19 آبان، ششمین شب شعر عاشورایی عشایر كشور در شیراز برگزار می‌شود
کد خبر: 3541897
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸

19 آبان، ششمین شب شعر عاشورایی عشایر كشور در شیراز برگزار می‌شود

گروه فرهنگی: ششمین شب شعر عاشورایی عشایر با حضور شاعران آئینی 10 استان كشور در روز چهارشنبه، 19 آبان‌ماه در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، امین‌الله قربانی كشكولی، دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی عشایر كشور امروز، 9 آبان در جمع خبرنگاران از برگزاری ششمین شب شعر عاشورایی عشایر با حضور شاعران آئینی 10 استان كشور در تاریخ چهارشنبه، 19 آبان‌ماه جاری در شیراز خبر داد.
وی افزود: این برنامه از ساعت 18 تا 21 در اداره آموزش و پرورش عشایر فارس واقع در خیابان معدل شیراز برگزار خواهد شد كه در آن شاعران آئینی عشایر كشور به شعرخوانی خواهند پرداخت.
قربانی كشكولی اظهار كرد: شاعران استان‌های کرمان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس، زنجان، اردبیل و لرستان برای ستاد برگزاری شب شعرهای عاشورایی عشایر شعر ارسال كردند.
رئیس هیت مدیره موسسه فرهنگی ـ هنری امامت، با اشاره به اهداف کیفی  و کمی شب شعر عاشورایی عشایر گفت: تبیین، تبلیغ و گسترش تفکرات عاشورایی حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، شناسایی، ساماندهی، پشتیبانی، حمایت و هدایت شعرای مذهبی عشایر، تقویت شور و شعور عاشورایی در جامعه عشایری و غنا بخشیدن به محتوای شعرهای مذهبی، تبلیغ برای جذب جوانان و شعرا به تولید شعرهای مذهبی و ایجاد امیدواری و روحیه جهت افزایش تعداد شعرای مذهبی از جمله اهداف برگزاری این شب شعر است.
وی همچنین جلوگیری از اقبال  جوانان به شعرهای غیرمذهبی و بی محتوا، حراست و حفاظت از جوانان و سنت‌ها و ارزش‌ها در مقابل آسیب‌های اجتماعی فرهنگی، ورود جوانان عشایر به عرصه‌های مذهبی و کمک به تعلیم و تربیت آن‌ها، مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، شناسایی و معرفی چهره‌های برتر ارزشی، اعتقادی و ادبی عشایر و استعدادهای ناشناخته و گمنام به جامعه، حفظ و معرفی فرهنگ و تمدن غنی دینی عشایر و برقراری ارتباط، تعامل و همکاری بین شعرا را از دیگر از اهداف برگزاری این مراسم معنوی دانست.
قربانی کشکولی در ادامه از برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مشارکت شعرا و نویسندگان متعهد عشایر و ارتقای علمی آن‌ها خبر داد و افزود: نمایش ظرفیت و اعتقادات مذهبی عشایر که همیشه مورد تهاجم مخالفین بوده است، تقویت روحیه شهادت‌طلبی و ایثارگری در بین نسل جوان جامعه، تبلیغ و ترویج  مضامین عاشورایی در ادبیات عامیانه ایلات و طوایف عشایری، تقویت فضای تعامل و ارتباط اندیشه‌های دینی و ادبی بین شاعران و نویسندگان، تولید محتوا و آثار برجسته برای مداحی‌ها، عزاداری‌ها و مراسم‌های مذهبی در قالب کتاب، فیلم، و دی وی دی و انجام امور پژوهشی و آموزش در راستای موضوعات عاشورا و کربلا از مضامین شب شعر عاشورایی است.
وی با یادآوری اینكه در ٥ سال گذشته شب شعر عاشورایی عشایر فارس ٥٣١ اثر را پذیرفته است، ادامه داد: دست کم در سال گذشته که پنجمین دوره شب شعر عاشورایی عشایر به میزبانی شیراز برگزار شد، ٤١ شاعر سروده‌های خود را به این رویداد فرهنگی ارسال کردند.
دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی عشایر  با اشاره به محورهای ششمین دوره این شب شعر، واقعه عاشورا، عاشورا و عشایر، عاشورا و شهدای عشایر، حماسه‌های عاشورایی عشایر، امامت، عاشورا و عشایر، ولایت، عاشورا و عشایر،  مرثیه‌های عاشورایی ایلات و طوایف، عاشورا، زیارت و عشایر و هرگونه موضوعی که مرتبط با واقعه کربلا باشد را از جمله این محورها برشمرد.
قربانی کشکولی با اشاره به اینکه اولویت با اشعار به زبان و گویش ایلات و طوایف عشایری(عربی، لری،  ترکی و ...) است، افزود: ترجمه کلیه اشعار به زبان فارسی و ارسال متن آن‌ها همراه متن فارسی الزامی است.
وی، حداکثر زمان وصول اشعار  و دل‌نوشته‌ها به دبیرخانه شب شعر عاشورایی عشایر را روز پنج‌شنبه، ١٣ آبان جاری اعلام كرد و گفت:‌ داوری آثار نیز از 13 تا 15 آبان‌ماه جاری صورت خواهد گرفت.
قربانی کشکولی با اشاره به محل‌های دریافت آثار شاعران گفت: اداره‌کل امور عشایر فارس واقع در شیراز، تقاطع خیابان هدایت و فلسطین و همچنین واحد فرهنگی سپاه عشایر فارس واقع در فلکه امام حسین(ع) و معاونت پژوهشی آموزش و پرورش عشایر فارس واقع در بلوار ارم- کوچه ١٦ و معاونت پژوهشی دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز واقع در خیابان معدل پذیرای اشعار هنرمندان است.
captcha