حضور اساتید در جلسات انس با قرآن، موجب ترغیب طلاب می‌شود/ لزوم فراگیر کردن آموزش قرآن
کد خبر: 3591592
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

حضور اساتید در جلسات انس با قرآن، موجب ترغیب طلاب می‌شود/ لزوم فراگیر کردن آموزش قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه حضور اساتید در جلسات انس با قرآن، موجب ترغیب طلاب می‌شود بر لزوم فراگیر کردن آموزش قرآن در حوزه تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری، معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام و راه‌کارهای انس با قرآن گفت: باید روند آموزشی در حوزه علمیه قرآن‌مدار و قرآن‍‌محور شود در این صورت خروجی آن نیز افرادی آشنا به قرآن کریم خواهند بود و سنت حسنه انس با قرآن نیز ترویج می‌شود.
وی ادامه داد: به جای آن که از «ضرب زید عمرو» و یا ادبیات و اشعار عرب در کتب مختلف و برای مثال ها بهره ببریم می‌توانیم از آیات قرآن و روایات استفاده کنیم تا ضمن آشنایی طلاب با ادبیات عربی با قرآن کریم و روایات نیز انس بگیرند.
شاکری با بیان اینکه طلاب وقتی از آیات اخلاقی، آیات الصلاة و ... سخن گفته می‌شود باید تلاش کنند آیات مربوطه را نیز حفظ کنند اظهار کرد: یکی از برکات مسابقات قرآن حوزه و مسابقات چندملیتی این است که سبب می‌شود تا میزان آشنایی طلاب با قرآن بیشتر شده و در تبلیغ از آن بهره ببرند و به جای اینکه یکساعت منبر خالی از قرآن داشته باشند آیات قرآن را به مردم هدیه بدهند و مجلس را با کلام الهی نورانی کنند.
معاون فرهنگی تربیتی المصطفی با بیان اینکه قرآن کریم و انس و قرائت آن جزء سنت‌های اصیل در حوزه بوده است تصریح کرد: اگر چه فقه و کلام و فلسفه و عرفان و ... در حوزه تدریس می‌شده ولی قرآن نیز مورد اهتمام بوده است که البته در سال‌های اخیر نیز تلاش‌های خوبی برای ارتقاء جایگاه قرآن در حوزه انجام شده است ولی رسالت حوزه ترویج دین است و قرآن مهمترین منبع دینی محسوب می شود.
شاکری بر لزوم تسلط طلاب بر مهارت‌های قرآنی مانند قرائت و حفظ به ویژه در آیات الصلاة و ...تاکید کرد و گفت: در این بخش در حوزه ضعف داریم و کمتر مورد توجه بوده است و باید احیاء شود و برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام که در همین راستاست جای قدردانی دارد.
وی با بیان اینکه حوزه در دو بعد مسایل فنی و مهارتی و محتوایی قرآن باید جایگاه مطلوب خود را بیابد افزود: همان طور که اهل بیت (ع) مفسر قرآن بودند و تبلیغشان و سخنانشان ماخوذ از آیات شریفه قرآن بود باید مبلغان و حوزویان نیز این چنین باشند و تبلیغ قرآن محور را محور تبلیغ خود قرار دهند.
شاکری با اشاره به تاکید بزرگان و مفسران و مراجع بر همین مسئله بیان کرد: یکی از تاکیدات استاد آیت الله جوادی آملی همواره این است که قرآن کریم باید مدار درس و بحث حوزه باشد از این رو مبلغان ما حتما باید با قرآن آشنا باشند.
معاون فرهنگی تربیتی جامعه المصطفی ادامه داد: ما در المصطفی قرآن را محور درس‌های طلاب قرار داده‌ایم که این مسئله از یکطرف با توجه به اعتقاد به منبعیت قرآن صورت گرفته و از طرفی رقبای ما آشنایی زیادی با حفظ و قرائت قرآن دارند و ما هم سعی کرده‌ایم تا خلاها را پر کنیم بنابراین از همان ابتدای ورود طلاب مسئله قرآن آموزی و یا تکمیل مهارت های قرآنی در دستور کار قرار گرفته است تا در پایان یکسال بتوانند با قرآن آشنایی مورد نظر را پیدا کنند.
شاکری با اشاره به فوق برنامه‌های الزام‌آور قرآنی تصریح کرد: تنها به کارهای ترویجی که با نخبگان سر و کار دارد اکتفا نکرده‌ایم و تلاش ما همگانی کردن آموزش قرآن بوده و موفقیت های خوبی نیز داشته ایم به گونه ای که جذابیت روند کار ما سبب شده تا آموزش قرآن در تمامی مدارس المصطفی تسری بیابد و همه قرآن بخوانند و بیاموزند. 
وی تاکید کرد: بنابراین همگانی کردن آموزش قرآن در مدارس علمیه سراسر کشور می تواند گام خوبی در ارتقاء وضعیت انس با قرآن در حوزه ها باشد.
شاکری با تاکید بر اینکه فوق برنامه‌های حوزه باید قرآن‌مدار شود اظهار کرد: مهمترین کار در آموزش قرآن نقش استادان است و کارهای قرآنی با پرچمداری اساتید می تواند به خوبی ارتقاء یابد و جلو برود از این رو در برنامه ریزی های آموزشی از این نقش نباید غافل شد و حلقات و جلسات علمی و ترویجی انس با قرآن و مهارت های قرآنی باید با حضور استادان برگزار شود تا طلاب نیز ترغیب شوند همچنین اساتید در دروس حتی غیر قرآنی خود به آیات استناد کرده و در ابتدای درس حتی می توانند یک آیه اخلاقی را بیان کرده و ترجمه کنند.
شاکری همچنین با اشاره به نقش مسابقات قرآن در تبلیغ القائات دشمنانه وهابیت علیه شیعه و تکفیر شیعه بیان کرد: وهابیت قرآن را علم می کند و با نام اسلام به جنایت می پردازد و قرآن را سپر بلا قرار داده است در حالی که قرآن مملو از آموزه های رحمانی و محبت آمیز است.
وی تاکید کرد: اسلام به هیچ وجه با خونریزی موافق نیست و به همه جوامع اعم از سکولار و ... اعلام می کند که اهل الفت و محبت و دوستی و مهربانی است از این رو برپایی مسابقاتی با عنوان قرآن و با حضور طلاب شیعه و سنی نقش مهمی در خنثی کردن این القائات دارد.
captcha