تغییر اولویت‌ها و گم شدن آرامش
کد خبر: 3542016
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
سرلک عنوان کرد:

تغییر اولویت‌ها و گم شدن آرامش

‌گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه هنر گفت: امروز دیگر آرامشی که مردم در جامعه به دنبال آن هستند وجود ندارد و به نوعی اولویت‌‌ها سرجای خود نیستند. این عوامل، شرایط را به‌گونه‌ای تبدیل می‌کند که جامعه، بستری برای بزه‌کاری‌ها و ناهنجاری‌های گوناگون می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن‌(ایکنا)، با اشاره به جایگاه هویت جامعه اسلامی و علل ورود ناهنجاری‌ها در آن، گفت: مهمترین نهاد هر جامعه‌ای فارغ از گرایش و جهت‌گیری‌هایش، چه اسلامی و چه غیر آن، خانواده است. لذا اگر کارکرد اصلی خانواده در جامعه حفظ شود و نگاه آن به زندگی و سعادت به نحو صحیح مدیریت شود، به همان میزان در جامعه، می‌توانیم شاهد ویژگی‌های آن سعادت در مقیاس بزرگتر باشیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: استراتژی اصلی ما برای رویکرد کوتاه مدت و بلند مدت در برخورد با ناهنجاری‌ها در جامعه اسلامی باید تقویت بنیان خانواده و ایجاد فضای آرامش در آن باشد. آرامش پایه امنیت است، اما متاسفانه کارکرد نقش‌های خانواده با گسترش مدنیت و آمدن نهاد‌های موازی‌ زیر سوال رفته و آرامش از نهاد خانواده گرفته شده و در نهایت خانواده با یک بازتولید غلط و ناقص‌الخلقه از درون در حال لطمه خوردن است.

این کارشناس مسائل دینی و خانوادگی ادامه داد: امروز دیگر آرامشی که مردم در جامعه به دنبال آن هستند وجود ندارد و به نوعی اولویت‌‌ها سرجای خود نیستند. این عوامل، شرایط را به‌گونه‌ای تبدیل می‌کند که جامعه، بستری برای بزه‌کاری‌ها و ناهنجاری‌های گوناگون می‌شود. در این شرایط باید در درجه اول خانواده را به جایگاه اصلی‌اش که همان آرامش است برسانیم. آرامش نیز مقدماتی دارد که برخی از آن شامل ازدواج آسان و آگاهانه و ازدواج به هنگام است.

وی در ادامه افزود: ‌ناهنجاری‌ها و آسیب‌های جامعه به اندازه‌ا‌ی است که مسئولان و دستگاه‌های ما با سواد علمی خود تاکنون نتوانسته‌اند به درستی به امور آن رسیدگی و برخورد کنند. لذا ضروری است که به مبحث آرامش در خانواده توجه ویژه شود.

سرلک با ارائه مثالی افزود: در حوزه جوانان برای سمت‌ و سو دادن به فعالیت‌های انان چه‌مقدار سخت‌افزار و نرم‌افزار، با توجه به فضای علمی ما در نهاد خانواده و بیرون از آن تولید شده که با یکدیگر همخوانی دا‌شته‌اند؟ در این موارد نواقص و خلا‌هایی وجود دارد که ‌در مناسبت‌های گوناگون اجتماعی برخی از آن غیر قابل تحمل است. متاسفانه ریشه این ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها‌ هم خلاءها و نواقص موجود است، لذا باید به خانواده مراجعت کنیم و به آن برگردیم.

خانواده؛ نهاد مقابله با ناهنجاری‌های جامعه

‌عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده در مقابله با ناهنجاری‌های جامعه اسلامی که باید به آن برگردیم خانواده است، گفت: در روایت است که رسول خدا(ص) فرمودند: «محبوب‌ترین بنا نزد خداوند خانواده است که منشا همه خیرات است و اگر آسیب ببیند منشا همه مفاسد خواهد بود». لذا باید به این مسئله اهمیت ویژه داد.

وی بیان کرد: ما به این عالم آمده‌ایم که به بندگی مطلق برسیم و الگویمان هم در این عالم رسول خدا(ص) است. ایشان می‌فرمایند شبیه‌ترین شما به من کسی است که با خانواده‌اش رابطه بهتری دارد. در اسلام نیز محور تنظیم خانواده، روابط خانوادگی است و در وضعیت فعلی نقطه‌ای که مزیت نسبی جوامع شرقی و جوامع اسلامی بوده متاسفانه با رشد مدرنیته و با توسعه ماشین بی‌‌فهم تکنولوژی و امثال آن زیر پا خرد شده است.

سرلک با اشاره به اینکه امروز بسیاری از روابط و ضوابط خانوادگی از بین رفته است، گفت: در این میان مفهموم مهمی به نام خویشاوندی و خاندان کم‌رنگ شده است و این‌ مواردی است که آسیب‌ دیده و باید جامعه به سمت آن بازگردد.
captcha