برگزاری مسابقات قرآن طلاب سبب نشاط در حوزه‌های علمیه شده است
کد خبر: 3543415
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

برگزاری مسابقات قرآن طلاب سبب نشاط در حوزه‌های علمیه شده است

معاون آموزشی حوزه‌های علمیه کشور گفت: برگزاری مسابقات قرآن طلاب سبب نشاط در حوزه‌های علمیه شده است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ حجت‌الاسلام مهدی رستمی‌نژاد، معاون آموزشی حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: در مورد اهمیت برگزاری این مسابقات چندین نکته وجود دارد؛ نکته نخست آن است که مسابقه طبق آیات یک امر قرآنی است تا هرکس که می‌تواند سبقت بگیرد.
معاون آموزشی حوزه‌های علمیه کشور افزود: مسابقه به خودی خود ارزشی ندارد و ارزش هر مسابقه به موضوع آن است و این در حالی است که شرافت قرآن با هیچ موضوعی قابل قیاس نیست و بنابراین مسابقه قرآن و حدیث دارای بالاترین ارزش است و در این مسابقات سعی شده است پیوند شرح و متن به درستی توسط متسابقین درک شود.
رستمی نژاد با اشاره به مسئولیت اصلی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: مسئولیت حوزه‌های علمیه، تفقه در دین است تا به عمق مسائل پی ببریم و بنابراین در این مسابقات به قرائت قرآن اکتفا نمی‌شود و هدف ما در این مسابقات رسیدن به تفقه در دین است که می‌تواند این مسئله الگویی برای سایر مسابقات باشد تا از این طریق مسابقات قرآنی را از ظاهر قرآن به شرح آن تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه ابزار فهم دین شناخته می‌شود در حالی که ابزار اصلی همان قرآن است و این مسابقات باعث شده است که نشاط خاصی در حوزه‌های علمیه ایجاد شود و ورود طلبه‌های جوان ضمن به دنبال داشتن برکات فراوان، این شادی را دو چندان کرده است.
معاون آموزشی حوزه‌های علمیه کشور از در نظر گرفتن چندین طرح و اجرا شدن آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد و ابراز داشت: از چندین طرح جهت وارد شدن به فهم قرآن استفاده می‌شود که استفاده از نهج البلاغه به عنوان یک راه میانبر در این هدف تلقی می‌شود.
رستمی نژاد ضمن اشاره به وجود سابقه 20 ساله رشته تفسیر در حوزه علمیه گفت: وجود رشته تفسیر در حوزه علمیه و سابقه 20 ساله آن باعث شده است مفسران خوبی در این زمینه تربیت شوند و در این راستا درصدد توسعه رشته تفسیر در سایر دروس هستیم.
این استاد حوزه ابراز داشت: در رشته حدیث نیز همانند رشته تفسیر فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است و تمامی این فعالیت‌ها در جهت مهندسی کردن رشته‌ها در حوزه علمیه و تخصصی کردن آن‌ها است.
وی در مورد تدوین دروس جدید حوزه علمیه افزود: در تدوین دروس جدید سعی شده است تا بتوانیم با استفاده از ابزارهای جدید این مطالب را منتقل کنیم و در این راستا سعی شده است متون قدیم حوزه را به متون جدید تبدیل کنیم در حالی که باید در نظر داشته باشیم که متون قدیم دارای غنای بالایی است.
رستمی نژاد اظهار کرد: در صدد تعریف تعدد نظام آموزشی هستیم زیرا نیازها متفاوت است و به همین دلیل به دنبال تالیف منابع متعدد درسی هستیم تا با این امر در تخصصی شدن گامی برداشته باشیم.

captcha