زمینه‌سازی جذب دکتری حدیث در دانشگاه قم
کد خبر: 3591825
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
حجت‌الاسلام سیدرضا مودب خبر داد:

زمینه‌سازی جذب دکتری حدیث در دانشگاه قم

گروه دانشگاه: مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم عنوان کرد: گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم در نظر دارد زمینه جذب دانشجوی دکتری در رشته حدیث را فراهم نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مودب، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به سابقه فعالیت این گروه طی سالیان اخیر و نیز برنامه‌های این دانشکده در سال جاری، اظهار کرد: گروه الهیات و علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم دارای 14 نفر عضو هیئت علمی؛ 4 نفر خانم و 10 نفر آقا و با رتبه 2 استاد تمام، 4 دانش‌یار و 8 استادیار از گروه‌های علوم قرآنی باسابقه دانشگاه‌های ایران است. این گروه سال 75 شکل گرفته که تا کنون ده‌ها دوره کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری را در دو بخش خواهران و برادران برگزار کرده و دارای 3 رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد با گرایش‌های علوم حدیث، علوم تفسیر، علوم قرآن و حدیث و یک رشته در مقطع کارشناسی با عنوان علوم قرآن و حدیث و 2 رشته در مقطع دکتری با عناوین علوم قرآن و حدیث و تفسیر تطبیقی است. فارغ‌التحصیلان بسیاری در این گروه دوران تحصیل خود را گذراندند و در بسیاری از دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیئت علمی و یا مسئولیت‌های دیگر مشغول به خدمت هستند.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری کرسی‌های علمی در راستای افزایش سطح علمی داشجویان و اساتید هیئت علمی این گروه عنوان کرد: دانشگاه قم از دانشگاه‌های مادر استان قم است که در دانشکده الهیات این دانشگاه تحصیلات تکمیلی در دهه اخیر رو به رشد بوده، اکثر دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، هر ساله 60 تا 70 دانشجوی در مقطع کارشناسی ارشد و 15 دانشجوی دکتری جذب می‌شوند و اکنون 100 دانشجوی دکتری در مجموع و 150 دانشجوی کارشناسی‌ارشد هم در این گروه مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان طی تحصیل در تعدادی از درس‌ها با معارف قرآن و تفسیر آشنا می‌شوند که اغلب در زمینه آموزشی است، اما گروه تلاش دارد در کنار این‌ها کرسی‌های علمی را هم فراهم کند که هم استادان فراتر از آموزش و اندیشه‌ها و ایده‌های خودشان بپردازند و هم دانشجویان در آن‌جا حضور یافته و سهم بسیار ارزنده‌ای داشته باشند.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم با اشاره به دهمین سالگرد رحلت آیت‌الله معرفت و برگزاری دهمین همایش اندیشه‌های آیت‌الله معرفت توسط این گروه، گفت: نیمه دوم سال در آستانه دهمین سالگرد مرحوم آیت‌الله معرفت قرار خواهیم داشت و گروه تلاش دارد نشست‌های علمی در راستای اندیشه‌های ایشان برگزار کند تا بتوان دیدگاه‌های علمی و معارفی دانشجویان با محوریت آیت‌الله معرفت را تقویت کرد.

وی با تاکید بر تلاش گروه برای جذب دانشجوی دکتری در رشته حدیث، اظهار کرد: تلاش گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم این است که امسال در کنار جذب دانشجو دکتری در 2 رشته تفسیر تطبیقی و علوم قرآنی، زمینه جذب دانشجوی دکتری در رشته حدیث را فراهم نماید، همچنین امسال دهمین همایش اندیشه‌های آیت‌الله معرفت به همت این گروه برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدرضا مودب همچنین از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در راستای اندیشه‌های حضرت امام(ره) و مرحوم علامه طباطبایی(ره) توسط گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم خبر داد و خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال جاری نیز برگزاری برخی از کلاس‌های آموزشی آزاد شامل دوره‌های کوتاه‌مدت در رابطه با اندیشه‌های حضرت امام(ره) و علامه طباطبایی(ره) از دیگر برنامه‌های گروه خواهد بود.

captcha