«ترنم بیداری» در نگاه مجریان و هنرمندان/ ورود آثار هنرمندان انقلابی به چرخه اقتصاد هنر
کد خبر: 3555096
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴

«ترنم بیداری» در نگاه مجریان و هنرمندان/ ورود آثار هنرمندان انقلابی به چرخه اقتصاد هنر

گروه فرهنگی: سومین جشنواره ملی آواها و سرودهای حماسی با عنوان «ترنم بیداری» طی روزهای 26 تا 29 آذرماه جاری در شیراز در حال برگزاری است كه در این گزارش نگاهی به روند اجرای این جشنواره از نگاه مجریان و هنرمندان داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سومین جشنواره ملی آواها و سرودهای حماسی با عنوان «ترنم بیداری» طی روزهای 26 تا 29 آذرماه جاری در شیراز در حال برگزاری است كه در آن هنرمندان و گروه‌های سرود حماسی بسیج از سراسر كشور به رقابت می‌پردازند.
در این جشنواره خوانندگان و گروه‌های مختلف سرود در بخش‌های موسیقی پاپ، نواحی، ردیف دستگاهی در دو بخش اصلی و مدافعان حرم به رقابت می‌پردازند.
حامد زمانی، خواننده ملی و حماسی در پیش همایش این جشنواره به اجراهای آهنگ‌های عمار داره این خاک، سپر، جوان، آواز طوفان و ... پرداخت و گفت: این راه، راه پربرکتی است که درآن رنج و شایعه زیادی وجود دارد.

وظیفه هنرمند متعهد حفاظت از ارزش‌هاست
وی با تأكید بر اینكه وظیفه هنرمند متعهد حفاظت از ارزش‌هاست، گفت:  اگر یک خط فرضی رسم کنیم یک طرف خط سازش  و طرف دیگر مقاومت قرار دارد و موسیقی ما در قسمت مقاومت قرار دارد نه سازش و ما در قسمت مقاومت قرار گرفته‌ایم.
علی‌رضا پاشایی، دبیر این جشنواره نیز بزرگترین دستاورد آن را معرفی به عنوان رویدادی فرهنگی در كشور دانست و گفت: طی برگزاری این جشنواره هر ساله تعدادی اثر شناسایی و در چرخه اقتصاد هنر و گروه‌های ارزشی قرار می‌گیرند.
تقدیر از 30 اثر در این جشنواره
وی با تصریح اینكه 500 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، گفت: 30 اثر در ژانرهای مختلف تقدیر می‌شوند ضمن اینكه در این جشنواره علاوه بر تولید ارسال آثار جذاب معرفی چهره‌های جدید در لا‌یه‌های مختلف نیز داریم.
دبیر سومین جشنواره سراسری آواها و سرودهای حماسی بسیج همچنین از تجلیل از چهره‌های برجسته موسیقی انقلابی در این جشنواره خبر داد و بیان کرد: در این جشنواره از رضا رویگری مرحوم مجتبی میرزاده و پرویز طاهری و جمشید جم، چهره‌های شاخص هنر انقلاب تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید.

تلاش جهت تغییر ذائقه مخاطبان به سمت هنر انقلابی
پاشایی با بیان اینکه معرفی هنرمند انقلابی و هنر در طراز انقلاب در همه ردیف‌ها و ارتقای سطحی هنر به اقتصاد هنر از اهداف عمده این نوع جشنواره است، گفت: ما بر آن هستیم تا با افزایش تولیدات، علاوه بر فعالیت در عرصه مقابله با جنگ نرم، ذائقه مخاطبان را نیز تغییر دهیم.
رضا رویگری، از هنرمندان سینما، موسیقی و تئاتر كشورمان نیز در حاشیه مراسم تجلیلش در این جشنواره گفت: بعد از 40 سال فعالیت هنری این بهترین تجلیلی است که از وی تجلیل می‌شود.
 حسین کشتکار بوشهری، هنرمند و نوازنده سازهای کوبه‌ای و سرپرست گروه آواهای شهری شرکت‌کننده در این جشنواره هم گفت: باید رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه ملی در معرفی هنر انقلابی به جامعه اهمیت بیشتری قرار دهد و بسیج هنرمندان نیز به‌عنوان پشتوانه و موتور محرکه این جریان، جامعه هنری را بیشتر حمایت کند.
هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران و نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور نیز درباره این جشنواره گفت: این جشنواره نسبت به سال گذشته در تمام ابعاد گسترده‌تر شده است.

جوانان حمایت ویژه می‌شوند

وی، استقبال از این جشنواره را بی‌نظیر دانست و گفت: طبق گزارش‌های رسیده حدود 170 اثر به دبیرخانه جشنواره ترنم بیداری ارسال‌شده که حدود 10 اثر آن منتخب برای بخش محلی است و چون هدف سازمان بسیج هنرمندان بخصوص در بخش موسیقی، پرورش دادن جوانانی است که بر طبق موازین جمهوری اسلامی ایران بتوانند فعالیت داشته باشند لذا جوانان موردحمایت ویژه قرار می‌گیرند به‌طوری‌که از آن‌ها به حضور اجرای صحنه‌ای در خیابان دعوت‌شده است تا مردم و مخاطبین به شناخت اولیه‌ای از آن‌ها داشته باشند و هدف این جشنواره سکوی پرتابی در جهت شناساندن و ارتقای سطح فرهنگی جوانان هنرمند کشور هست.
جاوید گفت:‌ در سومین جشنواره ترنم بیداری سازمان‌دهی و نظارت خاصی در بخش داوری انجام‌شده به این شکل که بخش نواحی دارای داوری جداگانه است و بخش موسیقی، سرود، پاپ، ردیف و دستگاه‌ها کاملاً جداگانه داوری می‌گیرد.
وی با اشاره به ارزیابی این جشنواره افزود: سطح علمی درزمینهٔ موسیقی در کشور تکمیل یافته نیست به‌طوری‌که بالاترین درجه علمی در رشته موسیقی کارشناسی ارشد است و جوانان نیز با چنین امکاناتی وارد عرصه شده‌اند لذا ما انتظار بالا و حرکت جریان سازی از آن‌ها نداریم.
پژوهشگر موسیقی نواحی ایران از مسئولین این امر در شورای مرکزی ترنم بیداری درخواست کرد: منابع مالی بخش موسیقی را قوی‌تر کنند تا تکرار اجرایی چنین جشنواره‌ای را به‌طور ماهیانه و فصل‌به‌فصل انجام گیرد تا بتوان فرهنگ‌سازی لازم جهت ارائه موسیقی فاخر و حماسی را داشته باشیم.
جمشید جم، رئیس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان كشور هم در این باره گفت: سیاست ما در فعالیت‌های موسیقیایی استفاده از سرود است و در موسیقی پاپ نیز به سمتی برویم که با استفاده از سازهای ایرانی این نوع موسیقی را ایرانیزه کنیم.

گسترش و تبلیغ فعالیت‌های هنرمندان بسیجی در ترنم بیداری
وی با بیان اینكه جشنواره آواها و سرودهای حماسی بسیج بهانه‌ای است تا فعالیت‌‌های سراسری انجمن موسیقی بسیج هنرمندان نیز بهتر دیده و گسترش داده شود، گفت: این انجمن سعی دارد تا با حضور در استان‌ها و شناخت کم و کیف انجمن‌ها و کانون‌های استانی و شهرستانی با پتانسیل و نقاط قوت و ضعف موسیقی هر استان بیشتر آشنا شود.
captcha