سروده‌های ضعیف متأخرین درباره امام عسکری(ع)/ مطالعه شاعران اندک است
کد خبر: 3559726
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
یک شاعر و مداح عنوان کرد:

سروده‌های ضعیف متأخرین درباره امام عسکری(ع)/ مطالعه شاعران اندک است

گروه ادب: یک شاعر آئینی‌سرا گفت: سروده‌های ضعیفی از شاعران درباره امام حسن عسکری(ع) سروده شده که می‌توان دلیل عمده آن را در مطالعه اندک شاعران دانست.

محمود شریفی(کمیل)، شاعر و مداح اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره شعرهای سروده‌شده در رابطه با امام حسن عسکری(ع) گفت: این موضوع به حوزه مطالعاتی شاعران برمی‌گردد؛ چراکه حجم بالایی از شعرهای شاعران، در فضای عاشورا است و از سوی دیگر کثرت موضوع در این حوزه و همچنین در بحث شنیداری، شعرا با فضای عاشورایی مأنوس‌تر هستند، اما نه‌تنها در رابطه با امام حسن عسکری(ع) بلکه سایر اهل بیت(ع) کمتر پرداخته شده است و به نظر می‌رسد در بحث مطالعاتی کم کار کرده‌ایم.
وی افزود: هر سال درباره بزرگان دین، کنگره‌های گوناگونی برگزار می‌شود، اما تا به حال ندیده‌ام که کنگره‌ای مربوط به امام حسن عسکری(ع) برگزار شود که شعرا به ویژه شعرای معاصر و جوان انگیزه‌ای برای سرودن پیدا کنند؛ چرا که متقدمین سعی می‌کردند دستِ کم یک شعر برای هر یک از ائمه اطهار(ع) بسرایند، اما امروزه در رابطه با این موضوع ضعف داریم.
شریفی در ادامه با اشاره به تأثیر زبان شعر در شناساندن سیره و زندگی امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: شعر، زبان حکمت و ظرافت است و مقام معظم رهبری نیز درباره تأثیر و نفوذ شعر می‌فرمایند که یک شعر می‌تواند به اندازه یک منبر تأثیرگذار باشد. این نشان‌دهنده نفوذ کلام شعر است و این را می‌توان مربوط به آرایه‌هایی دانست که در شعر وجود دارد.
این شاعر در پاسخ به سؤالی درباره نقطه عطف زندگی امام حسن عسکری(ع) که شاعران می‌توانند به آن بپردازند، تصریح کرد: به سیره اهل بیت(ع) نمی‌توان از یک زاویه نگاه کرد؛ چرا که آنها جلوه آیات خداوند بودند و فرقی هم میان آنها وجود نداشت، اگر امام عسکری(ع) در زمان یزیدی بود، کاری که امام حسین(ع) کرد را می‌کرد و همین طور امام حسین(ع) نیز همان کاری را می‌کرد که امام عسکری(ع) انجام دادند؛ چرا که آنها انوار مقدس هستند.
شریفی در ادامه گفت: امام عسکری(ع) زمینه را برای بحث غیبت امام زمان(عج) آماده کرد که شاعران می‌توانند به آن بپردازند. از سوی دیگر، آن حضرت به ما آموختند که در محدودیت‌ها نیز می‌توان تابش داشت. امام عسکری(ع) تمام عمرش را در تبعید و زندان بودند، اما این موضوع سبب نشد، امام(ع) دست از روشنگری جامعه بردارد و به هر شکلی بود وظیفه الهی خود را انجام می‌داد.
این مداح اهل بیت(ع) در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: متأسفانه در حوزه شعر آئینی به‌ویژه در سال‌های اخیر آن اندازه که به تصویر و مضمون نگاه و توجه کرده‌ایم به اسلوب‌بندی شعر توجه نداشته‌ایم و این موضوع مورد غفلت واقع شده و همین امر سبب شده شعرهایی که وارد جامعه می‌شوند، دورنمای زیبایی داشته، اما از نظر ساختاری ضعیف باشند؛ به‌ندرت می‌توان شاعری را پیدا کرد که در این مقوله موفق باشد؛ از این‌رو باید به آن به صورت جدی پرداخت؛ چرا که آسیب جدی است.
