كمك به حوزه‌های علمیه معادل احداث یك بیمارستان ارزش دارد/ خیران در تأمین كتب ما را یاری رسانند
کد خبر: 3574898
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
آیت‌الله موحد:

كمك به حوزه‌های علمیه معادل احداث یك بیمارستان ارزش دارد/ خیران در تأمین كتب ما را یاری رسانند

گروه معارف: مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس از دولت و خیران درخواست كرد تا در تأمین سخت‌افزارهای این مراكز ورود كنند و گفت: احداث این مراكز معادل احداث یك بیمارستان ارزش دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله علی شیخ موحد، مدیر حوزه‌های علمیه فارس امروز، 27 بهمن در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز نیازهای این مراكز را یادآور شد و گفت: هم‌اكنون به كمك‌های مردمی در بحث سخت‌افزاری حوزه‌های علمیه نیاز داریم. همیشه در طول تاریخ اسلام دولت‌ها سخت‌افزارهای حوزه‌های علمیه را تعیین می‌كردند ضمن اینكه روحانیت هم تابع دولت‌ها نبودند چنانچه در دوران صفویه و زندیه هم چنین چیزی بوده است.

وی ادامه داد: اكنون تقاضا داریم كه در تأمین سخت‌افزارهای حوزه‌های علمیه هم دولت و هم خیران ورود كنند و احداث این مراكز معادل احداث یك بیمارستان ارزش دارد چرا كه بودجه اكنون ما اصلاً كفاف مصرف كردن در بخش سخت‌افزار حوزه‌های علمیه را ندارد و حتی بودجه تأمین كتاب هم به اندازه كافی نداریم لذا از خیران و كسانی كه می‌خواهند كار خیر انجام دهند دعوت می‌كنیم تا در تأمین كتب دینی حوزه‌های علمیه را یاری دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینكه فعالیت حوزه علمیه خواهران در كشور سابقه 15 ساله دارد، گفت: هم‌اكنون 12 سال است كه حوزه علمیه خواهران در استان فارس مشغول به فعالیت هستند.

تحصیل 2400 طلبه در مدارس علمیه خواهران فارس

وی با بیان اینكه قریب 2400 طلبه خواهر در 32 مدرسه علمیه استان فارس مشغول به تحصیل هستند، افزود: حوزه‌های علمیه خواهران فارس در سطح 2، 3 و 4 طلاب را تربیت می‌كنند.

آیت‌الله موحد در ادامه به اهداف راه‌اندازی و فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران اشاره كرد و گفت: هدف اصلی راه‌اندازی حوزه‌های علمیه خواهران به جز پیگیری سنت‌های قدیم كه بانوان باید به حوزه‌های علمیه بیایند، به این دلیل بود كه فرهگن حاكم خانم‌ها توسط خودشان تبیین شود و مشكلات آن‌ها نیز توسط این بانوان طلبه برطرف شده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس بر این نكته تأكید كرد كه هم اهداف تربیتی و فرهنگی در راه‌اندازی این مراكز مدنظر قرار گرفته شده است و ادامه داد: اساتید بسیاری از مدارس ما خواهران هستند و تنها چند استاد برادر در این‌ها تدریس می‌كنند.

وی با یادآوری اینكه سه مدرسه علمیه سطح 3 خواهران تحت اشراف آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی، آیت‌الله ایمانی و آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب در حال فعالیت هستند، گفت: مدارس علمیه خواهران دارای یك مؤسس هستند كه تأسیس این مدارس را به عهده می‌گیرد و می‌تواند كادر مدرسه و همچنین خط مشی مدرسه را مشخص كند كه بیشتر مؤسسین این مدارس هم یا از ائمه جمعه هستند یا از خیراندیشان موجهی كه در شهرها هستند.

آیت‌الله موحد همچنین به وضعیت مالی مدارس علمیه اشاره كرد و گفت:‌ تقریباً پایه اساسی مدرسه را مؤسس تشكیل داده و مقداری كمك بودجه‌ای می‌دهد و بخش عمده‌ای از بودجه نیز حوزه علمیه قم كمك می‌كند.

تحصیل در حوزه‌های علمیه كاملاً رایگان است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس با تأكید بر اینكه تحصیل در این مراكز رایگان است و هیچگونه هزینه‌ای در سطوح مختلف از طلاب گرفته نمی‌شود، گفت: اخیراً این مسئله نیز مصوبه رسمی شورای عالی حوزه‌های علمیه شده است.

وی فعالیت‌های حوزه‌های علمیه را یادآور شد و گفت: هر سال 2 جشنواره در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود؛ یكی جشنواره علامه حلی كه در آن كارهای تحقیقاتی طلاب ارائه می‌شود و دیگری جشنواره بانوی كرامت است كه هر سال یا یك سال در میان برگزار می‌شود.

هدف از تحصیلات حوزوی استخدام در آموزش و پرورش نیست

آیت‌الله موحد به شرایط ورود به این مراكز نیز اشاره كرد و گفت: نخستین شرط كه از همه مهم‌تر است علاقه ذاتی به این تحضیلات از سوی خود محصل یا خانواده اوست و دیگر اینكه خروجی این مدارس باید تربیت مبلغ، یا مدرس یا محقق باشد البته فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران جذب آموزش و پرورش می‌شوند اما این هدف نیست یعنی هدف از تحصیلات حوزوی استخدام در آموزش و پرورش نیست ضمن اینكه منعی هم برای این زمینه وجود ندارد.

وجود 300 مبلغه در شیراز

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس بر این مسئله تأكید كرد كه هدف ما در استان فارس انجام كارهای تبلیغاتی خواهران توسط این طلاب است و ادامه داد: در شهر شیراز بیش از 300 مبلغه وجود دارد كه از ظرفیت آن‌ها در برگزاری مراسم‌های مذهبی بانوان می‌توان استفاده كرد.

وی گفت: مردم به برپایی مجالس مذهبی در طول سال علاقه زیادی دارند و اگر در این مجالس افراد تحصیلكرده علوم حوزوی سخنرانی كنند بسیار متفاوت است نسبت به مجالسی كه سخنران آن خرافات را تبلیغ كنند و یكی از اهداف ما این است كه مبلغان این مجالس مذهبی طلبه‌های حوزه‌های علمیه باشند.

صدا و سیما در برنامه‌های مذهبی خواهران از طلاب استفاده كند

آیت‌الله موحد همچنین از دست‌اندركاران صدا و سیما نیز درخواست كرد تا در برنامه‌های مذهبی مربوط به خواهران از طلبه‌های مراكز علمیه استفاده شود نه اینكه كسانی حضور یابند و سخنانی بزنند كه مناسبت نیست و سندیت ندارد و رسانه‌های بیگانه نیز از این حرف‌ها سوءاستفاده كرده و چهره اسلام را زشت نشان دهند.

در شیراز نیاز به كار فرهنگی و علمی داریم نه قلدری

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس در پایان بر این نكته تأكید كرد كه در شیراز نیاز به كار فرهنگی و علمی داریم نه به قلدری، یعنی اگر می‌خواهیم كاری انجام دهیم به عنوان مثال حجاب را ترویج دهیم باید یك تئوری علمی برای آن ارائه دهیم.

captcha