نقش آشنایی با تجوید در تصحیح کتابت قرآن
کد خبر: 3546443
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
موسوی‌بلده تشریح کرد:

نقش آشنایی با تجوید در تصحیح کتابت قرآن

گروه ادب: سیدمحسن موسوی‌بلده با اشاره به رویکرد کاربردی آموزش تجوید در دوره‌های آموزشی تصحیح کتابت قرآن، بیان کرد: در این دوره‌ها قسمت‌هایی از تجوید مورد تأکید و یادآوری است که به صورت مستقیم با کتابت قرآن و علامت‌گذاری آن ارتباط داشته باشد.

سیدمحسن موسوی‌بلده، یکی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دوره‌های آموزشی تصحیح قرآن گفت: سازمان دارالقرآن و معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن این نیاز را احساس کرده و  برای تأکید و یادآوری مباحث قرآنی مرتبط با تصحیح دوره آموزشی را برگزار می‌کند، این دوره از نظر کیفی در سطح خوبی قرار دارد و برای مصححان مفید است.
وی افزود: جلسه آموزشی که تدریس می‌کنم با رویکرد کاربردی بوده و نکاتی از تجوید مطرح می‌شود که با کتابت قرآن ارتباط دارد، وگرنه هدف، تدریس تجوید به این مصححان در این جلسه آموزشی و برای قرآن‌خوانی نیست، چه‌بسا که بسیاری از آنها به این مباحث آشنایی دارند.
موسوی‌بلده ادامه داد: قسمت‌هایی از تجوید مورد تأکید و یادآوری است که به صورت مستقیم با کتابت قرآن و علامت‌گذاری آن ارتباط داشته باشد؛ به عنوان مثال اینکه حرکت همزه وصل در آغاز آیات چگونه باشد، دانستن آن برای مصحح ضروری است؛ چراکه برخی از قرآن‌ها این علامت‌گذاری را دارند، پس وظیفه مصحح این است که حرکت صحیح برای همزه وصل را بداند و در صورت اشتباه توسط کاتب، بتواند تصحیح کند.
این استاد قرآن در ادامه بیان کرد: همچنین علائمی برای «ن» وجود دارد که باید یکی از احکام چهارگانه اظهار، ادغام، قلب به میم و یا اخفا را داشته باشد؛ به عنوان مثال در علامت‌گذاری عثمان‌طه برای هر حکم یک نشان وجود دارد و اینکه هر یک از آنها را چگونه نشان دهیم، امری لازم است و مصحح باید این موضوع را تشخیص دهد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ممکن است علامت‌گذاری در کتابت‌های گوناگون متفاوت باشد، آیا در جلسه تجوید این مبحث نیز مورد توجه خواهد بود، عنوان کرد: در این جلسه تجوید آموزش داده می‌شود، اما علامت‌گذاری کتابت‌های گوناگون در ضبط و رسم آموزش داده خواهد شد و تأکیدم نیز بر دو کتاب «حلیةالقرآن» جلدهای یک و دو است.
یادآور می‌شود، پنجمین دوره کارگاه آموزشی تصحیح قرآن کریم از ۲۹ مهرماه آغاز شده و تا چهارم آذرماه ادامه می‌یابد و شامل ۱۲ جلسه آموزشی است که اساتید برجسته قرآنی به تدریس مباحث گوناگون می‌پردازند. این دوره پس از 10 سال وقفه، روزهای پنج‌شنبه هر هفته در حال برگزاری است.
captcha