مساجد در بیشتر ساعات تعطیل و یا فاقد فعالیت قرآنی و فرهنگی هستند
کد خبر: 3585739
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
شعاعی:

مساجد در بیشتر ساعات تعطیل و یا فاقد فعالیت قرآنی و فرهنگی هستند

گروه اجتماعی: رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سال 86 هندوستان با بیان اینکه مسجد در اسلام جایگاهی ویژه دارد، گفت: از توزیع نامتناسب و نامتوازن مساجد هم که بگذریم، متأسفانه شاهد آن هستیم که مساجد در بیشتر ساعات شبانه‌روز تعطیل و یا فاقد فعالیت قرآنی و فرهنگی هستند.

علی‌اصغر شعاعی، مدیر مجمع قاریان و حافظان قم و رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سال 86 هندوستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، با اشاره به ارائه طرحی از سوی خود با عنوان «طرح سرباز مسجد به ارگان‌های مختلف»، گفت: مسجد در اسلام جایگاهی ویژه دارد، از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند: «مسجد خانه هر پرهیزگاری است».
وی افزود: مسجد از صدر اسلام تاکنون به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه دینی، اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی مطرح بوده و تنها به‌عنوان عبادتگاه به‌معنای مصطلح مطرح نبوده بلکه همواره عهده‌دار نقش‌های برجسته‌ای در زمینه‌های عبادی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی نیز بوده است.
شعاعی در ادامه اظهار کرد: با توجه به آنچه بیان شد شایسته و بایسته است که فعالیت‌های مساجد تنها به امور محدودی همچون نماز جماعت آن هم معمولاً در یک یا دو وعده و یا مراسم عزا و ختم نباشد و با نگاهی دقیق به مسئله تمدن نوین اسلامی و با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و کارکردهای مختلف مساجد آن‌ها را به بزرگترین دانشگاه‌های جهان اسلام تبدیل کنیم.
مدیر مجمع قاریان و حافظان قم تصریح کرد: از توزیع نامتناسب و نامتوازن مساجد هم که بگذریم، متأسفانه شاهد آن هستیم که مساجد در بیشتر ساعات شبانه روز تعطیل و یا فاقد فعالیت قرآنی و فرهنگی هستند.
وی با اشاره به طرح سرباز مسجد، گفت: از دیگر سوی اغلب قاریان، حافظان  و طلاب مستعد در مباحث قرآنی خدمت سربازی خود را در جاهایی می‌گذرانند که یا نسبت به توانمندی‌های قرآنی ایشان شناختی نیست و یا استفاده بهینه نمی‌شود.
مدیر مجمع قاریان و حافظان قم اظهار کرد: طرح سرباز مسجد گامی مؤثر در مسیر پویاتر و فعال‌تر نمودن مساجد است تا فعالیت‌های قرآنی در مساجد غنای بیشتری پیدا کند.
نفر اول مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سال 86 هندوستان با اشاره به ویژگی‌های سرباز مسجد، تصریح کرد: سرباز مسجد عبارت است از سربازی که دارای توانمندی‌های خاص قرآنی است و انگیزه‌های لازم برای خدمت‌گذاری در مساجد را در طول خدمت سربازی دارد.
شعاعی به ضروریات این طرح نیز اشاره کرد و افزود: از آنجا که مساجد کشورمان علیرغم داشتن ظرفیت‌های مناسب جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی متأسفانه در اکثر ساعات تعطیل هستند و از سوی دیگر در طول خدمت مقدس سربازی استفاده بهینه از توانمندی‌های قرآنی جوانان ایران اسلامی نمی‌شود با اجرایی شدن این طرح، مساجد از تعطیلی‌های پنهان و آشکار رهایی می‌یابند و فرصت بروز استعداهای نخبگان قرآنی و خدمت‌گذاری به خانه خدا فراهم می‌شود.
مدیر مجمع قاریان و حافظان قم با اشاره به ارائه این طرح در سال 1388 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت ضمن دستور تشکیل کمیسیون، طرح تکمیلی را درخواست نمودند که با توجه به پایان دوره وزارت ایشان در این خصوص اقدام مؤثری صورت نگرفت.
شعاعی درخصوص محیط کاربری طرح نیز گفت: مساجد نمونه کشور(هر استان حدود 10 مسجد) و اگر طرح در دوره آزمایشی مثلاً دوساله موفق بود در اکثر مساجد قابل اجرا است.
نفر اول مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سال 86 هندوستان به دستاوردها و پیامدهای اجرای طرح اشاره کرد و افزود: از جمله آن‌ها باز شدن مساجد و رفع مشکل تعطیلی مساجد است و یکی از مشکلات نمازگزاران این است که مسجد به جزء ساعات محدودی تعطیل است و حتی برای خواندن نماز در سایر ساعات دچار مشکل هستند با اجرای این طرح این امر مرتفع می‌شود.
وی درخصوص موضوع در قبل اشاره شده به مثالی نیز اشاره کرد و گفت: در کشور سودان مساجد از ساعات اولیه صبح تا آخر شب باز است و دانش‌آموزان در شیفت مخالف تحصیلی ساعاتی را به‌منظور حفظ چند آیه از قرآن کریم در مسجد بسر می‌برند که ثمره این فرهنگ‌سازی این است که اکثر مردم حافظ قسمتی از قرآن هستند.(در این کشور شرط دیپلم حفظ کل قرآن کریم است)
وی از ساماندهی قرآنی مساجد نیز گفت و آن را عاملی دانست که قاری و حافظ بتواند نسبت به برنامه‌ریزی و ساماندهی قعالیت‌های قرآنی اعم از تشکیل دوره‌ها، محافل و جلسات قرآنی اقدام کند.
شعاعی تأکید کرد: با اجرای این طرح، مساجد به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه‌های مشاور قرآنی کشور نقش مؤثری در گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم خواهد داشت و اجرای این طرح دارای یک مزیت دوسویه است نخست اینکه نهادهای قرآنی و فرهنگی نیرویی با تجربه را جذب می‌کند و از سوی دیگر مشمول دارای شغل می‌شود.
رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سال 86 هندوستان اظهار کرد: در نگاه کلی به مقوله سرباز مسجد می‌توان گفت این طرح دارای مزایایی نسبی برای همه طرف‌های مرتبط از جمله امور مساجد، مشمولین و نهادهای قرآنی است.
captcha