سبک زندگی اسلامی در تولیدات سینما و تلویزیون وضعیت مطلوبی ندارد
کد خبر: 3548728
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
مجتبی شاکری:

سبک زندگی اسلامی در تولیدات سینما و تلویزیون وضعیت مطلوبی ندارد

گروه هنر: رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: کیمیت و کیفیت تولیدات سینما و تلویزیون به‌ویژه سریال‌ها نشان می‌دهد که سبک زندگی ایرانی - اسلامی از جایگاه خوبی بهره نبرده است.

مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در جایگاه سبک زندگی ایرانی – اسلامی در سینما و تلویزیون اظهار کرد: قبل از سخن گفتن درباره این موضوع بهتر است نکته‌ای را بیان کنم. سینما را از دو منظر می‌توان ارزیابی کرد؛ نخست وضعیت موجود و دوم وضعیت مطلوب. درباره شکل اول باید گفت که با وجود فیلم‌سازان متعهدی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز شعیبی و... فضای امیدوارکننده‌ای بر هنر هفتم حاکم است، هرچند حرکت رو به جلو در این زمینه شکلی کُند دارد.

وی افزود: در شکل دوم که همان وضعیت مطلوب است نیز ما نتوانسته‌ایم به موفقیتی دست پیدا کنیم. گواه این ادعا نیز تعداد آثاری است که با محوریت ارزش‌های اسلامی و دینی در سینمای کشورمان تولید شده است. این نقصان نیز تنها مختص به سینما نمی‌شود، بلکه در حوزه ادبیات به‌ویژه رمان‌نویسی نیز، آثارمان مبلغ ارزش‌های ایرانی – اسلامی نیست، بلکه در آنها بیشر شیوه زندگی غربی تبلیغ می‌شود.

این پژوهشگر در حوزه فرهنگ در پاسخ به این سوال که تلویزیون تا حدی با برنامه‌سازهای خود در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی قدم برداشته؟ گفت: تلویزیون در بحث مستندسازی توانسته به موفقیت‌های در تبلیغ سبک زندگی مورد نظر دست یابد، اما در بحث سریال‌سازی معتقدم نتوانسته‌ایم دستاورد مطلوبی در این زمینه داشته باشیم؛ زیرا در کیفیت و انتقال، بنیان‌هایی که از طریق بزرگانی چون شهید آوینی در مستندسازی لحاظ شده در مجموعه‌های نمایشی وجود ندارد.

وی در انتهای سخنان خود تصریح کرد: خوشبختانه فرهنگ عموم مردم در واقعیت با ارزش‌های اسلامی قرابت بیشتری نسبت به تولیدات نمایشی دارد؛ گواه بارز این ادعا نیز فرهنگ جهادی است که در جامعه وجود دارد و در قالب مدافعان حرم در همه‌جای ایران شاهدش هستیم؛ برای همین پیشنهاد می‌کنم تلویزیون و سینما برای ارتقای کیفیت خود به جای الگو گرفتن از برنامه‌های خارجی از حقایقی که در جامعه ایرانی است وام بگیرند تا شاهد اتفاقات بسیار بهتری در سینما و تلویزیون باشیم.
captcha