ترویج فرهنگی متناقض با آیات قرآنی در سریال «فرار از زندان»
کد خبر: 3559037
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
به بهانه پخش «فرار از زندان» از سیما؛

ترویج فرهنگی متناقض با آیات قرآنی در سریال «فرار از زندان»

گروه فرهنگی: سریال «فرار از زندان» یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین سریال‌های آمریکایی است که تا کنون توانسته است مخاطبان زیادی را در ایران و آمریکا جذب کند، سریالی که به نحو هنرمندانه مروج و معرف فرهنگ آمریکایی است، فرهنگی که سرشار از دروغ، جنایت، فساد و مخالف صریح برخی از آیات قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فرانسیس فوکویاما، تئوریسین برجسته‌ی آمریکایی در توصیف نزول اخلاقی آمریکا در کتابی با نام «پایان نظم» نوشت که سرمایه‌ی اجتماعی ایالات متحده دچار اضمحلال شگفت‌انگیزی شده است. تصاویر کتب تاریخی آمریکا حکایت از زن‌های باحجاب در جامعه‌ی آمریکایی اواخر قرن نوزدهم دارد با پوشش‌های بلند و سنگین. اما سینمای آمریکا هرچه از سال‌های ابتدای قرن فاصله می‌گرفت بیشتر به سمت اضمحلال اخلاقی گام بر می‌داشت.
دوربین سینما که در ابتدا برای حریم خانه‌ها و خانواده‌ها، احترام قائل بود، به تدریج دست به حریم شکنی زد و در خصوصی‌ترین زوایای زندگی افراد رسوخ کرد و آن گوشه‌های پنهان را به نمایش درآورد.
فرار از زندان
سریال فرار از زندان یکی از سریال‌های مشهور آمریکایی است که در ایران در زمان پخش از شبکه خانگی با استقبال زیادی مواجه شد و در حال حاضر این سریال از شبکه نمایش در حال پخش است.
سریال فرار از زندان در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در قالب چهار فصل تهیه و داستان آن در مورد دو برادر است که یکی از آن‌ها به خاطر جرم مرتکب نشده به مرگ محکوم شده و دیگری برای نجات برادر خود نقشه‌ای با مهارت برای فرار از زندان می‌کشد.
فصل اول این سریال پرطرفدار مردمی مربوط به نجات لینکلن باروز از زندان است که به اتهام قتل برادر معاون رئیس جمهور ترنس استیدمن به مرگ محکوم شده، در حالی که او واقعاً این کار را انجام نداده‌است. او در زندان ایالتی فاکس ریور، منتظر فرارسیدن روز اجرای حکمش است که در این بین اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد.
برادر او مایکل اسکافیلد که یک نابغه و مهندس سازه است، نقشه‌ای برای فرار لینکلن طراحی می‌کند. مایکل دست به سرقت مسلحانه از بانک می‌زند تا به زندان فاکس ریور برود. 
در این سریال که سرشار از صحنه‌های خشن، جنایت و مخالف دستورات اسلامی است اگر نگاهی گذرا بیاندازیم می‌توانیم بفهمیم که بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به محتویات مخالف دستورات اسلامی و خشن آن و بدون توجه به مضر بودن برای کودکان و نوجوانان در شب‌های زمستان پای تلوزیون نشسته و به تماشای این سریال پرداخته‌اند در حالی که از صدا و سیما انتظار پخش چنین سریالی وجود نداشت.
در ابتدا نگاهی می اندازیم به گناهانی که در این سریال به تصویر کشیده است.
ترویج فرهنگ آمریکایی در« فرار از زندان»، فرهنگی منحط که در تناقض آشکار با آیات قرآنی است
1-قتل و جنایت؛ صحنه‌هایی مانند، کشتن همسر باروز، کشتن مأمور دولت توسط همکارانشان در جنگل، اقدام به قتل با تیغ اصلاح صورت در زندان و غیره که مطابق آیه 5 سوره حدید«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِى الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً، هر كس ، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد ، چنان است كه گويى همه انسان‌ها را كشته و هر كس ، انسانى را از مرگ رهايى بخشد ، چنان است كه گويى همه مردم را زنده كرده است.» این صحنه‌ها را می‌توانیم خلاف دستورات اسلامی بیان کنیم.
