه واسطه مذاکرات بین پیامبر(ص) و مشرکان، حضرت ابوطالب(ع) بود، گفت: ابوطالب طوری موضع‌گیری می‌کرد که مشرکان نفهمند از پیامبر(ص) حمایت می‌کند اما یک بار مشرکان، او را تهدید کردند که با صراحت بگوید از پیامبر(ص) حمایت نمی‌کند و تحت این فشار هم، ابوطالب از پیامبر خواست که احتیاط کند.
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به استقامت پیامبر(ص) در برابر کفار، ادامه داد: پیامبر(ص) زمانی که احساس کرد، تنها حامی‌اش او را تنها گذاشته، اشک در چشمانش جمع شد و به ابوطالب گفت «اگر خورشید را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذارند هرگز از این کار دست بر نخواهم داشت». 
حجت‌الاسلام مرتضوی افزود: بعد از رحلت ابوطالب، کفار پیشنهادی به پیامبر(ص) دادند و گفتند که شما شش ماه بت‌های ما را پرستش کن شاید هدایت شوی و بعد هم ما شش ماه خدای تو را عبادت می‌کنیم، اینجا بود که سوره کافرون نازل شد.
نقش اخلاص یاران در جهانی شدن رسالت پیامبر(ص)
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: تا قبل از صلح حدیبیه، قریش حاضر نبودند با پیامبر(ص) مذاکره کنند چون این کار به معنای به رسمیت شناختن پیامبر(ص) بود اما بعد از صلح حدیبیه که قرار شد طرفین، جنگ را برای 10 سال کنار بگذارند، بخش دوم رسالت پیامبر(ص) برای جهانی شدن آغاز شد.
وی عامل سوم موفقیت پیامبر(ص) را داشتن یاران مخلص برشمرد و افزود: هنگامیکه پیامبر(ص) در مدینه بود شش نفر از اصحاب خود را انتخاب کرد و به ایشان فرمود شما را به سفری می‌فرستم اما از شما می‌خواهم مانند یاران عیسی نباشید، وقتی پرسیدند منظور از این که مثل یاران عیسی نباشیم یعنی چه؟ ایشان فرمودند: یاران عیسی سفرهای نزدیک را می‌رفتند اما از رفتن به سفرهای دور امتناع می‌کردند. 
وی ادامه داد: پیامبر(ص) یاران خود را به روم، ایران، یمن، مصر و... فرستادند و به هر کدام نامه‌ای دادند تا آن را به پادشاهان هر کشور برسانند، یاران ایشان هم مخلصانه بدون دریافت هیچ هزینه‌ای فاصله مدینه تا هر کشور را در آن زمان که بعضا ماه‌ها طول می‌کشید، طی کردند.
وی امداد غیبی و یا اعجاز را از دیگر عوامل موفقیت پیامبر (ص) عنوان کرد و گفت: البته زندگی پیامبر کاملا طبیعی بود و اعجاز در همه جای زندگی ایشان وجود نداشت مگر در مواردی خاص مانند همان دسیسه‌های ترور که توسط مشرکان طرح‌ریزی شد.  
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: عوامل موفقیت امام عصر(عج) همان عوامل موفقیت رسول الله(ص) است و اینکه امام چگونه در شرایط کنونی آن‌ها را پیش ببرد، مستلزم کار فرهنگی است.
پیوستن مسیحیت به جبهه اسلام
وی با بیان اینکه حضرت مهدی(عج) با همکاری حضرت عیسی(ع) کار فرهنگی خود را انجام می‌دهد، گفت: مسیحیت معتقدند که حضرت آدم خطایی کرد و در نسل او تاثیر گذاشت لذا همه انسان‌ها گناهکار به دنیا می‌آیند و وقتی به مسیح می‌رسند می‌گویند عیسی پسر خداست، او خود را در راه خدا قربانی کرد تا گناه بشریت بخشیده شود و سه روز بعد، از قبر بیرون آمد و به آسمان‌ها عروج کرد و پایان تاریخ مجددا می‌آید تا یک بار دیگر قربانی شود و گناهان بشر بخشیده شود.
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه اختلاف اسلام و مسیحیت در کیفیت مرگ حضرت عیسی(ع) است و نقطه مشترک آن‌ها این است که عیسی(ع) باز می‌گردد، ادامه داد: یکی از عوامل موفقیت امام زمان(عج)، همکاری حضرت عیسی با ایشان است و در روایات آمده که حضرت عیسی به عنوان وزیر می‌آید و حتی اولین نماز جماعتی که تشکیل می‌شود، حضرت مهدی(عج)  به حضرت عیسی پیشنهاد امامت جماعت را می‌دهند.
وی تصریح کرد: در حقیقت امام عصر(عج) تلاقی دو دین بزرگ مسیحیت و اسلام است چرا که حضرت مهدی(عج) از پدر به اسلام و از طرف مادر به عیسی می‌رسد و مسیحیت هم براساس اعتقادی که دارند تلاش گسترده‌ای در راستای منجی آخرالزمان انجام می‌دهند. 
حجت‌الاسلام مرتضوی با بیان اینکه اکنون حدود دو میلیارد مسیحی منتظر عیسی هستند، افزود: 180 سال است که این بحث در غرب مطرح است و تشکیلاتی نیز در این راستا وجود دارد.
وی گفت: با ظهور حضرت مهدی(عج) جبهه اسلام و مسیحیت به هم وصل شده و جبهه توحید گسترده می‌شود.
