سخنرانی‌های قرآنی ایام عزاداری دچار فقر علمی است
کد خبر: 3542494
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

سخنرانی‌های قرآنی ایام عزاداری دچار فقر علمی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و مربی قرآن با تأکید بر اینکه ایام عزاداری محرم و صفر باید غنی از قرآن باشد، گفت: متأسفانه مداحان حرف جدیدی برای مردم ندارند، در مراسم عزاداری باید پیام عاشورا از زبان قرآن بیان شود اما همین سخنرانی‌های قرآنی نیز دچار فقر علمی است.

مهدی ناصرزعیم، قاری و مربی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی گفت: در ماه رمضان یاد امام حسین(ع) و در ماه محرم قرائت قرآن تعطیل نمی‌شود، یکی از اشکالات برنامه‌های مذهبی که به جایگاه دین ضربه می‌زند افراط و تفریط است در حالی که دین اسلام بر تعادل و میانه روی حتی در احکام تأکید دارد.
وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان در ماه محرم شور مضاعفی دارند ادامه داد: جامعه هیچ برنامه‌ای برای بهره‌مندی مناسب از این شور ندارد و حضور نوجوانان و جوانان تا پاسی از شب در تکیه‌ها بدون برنامه آسیب زاست. هیئات عزاداری زمانشان طولانی است اما هیچ نهادی برای کیفی‌سازی این زمان برنامه ریزی ندارد و گویی این هیئات به حال خود واگذاشته شده‌اند، با مدیریت درست هیجان جامعه در محرم، شعور دینی  در تمام اقشار به خصوص جوانان ایجاد می‌شود.
این مربی قرآن ادامه داد: قرآن و اهل بیت(ع) زمان و تاریخ خاص ندارند، از محافل عزاداری محرم و صفر می‌توان برای بیان تاریخ قرآن و مسائل و داستاهای شیرین قرآن استفاده کرد، برای این کار باید از خطیب توانا که مسلط به قرآن نیز هست استفاده کرد.
وی تاکید کرد: اگرسخنرانی‌ها در ماه‌های محرم و صفر که تعداد زیادی از مردم در مساجد حضور دارند قرآنی باشند و تفسیر قیام عاشورا از زبان قرآن بیان شود معارف و مفاهیم قرآنی ترویج پیدا می‌کند، عزاداری‌ نبایداصل باشد اگر از پیام اصلی عاشورا غفلت شود، ارادت مردم به امام حسین(ع) محدود به برپایی عزاداری بدون هدف در سطح جامعه می‌شود.  
این قاری قرآن با بیان اینکه منبرهای سخنرانی باید غنی از قرآن باشد افزود: در مجالس عزاداری محرم و صفر مداحان و سخنرانان یک مطلب را به دو زبان مختلف بیان می‌کنند و حرف جدیدی برای مردم ندارند در حالیکه  کسی که در منبر سخنرانی می‌کند باید بر تاریخ اسلام، عاشورا و تفسیر قرآن مسلط باشد.
این مربی قرآن در پایان با بیان اینکه در زمینه سخنرانی قرآنی در ایام عزاداری فقر علمی داریم تصریح کرد: سرچشمه تربیت سخنرانان قوی در حوزه‌های علمیه است و شایسته نیست قرائت قرآن در محافل عزاداری فقط برای مجلس گرم کردن باشد، فضای تبلیغاتی در تلویزیون و جامعه، خانواده‌ها را به سمت عزاداری صرف می‌برد، برنامه‌ریزی پیوسته برای حفظ شور حسینی ایجاد شده این امر در جامعه به ویژه در جوانان یک ضرورت است اما باید به بهانه عزاداری نباید به جایگاه قرآن آسیب زد.
captcha