در سریال فرار از زندان در صحنه‌های مختلفی شاهدیم که انسان‌های بی‌گناهی را برای رسیدن به اهداف و نیات پلید سیاسی و شخصی خودشان قربانی می‌کنند و در بیننده اینگونه القا می‌شود که برای رسیدن به قدرت و هدف شخصی کشتن انسان‌ها و سکوت در برابر آنچه مشاهده می‌کنید طبیعی است در حالی که مطابق آیات قران این عمل خلاف و گناهی کبیره است.
ترویج فرهنگ آمریکایی در« فرار از زندان»، فرهنگی منحط که در تناقض آشکار با آیات قرآنی است
2-دروغ، در این سریال در قسمت‌های مختلفی شاهدیم که زندانیان به همدیگر دروغ می‌گویند و برای فرار از زندان و یا رسیدن به هدف دروغ را امری طبیعی جلوه داده‌اند، از جمله صحنه‌ای که پیرمرد سارق برای اینکه اسکافیلد نتواند موضوع سرقت پنج میلیون دلاری را کشف کند دروغ می‌گوید ولی بعدا برای فرار از زندان با هم دوست می‌شوند.
در حالی که بنا بر آیات و رویات قرآنی از جمله «انَّ اللَّهَ لا یَهْدِى مَنْ هُوَ کاذِبٌ کَفَّارٌ. (زمر3)، وَ لَهُمْ عَذابٌ الِیمٌ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ. (بقره- 10)» دروغگویی در اسلام رد و دارای عذاب سختی است.
3-روابط نامشروع، در صحنه‌ای از فصل اول سریال فرار از زندان شاهدیم که همسر اسکافیلد در مرکز فساد جنسی به نگهبان زندان بیان می‌کند به ما گفته‌اند در اینجا برای اینکه بتوانیم کارکنیم اگر متأهل هستیم باید بگوییم مجردیم. از منظر اسلام زنا دارای عذابی سخت در دنیا و آخرت است. مطابق آیات قرآنی،« وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنی‏ إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلاً، و نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و بد راهی است». (اسراء 32)
وَ اللاَّتِی یَأْتِینَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِکُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْکُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّی یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً (*) وَ الَّذانِ یَأْتِیانِها مِنْکُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ تَوَّاباً رَحِیماً (نساء15-16)
ترویج فرهنگ آمریکایی در« فرار از زندان»، فرهنگی منحط که در تناقض آشکار با آیات قرآنی است
و حضرت امام رضا(ع) فرمودند: «بزرگترین گناهان و زشت‏‌ترین آنها در پیش من زنا است، زیرا که قاتل بواسطه‌ى آدمکشى دیگرى را تباه و فاسد نمی‌کند ولى مرد زناکار تا روز قیامت نسل بشر را فاسد می‌کند و حرام را حلال می‌کند».
4-فساد مالی برای رسیدن به قدرت، حرص و ولع معاون رئیس جمهور برای رسیدن به قدرت و جنایاتی که برای رسیدن به قدرت انجام می‌دهند تقریبا در تمام قسمت‌های فصل اول به تصویر کشیده است، جنایاتی که از کشتن انسان‌ها و فساد مالی دریغ نشده و برای رسیدن به قدرت از هیچ تلاشی فرو گذار نیستند.
در ادامه فصل اول با تصاویری از جمله تضییع حقوق دیگران (حق‌الناس)، روابط نامشروع، دزدی و سرقت، قماربازی روبرو هستیم که در بعضی صحنه‌ها مستقیم و غیر مستقیم به گناهان شنیع دیگری در زندان اشاره می‌شود که در این گزارش امکان نوشتن آنها وجود ندارد.
در نسخه‌ای که از صدا و سیما در حال پخش است گر چه هنرمندانه برخی از صحنه‌ها را حذف و کلمه‌ها را تغییر داده‌اند ولی هیچوقت نتوانسته‌اند صحنه‌های خشن و کشتار مردان و زنان حذف و برای نمایش عموم آزاد اعلام کنند.
ترویج فرهنگ آمریکایی در« فرار از زندان»، فرهنگی منحط که در تناقض آشکار با آیات قرآنی است
سریال فرار از زندان در ظاهر حرفی برای ایرانی‌ها و فرهنگ اسلامی و ایرانی ندارد، به جز ترویج خشونت، فساد، جنایت و ترویج فرهنگ منحط غربی و آمریکایی که باعث فروپاشی خانواده و فساد در جامعه شده است.
