حركت حوزه‌های علمیه متناسب با نیازهای روز باشد
کد خبر: 3555925
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
آیت‌الله ایمانی:

حركت حوزه‌های علمیه متناسب با نیازهای روز باشد

گروه معارف: نماینده ولی فقیه در استان فارس خواستار حركت حوزه‌های علمیه متناسب با شرایط و نیازمندی‌های روز شد و گفت: باید به این نكته دقت كنیم كه نمی‌توانیم حوزه‌های علمیه خود را با شرایط 50 سال پیش اداره كنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس روز گذشته، 2 دی‌ماه در نشست شورای حوزه‌های علمیه این استان بر اهمیت مدیریت حوزه‌های علمیه با توجه به شرایط روز و متناسب با نیازمندی‌های آن تأكید كرد و گفت: باید به این نكته دقت كنیم كه نمی‌توانیم حوزه‌های علمیه خود را با شرایط 50 سال پیش اداره كنیم.

وی با بیان اینكه امروز شرایط حاكم بر حوزه‌های علمیه در حال دگرگونی و تحول است، افزود: نیازمندی‌های روز جامعه، این تحول را به عنوان یك ضرورت بر ما تحمیل می‌كند لذا اگر می‌خواهیم رسالت خود را در طول رسالت ائمه اطهار ادامه دهیم باید این تحول‌ها را مدنظر قرار دهیم.

بهره‌برداری مناسبی از ابزارهای روز انجام شود

آیت‌الله ایمانی با ذكر این نكته این تحول باید در امورات پژوهشی، ابزارها و نوع نگاه‌ ما به دنیا باشد، بر لزوم پرهیز از حالت ایستایی تأكید كرد و گفت:‌ امروز اقتضائات جهان چیز دیگری است لذا ما نیز باید بهره‌برداری مناسب از ابزارها متناسب با این اقتضائات در حوزه‌های علمیه خود داشته باشیم.

وی خواستار فراگیری و بهره جستن طلاب حوزه‌های علمیه از فناوری‌های نوین، فضای مجازی و اینترنت ملی شد و افزود: امروز مشاهده می‌كنیم كه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از طریق فضاهای مجازی منتشر می‌شوند و در این فضاها تلاش می‌شود تا اعتقادات دینی مردم را از بین ببرند به همین دلیل ما نیز باید با این تهدیدات آشنا شده و از سلاح روز برای مقابله با آنان استفاده كنیم.

راه درست مقابله با تهدیدات فضای مجازی به مردم آموزش داده شود

آیت‌الله ایمانی با تأكید بر اینكه باید راه درست مقابله با این آسیب‌ها را نیز به مردم آموزش دهیم، گفت: آموزش‌های ما باید در حوزه‌های علمیه پژوهش محور باشد در حالی كه متأسفانه ما آموزش را برای آموزش به كار می‌بریم و این روش صحیحی نیست در حالی كه آموزش‌های ما باید پژوهش محور باشند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خواستار ارتقای سطح علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه شد و گفت: باید تلاش كنیم تا جایگاه علمی و پژوهشی این مراكز خود را همانند گذشته بالا ببریم چرا كه در این مراكز در دوران گذشته افرادی نظیر ملاصدرا تربیت شده‌اند.

تهذیب؛ فصل‌الخطاب امورات حوزه‌های علمیه

وی همچنین جایگاه و اهمیت مسئله تهذیب در حوزه‌های علمیه نیز یادآور شد و گفت: اگر مسئله تهذیب در حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار نگیرد و عملیاتی نشود، تمام زحمات ما به هدر خواهد رفت.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس در ادامه با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه و علما در طول تاریخ اسلام در هدایت جامعه گفت: روحانیت در طول تاریخ همواره جزو مجموعه امامت و ولایت حاكم بر جامعه و بخشی از امامت جامعه بوده است.

آیت‌الله ایمانی، نخستین بانی حوزه‌های اسلامی را پیامبر(ص) و خاندان پاكش دانست و افزود: زمانی كه شخصی در سمت امامت جامعه باشد باید در سلسله مراتب هم به مجموعه امام اصلی متصل باشد و به سیره خاندان پاك اهل بیت(ع) توسل جوید.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان فارس نقش علما را در طول تاریخ و در دوران غیبت امام زمان(عج) یادآور شد و افزود: در دوران غیبت كبری، مجتهدان بزرگی رهبری جامعه اسلامی را به عهده گرفتند تا به دوران ولایت فقیه رسید.

حركت علما باید حول محور ولایت فقیه باشد

وی، حركت خارج از حوزه ولایت و رهبری جامعه را حركتی همانند گوسفند از گله گم شده توصیف كرد و افزود: مسلماً چنین فردی از مسیر خود منحرف شده و طعمه گرگ‌ها خواهد شد.

آیت‌الله ایمانی با تأكید بر اهمیت حركت بر حول محور رهبری و ولایت فقیه، گفت: كسانی كه امروز تلاش می‌كنند تا جایگاه رهبری را خدشه‌دار كنند، مسلماً جایگاه امام زمان(عج) خود را خدشه‌دار خواهند كرد ضمن اینكه نباید از نفوذ دشمنان در حوزه‌های علمیه غافل باشیم.

captcha