استخراج دانشنامه‌های موضوعی از دایرةالمعارف قرآن
کد خبر: 3586679
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
حجت‌الاسلام خراسانی خبر داد:

استخراج دانشنامه‌های موضوعی از دایرةالمعارف قرآن

گروه ادب: مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم از استخراج و انتشار دانشنامه‌های موضوعی از دایرةالمعارف قرآن در سال گذشته خبر داد و گفت: مجلدهای تازه‌ای از این دانشنامه‌ها امسال منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره مهمترین اقدامات انجام شده از سوی این گروه در سال گذشته و برنامه‌های امسال گفت: یکی از اقداماتی که در سال گذشته انجام شد، استخراج دانشنامه‌هایی با موضوعات مختلف از دایرةالمعارف قرآن بود که مجموعه نگاری‌هایی را با موضوعات خاص آغاز کردیم. یکی از این دانشنامه‌ها، دانشنامه «اعلام قرآن» بود که مخاطبان خاصی داشته و تاکنون پنج جلد از آن به چاپ رسیده و تدوین آن تا جلد دوازدهم پیش رفته است.
وی افزود: جلد نخست دانشنامه قرآنی «اخلاق» نیز در سال گذشته به چاپ رسید و مجموعه نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آن را ارائه داد. این اثر در قطع رحلی بوده، در حالی که سایر دایرةالمعارف‌ها د قطع وزیری به چاپ رسیده است.
خراسانی ادامه داد: موضوع «آبرو» نخستین مدخل دانشنامه قرآنی اخلاق است و تا مدخل «حیات طیبه» پیش رفته و موضوعاتی مانند «آرامش»، آرزو، استراق سمع، استعاذه، اسوه، امید، انابه، تقوا، تسلیم، تواضع و ... از موضوعات مهمی است که  در این دانشنامه مورد توجه قرار گرفته است.
وی در ادامه هدف تدوین این دانشنامه را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: دانشنامه قرآنی اخلاق برای مخاطبانی مناسب است که می‌خواهند در رابطه با موضوعات اخلاقی در قرآن تحقیق کنند و یا به مطالعه در این زمینه علاقه‌مند هستند.
خراسانی تصریح کرد: دانشنامه علوم قرآنی نیز یکی از دانشنامه‌هایی است که از دایرةالمعارف قرآن استخراج شده و مباحثی مربوط به قرائت، ترتیل و سوره‌های قرآن را شامل می‌شود و در این راستا در سال جاری دو دانشنامه قرآنی «علوم عقلی» و «علوم قرآنی» تدوین خواهد شد. این مباحث مخاطبان خاصی داشته و موضوعات را به طور تخصصی مورد بحث قرار داده است.
captcha