وی ادامه داد: شعر آئینی که در فضای زندگی و سیره اهل بیت(ع) سروده می‌شود، هر چه آسیب کمتری داشته باشد، نفود بیشتری خواهد داشت؛ از این‌رو یکی از دلایل نزول کیفیت شعر آئینی را می‌توان به ذائقه دمِ دستی جامعه مرتبط دانست که کار فنی بر روی شعرها انجام نمی‌شود و شعرهای عامیانه در جلسات مذهبی نفوذ بیشتری دارند.
وی یادآور شد: زبان فولکلور، عامیانه و کوچه‌بازاری در شعرهای آئینی سبب‌شده، استخوان‌بندی شعر ضعیف شده و آرایه‌های ادبی کمی در آن وجود داشته باشد، همچنین برخی شعرا به سمت شعرهای درخواستی و سفارشی رفته‌اند و برای اینکه بتوانند کار خود را ارائه دهند، این سفارشات را می‌پذیرند، اما شعر ضعیف در جامعه رواج می‌یابد.
شریفی در ادامه تصریح کرد: در رابطه با ضعف شعرهای آئینی، مهم‌ترین دلیل همان مطالعات ضعیف است، موضوعی که در جامعه ما نیز وجود دارد و کمتر کسی به سراغ کتاب و مطالعه می‌رود.
یادآور می‌شود، این شاعر و مداح اهل بیت(ع) شعری را به مناسبت میلاد امام حسن عسکری(ع) به آن حضرت تقدیم کرد که در ادامه از نظر می‌گذرد؛
«ﺍﯼ ﻓﺮﻭﻍ ﻣﻬﺮ ﺗﻮ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ذره‌پروری 
ﻣﯽ‌ﮐﻨﯽ ﺑﺎ ﮔﻮﺷﻪ ﭼﺸﻤﯽ ﺯ ﻋﺎﻟﻢ ﺩﻟﺒﺮﯼ 
ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺣُﺴﻦ ﺗﻮ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺭﺍ ﺷﺮﻣﻨﺪﻩ ﮐﺮﺩ 
ﺭﻭﯼ ﻣﺎﻫﺖ ﮐﺮﺩ ﺑﺮ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮﯼ 
ﺍﯼ ﻧﮕﺎﻩ ﺭﻭﺷﻦ ﺗﻮ ﻣﻌﻨﯽ ﻋﯿﻦ‌ﺍﻟﯿﻘﯿﻦ 
ﻣﯽ‌ﻧﺸﯿﻨﻢ ﭘﯿﺶ ﺗﻮ ﺑﺮ ﺳﻔﺮﻩ ﺣﻖ‌ﺑﺎﻭﺭﯼ 
ﺧﻮﻥ ﺯﻫﺮﺍ ﻭ ﻋﻠﯽ ﺟﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺭﮔ‌ﻬﺎﯼ ﺗﻮ 
ﺟﻠﻮﻩ ﺧﯿﺮ ﮐﺜﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺗﺒﺎﺭ ﮐﻮﺛﺮﯼ 
ﺗﯿﻎ ﺍﺑﺮﻭﯾﺖ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺭﯾﺰﺩ ﺳﭙﺎﻩ ﻓﺘﻨﻪ ﺭﺍ
ﻫﯿﺒﺖ ﺗﻮ ﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺫﻭﺍﻟﻔﻘﺎﺭ ﺣﯿﺪﺭﯼ 
ﻣﮑﺘﺐ ﻭ ﻣﺸﯽ ﻭ ﻣﺮﺍﻣﺖ ﺯﻧﺪﻩ ﮐﺮﺩ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ 
ﺩﺭ ﺗﻮ ﻣﯽ‌ﺩﯾﺪﻧﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﯿﻮﻩ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮﯼ 
ﺳﯿﻨﻪ‌ﺍﺕ ﮔﻨﺠﯿﻨﻪ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺍﺳﻢ ﺍﻋﻈﻢ ﺍﺳﺖ 
ﺳﺮّﺍﻟﻠﻬﯽ ﺗﻮ، ﻧﻮﺭﺍﻟﻠﻪ ﺍﺯ ﭘﺎ ﺗﺎ سری
ﺩﺭ ﺷﻌﺎﻉ ﻧﻮﺭ ﺗﻮ ﻣﻨﻈﻮﻣﻪ‌ها ﮔﻢ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ 
ﮐﻬﮑﺸﺎﻧ‌ﻬﺎ ﮔﺸﺘﻪ ﺑﺮ ﻣﺎﻩ ﺟﻤﺎﻟﺖ ﻣﺸﺘﺮﯼ
ﻣﺎﺳﻮﯼ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻠﻖ ﺷﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﯾُﻤﻦ ﺍﻫل‌ﺒﯿﺖ 
ﮔﺮﺩﺵ ﭼﺮﺥ ﻓﻠﮏ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺳﺮﺳﺮﯼ
ﺍﺷﮏ ﻣﯽ‌ﺭﯾﺰﺩ ﺑﻪ ﻋﺸﻖ ﺗﻮ ﺯ ﭼﺸﻢ ﺁﺳﻤﺎﻥ
ﺗﺎ ﺯﻣﯿﻦ ﮔﺮﺩﺩ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺖ ﻏﺮﻕ ﺩﺭ ﺑﺎﺭ ﺁﻭﺭﯼ 
ﺳﺎﻣﺮﻩ ﺍﺯ ﻟﻄﻒ ﺗﻮ ﺩﺍﺭﺩ، ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺧﺎﻃﺮﻩ 
ﻋﺸﻖ ﻣﺪﯾﻮﻥ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺴﮕﺮﯼ 
ﺁﺑﺮﻭﻣﻨﺪﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﻟﻄﻒ ﮐﺮﺩﮔﺎﺭ 
ﺩﺳﺖ دل‌ها ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﯼ ﺭﻭﺯ ﺳﺨﺖ ﺩﺍﻭﺭﯼ 
ﺩﺳﺖ ﻣﻦ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺗﻮ ﭼﺸﻢ ﻣﻦ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﺗﻮ 
ﻣﻬﺮ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺮﺗﺮ ﺯ ﻣﻬﺮ ﻣﺎﺩﺭﯼ 
ﺍﻑ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﮐﻪ ﻗﺪﺭ ﻋﺸﻖ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻨﺪ 
ﻗﺪﺭ ﺯﺭ ﺯﺭﮔﺮ ﺷﻨﺎﺳﺪ ﻗﺪﺭ ﮔﻮﻫﺮ ﮔﻮﻫﺮﯼ»


captcha