گسترش فرهنگ مطالعه، تلاش همگانی را می‌طلبد
کد خبر: 3546340
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴

گسترش فرهنگ مطالعه، تلاش همگانی را می‌طلبد

گروه فرهنگی: نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: خانواده‌ها، مراکز آموزشی و تربیتی، حوزه‌های علمیه، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس همه با هم برای گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه تلاش کنند.

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، در رابطه با اهمیت کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: بعد از خدا که بهترین رفیق برای انسان‌هاست، کتاب نیز رفیق بسیار صدیق و خوبی است، به ویژه اگر آن کتاب به قلم مردان الهی و انسان‌های شایسته و اندیشمند برای حل معضلات انسان‌ها و هدایت جامعه نوشته شود.
وی افزود: کتاب باید در سبد کالای افراد جامعه باشد. الان متأسفانه کتاب در سبد کالای زندگی ما نیست و این ضعف جامعه ماست. ما باید در این زمینه آن‌قدر قوی باشیم که به همان اندازه که در زمان گرسنگی نیاز به غذا داریم، نیاز به کتاب را نیز در این سطح و حتی بالاتر از آن بدانیم.
سالک ادامه داد: برترین کتاب‌ها، قرآن کلام خداست که هم راهنمای زندگی افراد بوده و هم مقوم فرهنگ جامعه است و انسان‌ها را در مسیر تعالی و ارتقا قرار می‌دهد، لذا باید از این کتاب بهره کامل برد.
نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه، گفت: والدین فرزندان خود را به سمت مطالعه و کتابخوانی هدایت نمی‌کنند که این مورد باید اصلاح شود. وقتی پدر و مادر کتاب در دست گرفته، مطالعه کنند و یادداشت بردارند، فرزندان نیز به عملکرد آن‌ها نگاه کرده و تربیت‌شان بر این اساس شکل می‌گیرد.
وی افزود: مراکز آموزشی و تربیتی و حوزه‌های علمیه نیز باید در این جهت تلاش کرده و جامعه را به سمت کتابخوانی هدایت کنند. این مجموعه‌ها دست به دست هم می‌دهند و هر کدام که ضعف نشان دهند، کاهش مطالعه را در جامعه به دنبال خواهد داشت.
سالک با تأکید بر استفاده مطلوب از فضای مجازی، گفت: باید تلاش کنیم با فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها، جامعه به کتابخوانی تشویق شود و بهترین کانال برای این منظور، فضای مجازی است.
نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح‌هایی چون عیدانه کتاب و تأثیر آن‌ها بر افزایش میزان مطالعه در جامعه، اظهار کرد: این طرح‌ها نقاط شروع کار بوده و قابل توجه هستند، ولی کافی نیستند و مجلس، دولت و مسئولان فرهنگی کشور باید با ابتکارات مختلف، جامعه را به کتابخوانی دعوت کنند.

captcha