حرکت انقلاب اسلامی، بهترین نمونه برای حرکت امام زمان(عج) 
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص اینکه امام زمان(عج) چگونه کار فرهنگی خود را برای گسترش اسلام، پیش می‌برد، به ذکر مثالی از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: وقتی ارتش شاهنشاهی اقدام به کشتار دسته جمعی کرد، مردم منتظر بودند که امام خمینی(ره) به آن‌ها اجازه استفاده از تجهیزات نظامی را بدهد اما امام در اعلامیه‌ای که منتشر کردند از مردم خواست تا به ارتشی‌ها گل بدهند، با این لطافت، امام توانست ارتش را از بدنه اصلی نظام جدا و به مردم وصل کند، این کار امام خمینی(ره) در حقیقت اقدامی فرهنگی بود که منجر به پیروزی‌اش شد.
وی ادامه داد: امام بارها در قیام‌های خود شکست خورد از جمله در قیام 15 خرداد، اما از نقطه صفر شروع کرد تا ایران تبدیل به یک حکومت قدرتمند شد.
وی با بیان اینکه مهدویت اختصاص به شیعه ندارد، گفت: دنیای اسلام براساس آمار یک میلیارد و 500 تا 600 میلیون نفر است اما این آمار دقیق نیست و امکان دارد بیشتر از این تعداد باشه که همه آن‌ها منتظر آمدن مهدی(عج) هستند.
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد تصور اینکه وقتی امام زمان(عج) بیاید همه چیز همان اول حل می‌شود تصور اشتباهی است چون بر طبق برخی روایات، هفت سال، درگیری‌ها و 40 سال تثبیت حکومت به طول می‌انجامد. 
افشای امر پنهان تاریخی و ملحق شدن یهودیان به حضرت مهدی(عج)
وی گفت: مسیحیت بدینگونه که گفتیم همراه مسلمانان به جبهه حضرت مهدی(عج) ملحق می‌شوند اما در مورد یهود در روایات آماده است که از امام صادق(ع) پرسیدند: چرا به مهدی می‌گویند مهدی و این لقب برجسته شده، امام می‌فرمایند: امام عصر(عج) امر پنهان تاریخی را افشا می‌کند و پس از ظهور، از غاری در سرزمين انطاکیه ترکیه، تورات و انجيل را بيرون می‌‏آورد و با يهود و نصارا با آن استدلال می‌‏کند.
طبقه‌‌بندی یاران مهدی(عج)
حجت‌الاسلام مرتضوی در ادامه به طبقه‌بندی یاران حضرت مهدی(عج) پرداخت و گفت: انصار المهدی و اصحاب المهدی با هم فرق دارند، پیامبر(ص) هم، یارانشان شامل اصحاب، انصار و تابعین می‌شد؛ اصحاب به افرادی می‌گویند که حشر و نشر زیادی با امام دارند، انصار هم به افرای می‌گویند که در همان جامعه هستند و با امام همکاری می‌کنند.
وی با بیان اینکه سه حلقه حفاظتی در یاران حضرت هستند که اگر از حلقه اول یکی بمیرد، از حلقه دوم یکی جایگزین می‌شود و اگر از حلقه دوم کسی بمیرد از حلقه سوم جایگزین وی می‌شود، ادامه داد: اصحاب‌المهدی کسانی هستند که در دوره غیبت با حضرت حشر و نشر دارند.
حجت‌الاسلام مرتضوی در تشریح خصوصیات اصحاب‌المهدی بیان کرد: اصحاب‌المهدی کسانی هستند که با فرهنگ مهدوی زندگی می‌کنند و توسلات افراد به حضرت ولی عصر(عج) توسط آن‌ها انجام می‌شود یعنی در حقیقت، آنان کارگزاران مهدی هستند.
شبکه‌های رسانه‌ای جهان منتظر صدای انا بقیةالله
حجت‌الاسلام مرتضوی در خصوص امر معجزه در قیام مهدی(عج) اظهار کرد: ساعت اسلامی که در عربستان ساخته شده با توجه به تجهیزات پیشرفته‌ای که دارد، حتی حرکات مورچه در مسجد الحرام را دریافت می‌کند، این تجهیزات به منظور این است که وقتی امام عصر(عج) آمدند و صدای انا بقیة الله شنیده شد، ایشان را از بین ببرند، طبق همان طرح ترور پیامبر(ص)، اینجاست که معجزه و امداد الهی به کمک حضرت می‌آید.
وی گفت: بر اساس روایات لحظه قیام، 37 نفر از یاران حضرت(عج) به محض اینکه ندای انا المهدی را می‌شنوند مانند پاره‌های ابر پاییزی به هم وصل می‌شوند و خود را به مکه می‌رسانند، این نشان می‌دهد که این افراد از توانمندی بالای روحی برخوردارند و می‌توانند طی‌الارض کنند.
حجت‌الاسلام مرتضوی بیان کرد: اصحاب‌المهدی همان شب زنده‌داران و شیران روز هستند که در برابر هجمه‌های  فرهنگی شانه خالی نمی‌کنند و از لحاظ  فکری و رفتاری افرادی مقید هستند و با کمک آن‌ها، رفته رفته حکومت جهانی تشکیل می‌شود.
وی درخصوص کشتارهایی که در جریان قیام مطرح است، بیان کرد: این کشتار فقط مربوط به سران کفر و آن دسته افرادی که قابل اصلاح نیستند، می‌شود.
قیام حضرت مهدی(عج)، متوقف برای آمادگی جهانی
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: قیام حضرت مهدی(عج) مستلزم آمادگی جهانی است و زمانیکه بشریت، از حکومت‌های مختلف ناامید شود و بفهمد که نجات او در گرو یک حکومت واحد جهانی است، ظهور محقق می‌شود در حال حاضر این آمادگی حکومت واحد تا حدی ایجاد شده است.  
captcha