دکتر حسن عباسی، رئیس اندیشکدهٔ یقین در نقد سریال فرار از زندان بیان کرده است: «زندان مقوله مهمی است كه باز در ادبیات ویژه انسان غربی جایگاه حائز اهمیتی دارد. شناخت و ادراك آن بسیار مهم است. در این نوع زندان، انسان تلاش می‌كند از خودش فرار كند. انسانی كه سعی می‌كند ماهیت وجودی خودش را درنوردد و از خود بگریزد. این دیگر راه نجاتی ندارد. یعنی كسی كه از زندانی كه دیگری برایش رقم زده است می‌گریزد شكل خوبی دارد.
ترویج فرهنگ آمریکایی در« فرار از زندان»، فرهنگی منحط که در تناقض آشکار با آیات قرآنی است
وقتی انسان از زندانی كه حكومت با قوانین و مقررات برایش ایجاد می‌كند عبور و فرار می‌كند قابل فهم است، ولی وقتی انسان از خودش فرار می‌كند معلوم نیست كه می‌خواهد به كدام مقصد و مبدأ بگریزد. در اینجا موضوعی به نام «خودكشی» مطرح می‌شود.
وی در بخشی دیگری از سخنان خودش در این مورد بیان کرده است: «اگر دغدغه فیلسوفی مثل میشل فوكو که مسائل جنسی را مبنا قرار می‌دهد، این شد كه انسان یك مسئله ذاتی و ماهیت وجودی بیشتر ندارد و آن هم برتافتن مناسبات جنسی اوست و این نگاه را جدی گرفتیم در این صورت زندان انسان هواهای نفس اوست. مسائل جنسی به حوزه نفسانی انسان برمی‌گردد. هرقدر به مناسبات جنسی بیشتر پرداخته شود بیشتر برای انسان زندان می‌سازد. بیشتر او را محصور و محدود می‌كند.»
تهاجم فرهنگی یک واقعیت است
رهبر معظم انقلاب در 19 آذر 1392 در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند:« فرهنگ، برنامه‌ریزی لازم دارد؛ نباید انتظار داشت که فرهنگ کشور - چه فرهنگ عمومی؛ چه فرهنگ نخبگانی، دانشگاه‌ها و... به خودىِ خود خوب بشوند و پیش بروند؛ نه، این برنامه‌ریزی می‌خواهد. حالا مسئله‌ی نظارت و رصد و این چیزها را عرض خواهیم‌کرد؛ نمی‌شود مسئولان کشور مسئولیتی احساس نکنند.»
وی در این دیدار در ادامه افزودند: « ما چند سال قبل از این بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردیم؛ بعضی‌ها اصل تهاجم را منکر شدند؛ گفتند چه تهاجمی؟ بعد یواش یواش دیدند که خیلی از کشورهای غیرغربی هم مسئله‌ی تهاجم فرهنگی را مطرح می‌کنند و می‌گویند به ما تهاجم فرهنگی کردند. بعد دیدند که خوداروپایی‌ها هم می‌گویند آمریکا به ما تهاجم فرهنگی کرده! لابد دیده‌اید، خوانده‌اید که گفتند فیلم‌های آمریکایی، کتاب‌های آمریکایی چه تهاجم فرهنگی‌ای به ما کرده‌اند و دارند فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بعد بالاخره به برکت قبول دیگران، این حرف ما هم مورد قبول خیلی از کسانی که قبول نمی‌کردند قرار گرفت! تهاجم فرهنگی یک واقعیتی است.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه بیان کرد: «به‌ هرحال در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین کار، انفعال است، زشت‌ترین کار، انفعال است، خسارت‌بارترین کار، انفعال است. فرهنگ مهاجم نباید ما را منفعل بکند، حداکثر این است که بگوییم خیلی خب، ما در مقابل این نمی‌توانیم یک حرکتی انجام بدهیم، اما منفعل هم نمی‌شویم. منفعل شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که بایستی از آن پرهیز کرد.»
علی اکبر ملکی
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۲
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۱۶:۴۲
0
0
تازه بعد از این همه سال از پخش این سریال یادتون اومده که گزارش انتقادی بنویسید
عجیبه!!!!
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۵:۲۴
0
1
بزرگوار، به این نکته اول خبر توجه نکردین؟؟!! نوشتن:

به بهانه پخش «فرار از زندان» از سیما؛
فرخنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۰۴ - ۰۶:۵۲
0
0
سلام اینها دیگر فیلمشونا فروختند یه فکری برای سریال دیگری بکنید متچکرم
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۹ - ۰۴:۵۰
0
0
هر چی تو دنیا ساخته بشه انحراف داره یکم از اونا یاد بگیریم سریال خوب ساختن یعنی چه ؟
captcha