ساماندهی کتابخانه‌ها در دستور کار/ تهران فقط یک کتابخانه روستایی دارد
کد خبر: 3546306
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
در نشست هفته کتاب عنوان شد؛

ساماندهی کتابخانه‌ها در دستور کار/ تهران فقط یک کتابخانه روستایی دارد

گروه ادب: معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد کشور در نشست هفته گفت: در فاز جدید به کتابخانه‌های باز و روستایی توجه خواهد شد و در این زمینه اعطای مجوز به کتابخانه‌ها را در قالب طرح ساماندهی کتابخانه‌ها در دستور کار داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد کشور عصر سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی در مجتمع فرهنگی نور گفت: از صدر اسلام تاکنون مساجد همواره منشأ خیر و اثرگذاری بوده‌اند. با توجه به اینکه یکی از کارکردهای مساجد، کارکرد عبادی است، اما می‌توان کارکردهای دیگر آن را نیز احیاء و تقویت کرد.
وی افزود: یکی از مسائل مهم در این حوزه آموزش است و در این زمینه شایسته‌ترین و بهترین کتابخانه‌ها را از قرون گذشته تاکنون در مساجد داشته‌ایم، همانطور که بسیاری از مدارس علمیه در جوار مساجد بودند و موضوع کتاب و کتابخوانی و علم‌آموزی در کانون توجه بود و اکنون نیز می‌توان گفت گسترده‌ترین شبکه مردمی در حوزه کتابخانه‌ها را در مساجد شاهد هستیم که با حمایت مردم در حال فعالیت هستند.
طاهریان ادامه داد: براساس آمارهای موجود 12 هزار و 900 کتابخانه در سطح مساجد داریم که از این تعداد 6394 کتابخانه مخزن‌دار است و ۶۵۲۴ کتابخانه نیز به صورت باز فعالیت دارد، دلیل باز بودن آنها این است که یا مساجد فضای موجود را ندارند و یا اینکه عموم مردم می‌خواهند از کتاب‌ها استفاده کنند.
وی در این نشست با بیان اینکه در فاز جدید به کتابخانه‌های باز و روستایی توجه خواهد شد، بیان کرد: در این راستا اعطای مجوز به کتابخانه‌ها را در قالب طرح ساماندهی کتابخانه‌ها در دستور کار داریم و در زمینه کتابخانه‌های روستایی 3656 کتابخانه مخزن‌دار است و درصدد این هستیم که این مساجد را ساماندهی کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: در این راستا کتابخانه‌ها به پنج درجه تقسیم شده‌اند که مهم‌ترین شاخص‌ها مساحت، تعداد کتاب و اعضای کتابخانه است؛ تلاش براین است تا کتابخانه‌ها را استانداردسازی کرده و خدمات بیشتری ارائه دهیم، البته مساجد کارکردهای متعددی دارد و نمی‌توان انتظار داشت مانند کتابخانه‌های عمومی ارائه خدمات کند.
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی – هنری مساجد کشور بیان کرد: حدود 700 هزار مترمربع از مساجد کشور در اختیار کتابخانه‌ها قرار دارد و همچنین 19 میلیون جلد کتاب در مخازن کتابخانه‌های مساجد موجود است و بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر عضو ثابت کتابخانه‌ها هستند.
جواد مختاری، معاون فرهنگی، مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه این نشست با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی گفت: عمده فعالیت‌های اداره کل ارشاد استان تهران در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی مربوط به خرید کتاب، حمایت از نویسندگان و برپایی نمایشگاه‌های کتاب است. همچنین در رابطه با اهدای کتاب تاکنون 5600 جلد کتاب به شهرستان‌ها اهدا شده است و چهار نمایشگاه بزرگ کتاب در سطح شهرها در حال برگزاری است، همچنین روز پنج‌شنبه برنامه کتابگردی با حضور وزیر ارشاد در سطح تهران برگزار خواهد شد.
وی افزود: برپایی نمایشگاه کتاب در 30 روستای استان تهران نیز یکی از برنامه‌های این هفته است و سوم آذرماه نیز به عنوان اختتامیه هفته کتاب از کتابداران کتابخانه‌های مساجد تجلیل خواهد شد.
سیدابوالفضل هاشمی، مدیرکل امور کتابخانه‌های کانون مساجد کشور نیز در ادامه این نشست گفت: کتابخانه‌های مساجد از قدیمی‌ترین و مردمی‌ترین کتابخانه کشور هستند؛ چرا که مدیریت و ساماندهی آن از سوی مردم انجام می‌شود. 
وی افزود: ساختار اجتماعی کتابخانه‌های مساجد به گونه‌ای است که کتابخانه‌های گوناگون از سوی سازمان‌ها مانع فعالیت آن نشده بلکه باعث همپوشانی خواهد شد و همچنین تلاش داریم با گسترش کتابخانه‌ها سرانه مطالعه را به سطح معقول برسانیم.
هاشمی ادامه داد: کتابخانه مسجد یک کتابخانه کوچک و غیرفعال نیست، بلکه براساس استانداردها فضای مناسبی داشته و کاملا فعال هستند و عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، در حالی که برخی تصور می‌کنند این کتابخانه‌ها صرفاً دارای یک‌سری کتاب‌های مذهبی هستند، اما تمام کتاب‌های مساجد براساس نیاز مخاطبان تهیه می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: ما درصدد هستیم که در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در هر محله‌ای یک کتابخانه عمومی و مناسب برای تمامی افراد داشته باشیم و در این زمینه شعارمان «هر محله یک کتابخانه» است و در حال حاضر بیش از 100 هزار مکان مذهبی اعم از حسینیه، زینبیه و ... داریم که نشان می‌دهد این تعداد ظرفیت برای افزایش و راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید وجود دارد.
مدیرکل امور کتابخانه‌های کانون مساجد کشور با تأکید بر توجه به ایجاد کتابخانه‌ها در مناطق محروم و روستایی گفت: تاکنون 5414 کتابخانه روستایی تأسیس شده است که در تلاشیم این تعداد را افزایش دهیم.
هاشمی در ادامه گفت: تاکنون حدود 180 هزار جلد کتاب به ارزش ریالی 33 میلیارد ریال برای کتابخانه‌های استان‌ها ارسال شده است. ارسال تجهیزات کتابخانه‌ای، تجلیل از فعالان کتابخانه‌ها، آموزش کتابداران، 130 نمایشگاه کتاب در شهرها و روستاها و برگزاری مسابقات کتابخوانی در کرمانشاه و خراسان جنوبی از برنامه‌های دیگر کانون‌های مساجد در سراسر کشور در هفته کتاب است.
وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر 1630 کتابخانه در استان تهران داریم که 420 کتابخانه مخزن‌دار و 1210 کتابخانه نیز به صورت باز است و 1102 نفر کتابدار به صورت افتخاری در کتابخانه‌های مخزن‌دار فعالیت می‌کنند و دو میلیون و 83 هزار و 577 جلد کتاب در این کتابخانه‌ها قرار دارند و 163 هزار و 135 نفر عضو کتابخانه‌ها بوده و در خود شهر تهران نیز 201 کتابخانه مخزن‌دار و 426 کتابخانه باز در حال فعالیت است و با توجه به اینکه تهران 627 کتابخانه دارد فقط یک روستای تهران دارای کتابخانه است.
captcha