مدیریت حوزه‌های علمیه فراتر از مدیریت دانشگاه‌هاست
کد خبر: 3555919
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
آیت‌الله دستغیب:

مدیریت حوزه‌های علمیه فراتر از مدیریت دانشگاه‌هاست

گروه معارف: نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، مدیریت حوزه‌های علمیه را فراتر از مدیریت دانشگاه‌ها دانست و نقش آنان را در طول تاریخ اسلام در هدایت‌گری و تربیت دینی مردم یادآور شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغردستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری روز گذشته، دوم دی‌ماه در نشست شورای حوزه‌های علمیه این استان مدیریت این مراكز را فراتر از مدیریت دانشگاه‌ها دانست و گفت: در طول تاریخ اسلام همواره علما و روحانیت نقش هدایت‌گری و تربیت دینی مردم را به عهده داشته‌اند و در حقیقت نقش آنان مانند نقش پدر و فرزندی است.
تفرقه‌انگیزی، بیشترین ضربه را به حوزه‌های علمیه وارد كرده است
وی با تأكید بر اهمیت توجه حوزه‌های علمیه به این نكته خواستار حفظ وحدت در این مراكز شد و گفت: وحدت یكی از نكاتی است كه باید همواره مدنظر متولیان امور حوزه‌های علمیه قرار گیرد چرا كه این مسئله نقش كلیدی در ارتقای فعالیت‌های حوزه‌های علمیه ایفا می‌كند و بیشترین چیزی که به حوزه‌ها ضربه زده، تفرقه‌انگیزی بوده و این وحدت را مدیران باید در عمل به طلبه‌ها نشان دهند.
متولیان حوزه‌های علمیه به حرف‌های خود عمل كنند
آیت‌الله دستغیب با بیان اینكه مدیران حوزه‌های علمیه باید طلاب خود را همانند فرزندان خود دانسته و از آنان مراقبت داشته باشند، گفت: یكی دیگر از نكاتی كه مدیران حوزه‌‌های علمیه باید بدان توجه كنند، مسئله عمل به حرف‌های خود است و اگر ما برخلاف آنچه كه می‌گوییم، عمل كنیم مسلماً نتیجه‌ای هم نخواهیم گرفت.
نائب رئیس شورای حوزه‌های علمیه فارس با ذكر این نكته كه اخلاق در میان علما و طلاب اهمیت فراوانی دارد، گفت: البته ما باید طلاب خود را تحت نظر داشته باشیم و این به معنای آن نیست كه بخواهیم تجسسی در امورات آن‌ها داشته باشیم بلكه به معنای تربیت و پرورش آن‌‌هاست.
لزوم ارتقای سطح علمی حوزه‌های علمیه
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) همچنین بر لزوم توجه به ارتقای سطح علمی حوزه‌های علمیه تأكید كرد و گفت: باید تلاش كنیم تا سطح علمی حوزه‌های خود را افزایش دهیم و در این راستا هر مدیری كه راهكار و پیشنهادی برای ارتقای سطح علمی طلاب دارد، می‌تواند آن را ارائه دهد.
وی با تأكید بر اینكه مدیران حوزه‌های علمیه باید به‌صورت چهره به چهره با طلاب خود روبه‌رو شوند و آنان‌ را دائماً تحت اشراف داشته باشند، خواستار توجه این مراكز با مسائل روز شد و گفت: هم‌اكنون آسیب‌هایی در مباحث مختلف به خصوص مباحث دینی مثلاً شیعه لندنی در جامعه ما وجود دارد كه حوزه‌های علمیه باید به لحاظ بصیرتی مراقب این آسیب‌ها باشند.
ولایی بودن باید به معنای حقیقی كلمه مدنظر داشت
آیت‌الله دستغیب اظهار كرد: امروز مشاهده می‌كنیم كه برخی ادعای ولایی بودن می‌كنند اما بصیرتی در انجام امورات خود ندارند در صورتی كه باید ولایی بودن را به معنای حقیقی كلمه مدنظر داشت و باید در این زمینه به سیره اهل بیت(ع) توسل جست.
عضو مجلس خبرگان رهبری، ولایی بودن را دارای شاخصه‌های معین و ثابتی دانست، گفت: امروز تمام تلاش دشمن بر این است كه به اندیشه و مواضع امام و رهبری ما خدشه وارد كند و این مسئله هوشیاری تمام مراكز حوزوی ما را می‌طلبد.
captcha