بهره‌گیری از هنر در نمایش سبک زندگی قرآنی/ ارتقای خلاقیت در استفاده از فرهنگ دفاع مقدس
کد خبر: 3544195
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
مجتبی شاکری بیان کرد:

بهره‌گیری از هنر در نمایش سبک زندگی قرآنی/ ارتقای خلاقیت در استفاده از فرهنگ دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران اظهار کرد: ترویج قرآن نباید تنها به حفظ و قرائت خلاصه شود، بلکه باید مبانی این کتاب آسمانی را وارد سبک زندگی افراد کنیم و از هنر در این رابطه بهره بگیریم.

مجتبی شاکری، عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره اثرگذاری کلام وحی بر شئون مختلف زندگی بشر و به‌ویژه موضوع فرهنگ و هنر اظهار کرد: کلام وحی و مبانی قرآن کریم منشأ و منبع استخراج والاترین فرهنگ است؛ همه آنچه که در جمهوری اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس به وقوع پیوست و همه محورها و اقداماتی که در این نظام صورت گرفته است وابسته به تکالیفی بود که در قرآن کریم برای مسلمانان بیان شده است.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: قیام در برابر آنچه ظلم نامیده می‌شود و اقامه عدالت از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان محورهای ارزشی و قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده و در دست انجام است.

عضو‌ شورای مرکزی جمعیت ایثارگران همچنین با اشاره به اینکه واژه شهید و شهادت نیز پشتوانه دینی و قرآنی دارد و از واژگان کلام‌الله مجید به شمار می‌آید، اظهار کرد: آنچه در طول اسارت سبب استقامت و پایداری آزادگان شد، وابستگی به قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود.

وی اعتقادات دینی را زمینه‌ساز ظهور و بروز مقاومت‌های شگرف آزادگان در دوران اسارت و جمهوری اسلامی ایران در دوره کنونی عنوان کرد و افزود: میان انقلاب اسلامی و قرآن کریم و جامعه ایران فاصله‌ای احساس نمی‌کنیم.

عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید مبانی قرآن را وارد زندگی کرد تا بتوان به ترویج آن پرداخت، گفت: در راستای ترویج معارف قرآنی نباید تنها به حیطه قرائت و حفظ قرآن قناعت کرد.‌ باید تلاش کرد تا مفاهیم والای قرآن کریم را وارد حوزه‌های مختلف زندگی کنیم و در فرهنگ روزمره، بهره‌گیری در مطالعه، تربیت فرزندان،‌ شغل و ... آن را به عنوان سبک زندگی مورد استفاده قرار دهیم و استفاده از فیلم و سریال در این باره تاثیر بسیار دارد.

شاکری همچنین ارتقای میزان خلاقیت‌ها برای بهره‌گیری صحیح از فرهنگ دفاع مقدس در کنار برپایی برنامه‌های متعدد را زمینه‌ساز فراگیر شدن این فرهنگ دانست و یادآور شد: با چنین رویکردی می‌توان نسل جوان را تحت تاثیر این فرهنگ موثر قرار داد و به حفظ پیوند نسل امروز با ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس کمک کرد.

مشاور سابق رئیس مرکز سیمافیلم همچنین درباره انعکاس دفاع مقدس در عرصه هنر تا به امروز افزود: فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شوند، همه تجربیات جدیدی هستند که ابعادی از دفاع مقدس و دلاوری‌های آن روزگار را نشان می‌دهند.

وی در همین رابطه به کتاب «من زنده‌ام» و دیگر آثاری که در این حوزه منتشر شده‌اند اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های پنهان بسیاری در این حوزه وجود دارد به‌ویژه در حوزه شخصیت‌های زن که در طول دوران دفاع مقدس فعالیت داشته‌اند.

عضو‌ شورای مرکزی جمعیت ایثارگران اظهار کرد: بررسی فیلم‌نامه‌ها و یافتن متن‌های داستانی برای تبدیل شدن به فیلم نیز از جمله موضوعاتی است که برای نشان دادن ابعاد دفاع مقدس کمک می‌کند. ایثارگران و آزادگان خاطرات ناب بسیاری از آن دوران دارند که اگر این گنجینه‌ها به فیلم تبدیل شود،‌ می‌تواند در حکم نردبانی باشد که مخاطبان را به اوج معرفتی انقلاب و دفاع مقدس برساند.

captcha