یادی از استاد علامی؛ از تألیف کتاب‌های قرآنی تا پژوهش مصحف جمهوری اسلامی
کد خبر: 3551426
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
به بهانه سالگرد رحلت ابوالفضل علامی؛

یادی از استاد علامی؛ از تألیف کتاب‌های قرآنی تا پژوهش مصحف جمهوری اسلامی

گروه ادب: استاد ابوالفضل علامی، استاد قرآن بود که کتاب‌های متعددی در حوزه آموزش قرآن تألیف کرد و اواخر عمرش نیز نقش مؤثری در تهیه و پژوهش مصحف جمهوری اسلامی داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروز 16 آذرماه سالگرد عروج ملکوتی چهره سرشناس قرآنی به نام ابوالفضل علامی است؛ وی معلم قرآن، نویسنده و عضو شورای تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن کریم بود که در سن 57 سالگی بر اثر سکته قلبی بدرود حیات گفت.
وی در سال 1337 در خانواده‌ای روحانی و در شهر مقدس قم چشم به جهان گشود، پدرش آیت‌الله شیخ اسدالله علامی میانجی بود که فرزندش را «عطاء‎الله» نامید، اما در شناسنامه نامش «ابوالفضل» بود، علامی به واسطه پدر و خانواده‌اش از همان دوران کودکی تربیت دینی یافت و در مراسم‌های دینی شرکت می‌کرد.
مقطع ابتدایی را در مدرسه ملی اسلامی خدیوی طی کرد، سپس دوران دبیرستان را با تحصیل در مدرسه ملی موسوی قم گذراند، هر چند در پایه دوم دبیرستان مجبور شد به تهران هجرت کند، اما پس از سه سال به قم بازگشت و پنجم و ششم دبیرستان را در دبیرستان شبانه چهارم آبان(آیت‌الله کاشانی فعلی) سپری کرد و روزها در یکی از مؤسسات فرهنگی حوزه علمیه مشغول به کار شد.
این استاد قرآن کریم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته علوم سیاسی قبول شد ولی به خاطر تأمین بخشی از هزینه زندگی خانواده و ضرورت کار کردن نتوانست به تحصیل ادامه دهد. وی آن دوران در کنار کار، آغاز به یادگیری دروس حوزه علمیه قم کرد و پس از گذراندن دوره مقدماتی و بالاتر، چهار سال به تحصیل فقه اشتغال یافت و در این راستا در محضر اساتیدی چون آیت‌الله محفوظی تلمذ کرد و همزمان به امر پژوهش در زمینه علوم و معارف قرآن پرداخت. علاوه بر پژوهش، در حوزه قرآن به تدریس علم قرائت، تاریخ و علوم قرآن و کتب اعتقادی پرداخت.
تألیفات:
آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، قرآن کریم، ویژه آموزش ترجمه ومفاهیم، ویرایش علمی قرآن حکیم با همراهی کریم دولتی، کتاب معلم، راهنمای تدریس آموزش ترجمه ومفاهیم قرآن، کتاب مربی، راهنمای تدریس قرآن کریم ویژه آموزش ترجمه و مفاهیم حوزه علوم قرآنی، آداب تلاوت قرآن کریم، زبان قرآن حوزه علوم قرائت، پژوهشی در علم تجوید، درآمدی بر علم تجوید، درآمدی بر دانش وقف و ابتدا، تجوید(1)، تجوید نماز، آموزش صحیح خوانی و زیباخوانی نماز، آشنایی با ضبط المصحف، پژوهشی درباره مد، از نظر علم الضبط و روایات و تجوید بخشی از آثار مهم استاد علامی محسوب می‌شود.
فرهنگ اصطلاحات صرف ونحو عربی، قرآن صاعد(آموزش معارف اهل بیت(ع)»، مفاتیح(با علائم ترمیم نگارشی) و رسم‌الاملاء، صحیفه سجادیه(با علائم ترمیم نگارشی) و رسم الاملاء عناوین دیگری از آثار استاد را شامل می‌شود.
فعالیت‌ها:
علامی همواره به امر آموزش قرآن اهتمام داشت به طوری که همیشه در کنار ارتقای توانمندی‌های خود به تدریس علوم قرآنی نیز می‌پرداخت. این استاد قرآن کریم سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی یعنی سال 1361 هنگامی که تنها 24 سال داشت، ‌نزد امام خمینی(ره) نیز تلاوت سوره توبه از آیات ۷۲-۷۴ داشت که این تلاوت یکی از ماندگارترین تلاوتی‌های وی محسوب می‌شود.
وی از سال 1360 به امر داوری مسابقات قرآن در رشته‌های تجوید، وقف وابتدا و صوت اشتغال داشت، عضویت در شوراهای تخصصی قرآنی، عضویت در شورای تخصصی آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن، عضو شورای تحقیق مرکز طبع ونشر قرآن کریم، کارگروه «علمی وفنی» ستاد عالی مسابقات قرآن کشور، عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم، عضو ستاد عالی و شورای راهبردی مسابقات قرآن کشور، کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیئت مؤسس«مجمع قاریان و حافظان استان قم»، رئیس هیئت مدیره «مؤسسه فرهنگی قرآنی نور مبین»، تأسیس پایگاه فرهنگی قرآنی نور مبین از دیگر فعالیت‌های ایشان بوده است. 
از حدود سال 1380 به کار تدریس در حوزه آموزشی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم متمرکز شد که بخشی از تدریس‌ها نیز در دوره‌های تخصصی و ارتقاء قاریان و جامعه قرآنی بوده است. وی در این راستا کتاب‌های متعددی را تألیف کرده است که عناوین تعدادی از آنها ذکر شد.
یکی از اقدامات مهم وی در حوزه پژوهش در رابطه با مصحف جمهوری اسلامی است که نقش مؤثری در تهیه آن داشت. همچنین تدوین متون آموزشی در حوزه ترجمه ومفاهیم قرآن ومعارف اهل بیت(ع)، تولید نرم‌افزارهای آموزش ترجمه و مفاهیم، طراحی و تربیت دوره‌های تربیت معلم، مربی و مدرس ترجمه و مفاهیم، ترجمه آثار یاد شده به زبان‌های اردو، ترکی و فرانسه، همکاری با رادیو قرآن و رادیو معارف از اقداماتی است که در کارنامه این استاد قرآنی می‌توان مشاهده کرد.
استاد علامی تاکنون در همایش «پاسداران اهل قلم»، همایش «پنجمین دوره جشنواره کتاب‌های رشد» وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، همایش تجلیل از فعالان قرآنی «بنیاد نشر و حفظ آثار دفاع مقدس»، خادم قرآن کریم در سال 1388 و پنجمین مراسم تکریم چهره‌های قرآنی کشور سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان «استاد آموزش قرآن کریم» مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفته بود.
یادآور می‌شود، ابوالفضل علامی 16 آذرماه سال 1394 پس از سه دهه فعالیت قرآنی بدرود حیات گفت.
یادش گرامی و روحش شاد.
captcha