بعثت؛ فلسفه و هدفی بدون محدویت زمان و مکان/ مخاطب همه جامعه بشری است
کد خبر: 3593123
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

بعثت؛ فلسفه و هدفی بدون محدویت زمان و مکان/ مخاطب همه جامعه بشری است

گروه جامعه: رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به بیان پیام بعثت برای مردم عصر حاضر پرداخت و ضمن تشریح اهداف جهان شمول بعثت پیامبر (ص)، گفت: تا اهداف و فلسفه بعثت جریان است، بعثت هم ساری و جاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صادق یوسفی‌مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تبیین نقش مبعث حضرت رسول(ص) در عصر حاضر و پیام بعثت برای مردم امروز جهان پرداخت و اظهار کرد: اهمیت بعثت پیامبر اسلام(ص) به دلیل اهداف نهفته در آن است. اهداف بعثت اهدافی است که به محدوده زمانی خاص و انسان‌های خاصی محدود نیست و بلکه جهان‌شمول و نیاز تمام انسان‌ها و در تمام عصر‌ها و مخاطب هم تمام بشر است. از این جهت این هدف و فلسفه کهنگی بردار نیست.

وی با اشاره به آیه 164 سوره آل‌عمران که می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه] پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند» گفت: این آیه بیانگر فلسفه و اهداف بعثت است.

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم در تفسیر این آیه عنوان کرد: این آیه شریفه جامعه بشری را مخاطب قرار می‌دهد و می‌‌فرماید خداوند بر افرادی که ایمان دارند منت گذاشته و رسولی را از خودشان برانگیخته است. این رسول از جنس فرشتگان نیست بلکه از جنس خود انسان‌ها است تا نیازهای بشری را درک و مشکلات انسان‌ها را تجربه کند و می‌تواند رنج و غم و درد جامعه بشری را احساس کند. پیامبر از جنس انسان‌ها است تا پیام‌های او، رسالت و برنامه‌هایی که مطرح می‌کند مطابق با نیاز انسان‌ها باشد.

وی با اشاره به مضمون ادامه آیه گفت: رسالت اهدافی دارد «تْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»؛ وظیفه پیامبر اول این است که آیات و نشانه‌های الهی که بر وی نازل می‌شود را برای مردم تلاوت کند. وظیفه دیگر پیامبر(ص) این است که انسان‌ها را در مسیر تذکره راهنمایی کند و کاری کند که انسان‌ها خصوصیات زشتی که در وجودشان هست را بزدایند و صفات نیکو را جایگزین کنند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به اینکه یکی از اهداف بعثت پیامبر(ص) این است که به انسان‌ها کمک کند تا بُعد حیوانی وجود خود را در مهار بعد عقلانی دربیاورد، اظهار کرد: بعد حیوانی انسان‌ها از بین نمی‌رود اما باید مهار شود بر همین اساس دین آمده است برای مهار کردن و جهت دادن انسان‌‌ها از بُعد حیوانی به سمت کمال.

وی ادامه داد: هدف سوم بعثت آگاه کردن مردم با کتاب خدا و حکمت است. مردم باید با قرآن آشنا شوند و حکمت و رفتارهای حکیمانه چه حکمت نظری و چه حکمت عملی (که قرآن بیان می‌کند و بر آن صحه می‌گذارد) را بیاموزند. تلاوت آیات، تزکیه نفوس انسان‌ها و آگاه کردن انسان‌ها اهدافی است که اختصاص به زمان خاصی ندارد. این نیازها برای بشریت است لذا بعثت پیامبر جهانشمول و ابدی به لحاظ اهداف است.

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم با اشاره به اینکه توسط پیامبر اسلام آیات الهی برای تمام بشر منتقل شد، افزود: این اهداف و فلسفه در یکایک تعالیم پیامبر(ص) هست یعنی مجموع معارفی که پیامبر(ص) برای ما آورده است چه عملی، چه فقهی و چه ... در بر دارنده فلسفه بعثت است و این فلسفه و اهداف در برنامه‌های پیامبر (ص) جاری و سازی بوده و تا این برنامه‌ها و اهداف جریان دارد بعثت جریان دارد و زنده است.

captcha