آموزش سفیران قرآن فرهنگ شهروندی در مدارس منطقه 10 تهران
کد خبر: 3577819
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

آموزش سفیران قرآن فرهنگ شهروندی در مدارس منطقه 10 تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران قرآن‌آموزان طرح بینات 2 را سفیران قرآنی خواند که آموزه‌های شهروندی را از لسان قرآن کریم فراگرفته‌اند و می‌توانند این آموزه‌ها را به نسل‌های خود منتقل کنند.

آموزش سفیران قرآنی فرهنگ شهروندی در مدارس منطقه 10 تهران
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امیر قاسمی،‌ معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران در رابطه با آموزش آموزه‌های شهروندی از لسان قرآنی بیان کرد: ارتقای آگاهی و جلب مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و آَشنایی آن‌ها با وظایف شهرداری و حقوق و تکالیف شهروندی امروزه به‌عنوان استراتژی و خط‌مشی کلان مدیریت شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران ادامه داد: کاهش ناهنجاری زندگی شهری،‌ بهبود کیفیت زندگی شهری، تبدیل مدارس به ادبستان‌های فرهنگ شهروندی با تعلیم درس زندگی کردن در جامعه و ... از برنامه‌های ضروری و غیر قابل اجتناب مدیریت شهری منطقه 10 در سطح مدارس مقطع ابتدایی است که در حال حاضر در سطح این مدارس اجرایی شده است.

قاسمی افزود: لذا از آنجا که آموزش و تعلیم و تربیت، درگاه و دروازه فرهنگ شهروندی است، با اجرای طرح بینات 2 در 12 واحد آموزشی سطح منطقه سعی شده است با استفاده از ظرفیت بسیار غنی مدارس که نوعی دیار متصل به جامعه است، کودکان را با موضوع شهروندی در محور سبک زندگی(زیست شهری ـ اخلاق و رفتار شهروندی) و محور هویت(هویت بومی ـ محله‌ای)، هویت دینی و هویت انقلابی آشنا سازیم.

معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران تصریح کرد: با این اوصاف آموزه‌های شهروندی از لسان قرآن کریم و احادیث به کودکان توسط مربیان قرآنی خانه قرآن دارالتقوی که دارای پیشینه فعالیت قرآنی، دینی و مذهبی در سطح جامعه قرآنی کشور و به ویژه در سطح منطقه 10 است، آموزش داده می‌شود و از طریق قرآن‌آموزان در سنین پایه(سفیران فرهنگ شهروندی) اهم آموزه‌ها به خانواده‌ها منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین، در همین رابطه، قرآن‌آموزان با آموزش‌های فرا گرفته در این خصوص، اولین نمایشگاه زیست محیطی خود را تحت عنوان (سفیران فرهنگ شهروندی) به مدت یک هفته در دبستان زهرا مردانی 18 و به مدت دو هفته در سرای محله شبیری منطقه 10 برگزار کرده‌اند.

معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران گفت: در این نمایشگاه، قرآن‌آموزان در مسیر پنهان یادگیری قرار دارند و باید بدانیم که آنچه را که ما بزرگترها به آن عمل می‌کنیم، اثرات مثبت و منفی آن در نسل آتی تأثیرگذار خواهد بود به همین دلیل مسئولیت ما در این زمینه بسیار مهم و سنگین است تا از این طریق آنچه را که به فرزندانمان می‌آموزیم، در راه درست و صحیح قرار داشته باشد.

قاسمی ادامه داد: پیام دیگر نمایشگاه نیز این است که قرآن‌آموزان زمین را به عنوان امانت الهی از بزرگترها مطالبه می‌کنند آن هم زمین عاری از هرگونه آلودگی، زمینی با حفظ همه منابع طبیعی و ... که والدین نیز باید در این زمینه پاسخگو باشند که چگونه با این امانت الهی تاکنون برخورد کرده و آن را در اختیار فرزندان خویش قرار داده‌اند.

معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران افزود: در این نمایشگاه قرآن‌آموزان در رده سنی 7 تا 11 سال در سه محور و سه قالب نقاشی، کاردستی و عکاسی آثار خود را ارائه می‌دهند. همچنین، در این نمایشگاه فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی و سبک زندگی اسلامی ـ‌ ایرانی از سوی قرآن‌آموزان به نمایش گذاشته شده است.

قاسمی در ادامه با اشاره به استقبال بسیار خوب والدین و قرآن‌آموزان و دیگر دانش‌آموزان سطح منطقه10 از این نمایشگاه، تصریح کرد: در پایان برگزاری نمایشگاه، به آثار منتخب در محورهای زمین پاک آسمان آبی، اخلاق شهروندی و قالب‌های سه گانه هدایایی به رسم یادبود اهدا می‌شود.

معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران با بیان اینکه آموزش شهروندی، چراغ راهی برای قرآن‌آموزان است که می‌تواند از طریق لسان قرآن کریم به ایشان آموزش داده شود، افزود: قرآن کریم منبع عظیم و سرشار آموزه‌‌های پروردگار متعال است که انسان را در تمامی موضوعات راهنمایی می‌کند که امیدواریم با آموزش قرآنی فرزندان از سنین پایه بتوانیم ایشان را به سوی سبک زندگی قرآنی سوق دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه منطقه 10 تهران منطقه آموزش گیرنده و آموزش دهنده در این زمینه است، تصریح کرد: با اجرای طرح آموزش آموزه‌های شهروندی از لسان قرآن کریم در بین دانش‌آموزان سطح منطقه 10 و با نهادینه کردن این آموزه‌ها در اذهان قرآن‌آموزان، می‌توان گفت که این قرآن‌آموزان سفیران قرآنی هستند که در آینده نیز این آموزه‌های قرآنی و شهروندی را به نسل‌های بعدی منتقل خواهند کرد.

معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران با بیان اینکه نباید هیچ‌گاه از فرصت تعلیم و تربیت غافل شد، افزود: تعلیم و تربیت مسئله‌ای است که نباید از آن غافل شد چراکه از این طریق و به ویژه از سنین پایه می‌توان آموزه‌های قرآنی و دیگر آموزه‌ها را در این زمینه در اذهان نهادینه و زمینه را برای رسیدن به سبک زندگی قرآنی فراهم کرد.

قاسمی تصریح کرد: اجرای طرح آموزش آموزه‌های شهروندی از لسان قرآن کریم در قالب طرح بینات 2 در سطح منطقه 10 همچنان ادامه خواهد داشت و مدیران اجرایی و مربیان این طرح قرآنی تاکنون برنامه خود را در این زمینه به خوبی اجرایی کرده‌اند.

captcha