فعالیت قرآنی تشکیلات مردمی می‌خواهد/ اخلاص؛ حلقه مفقوده برنامه‌های فرهنگی
کد خبر: 3538670
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
یادگاری:

فعالیت قرآنی تشکیلات مردمی می‌خواهد/ اخلاص؛ حلقه مفقوده برنامه‌های فرهنگی

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری برجسته استان مرکزی با گلایه از ضعف شدید مساجد در مدیریت برنامه‌های فرهنگی گفت: فعالیت قرآنی نیاز به تشکیلات مردمی دارد و مساجد امن‌ترین و مردمی‌ترین اماکن برای اجرای امور قرآنی ـ فرهنگی هستند، به شرط اینکه از امام جماعت گرفته تا هیئت امنا، افرادی خوش فکر و دلسوز باشند.

مسعود یادگاری، قاری برجسته استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، بابیان اینکه فعالیت‌های قرآنی اگر در دست مردم باشد از خروجی بهتری برخوردار خواهند بود گفت: فعالیت خودجوش مردم در ایام عزاداری امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر مشهود است این محافل به‌ همت و هزینه مردم برگزار می‌شوند.

مساجد؛ امن‌ترین و مردمی‌ترین پایگاه قرآن

وی تصریح کرد: مردم برای انجام فعالیت‌های قرآنی نیاز به پایگاه دارند که در این میان، مساجد به ‌عنوان امن‌ترین مکان اجرای برنامه‌های قرآنی و فرهنگی می‌تواند نقش پایگاه قرآنی مردمی را بازی کنند، همکاری هیئت امناء، امامان جماعت، خادمان مساجد می‌تواند به حضور پرشور اقشار مختلف به‌ ویژه نوجوانان در این اماکن کمک کند.
یادگاری بااشاره به اینکه ذکر نام مسجد خود بخود بار معنوی دارد، اظهار کرد: روحانی مساجد باید هنرمند و زمینه جذب نوجوانان و جوانان را با ترفندهای مختلف فراهم آورد اما متأسفانه ما در خصوص امامان مساجد هم این مشکل را داریم که باید مورد توجه متولیان قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اگر مساجد امام جماعت و هیئت امنای روشنفکر و فرهیخته داشته باشند در جذب جوانان با برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیق می‌توانند کلاس‌های قرآنی را سر و سامان دهند ازاین رو وجود روحانی آشنا به علوم مختلف در جذب نوجوانان بسیار مهم است.
یادگاری بابیان اینکه قبل از آغاز هر کاری نیاز به آمایش سرزمینی داریم، گفت: این کار می‌تواند در گستره جغرافیای ایران یا شهرها باشد، با این کار شما در همه جای ایران و در همه شهرها در هر محله می‌توانید مساجدی را پیدا کنید که وظیفه هدایت فرهنگی و تأمین خوراک فکری و اعتقادی منطقه خودش را تأمین می‌کند.
وی اضافه کرد: با پایگاه قرار دادن مساجد خواهیم توانست چتر گسترده‌ای را در کل شهر بگسترانیم و مطمئن باشیم که اگر خوراک لازم به مساجد داده شود و امامان جماعت، هیئت امنا، کانون‌های فرهنگی و پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد همگی در راستای هدفی واحد گام بردارند، میزان پیشرفت قرآنی شگفت‌آور می‌شود مثلاً با پایگاه قرار دادن 20 مسجد می‌توان فضای فکری شهر را در دست گرفت.
یادگاری در ادامه افزود: اگر برنامه‌ها در چنین ساختاری تدوین شوند قطعاً منجر به شکل‌گیری تشکیلات منسجم می‌شود، فعالیت قرآنی نیاز به تشکیلات مردمی دارد و بهترین مکان برای برنامه‌ریزی اینگونه محافل، مساجد هستند، مساجد بهترین اماکن در دسترس هستند که بدون صرف هزینه می‌توان از فضای معنوی و فیزیکی آنها استفاده کرد.
قاری برجسته استان مرکزی یکی دیگر از محسنات استفاده از مساجد به عنوان پایگاه امن قرآنی را استفاده از ظرفیت اطلاع‌رسانی مساجد بیان کرد و گفت: مجموعه شرایط نشان می‌دهد که جایگاه مسجد تا چه حد می‌تواند رفیع باشد، سابقه خوب ما در مساجد در زمان جنگ و ساماندهی انقلابی قبل از پیروزی انقلاب همه نشان می‌دهد که در حال حاضر فعالیت مساجد مغفول مانده است.
وی زنده شدن جامعه را در گرو زنده ماندن مساجد برشمرد و بابیان اینکه اگر مساجد هدایت شوند جامعه هدایت می‌شود، از کارکرد فعلی مساجد ابراز نارضایتی کرد و افزود: در حال حاضر مساجد کارکردی کمتر از قبل از انقلاب دارند، ما قبل از انقلاب نیاز به ساختاری فرهنگی با پشتوانه مساجد داشتیم.
یادگاری گفت: با تمام فعالیت‌های صورت گرفته در مساجد، نتوانستیم انقلاب فرهنگی مدنظر نظام جمهوری اسلامی را عملی کنیم و دلیل کمرنگ بودن کارکرد مساجد را می‌توان در اُفت امامان جماعت و هیئت امنای مساجد جست‌و‌جو کرد.

معمم شدن به معنای احراز صلاحیت امام جماعت نیست

وی با تأکید بر لزوم حضور امامان جماعت فرهیخته و باسواد در مساجد، اظهار کرد: همین که یک طلبه معمم شد دلیلی بر اینکه شایستگی دارد در مسجد حضور داشته باشد نیست، اینکه فلان روحانی آدم خوبی است و نماز را بی‌غلط می‌خواند دلیلی نمی‌شود که مسئولیت امام جماعت شدن را به وی بسپاریم، فردی باید به عنوان امام جماعت انتخاب شود که جامع الاطراف، خوش فکر و دارای طرح و برنامه باشد.
یادگاری با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیتی امامان جماعت، تصریح کرد: متولیان امر باید دوره بگذارند و امام جماعتی تربیت کنند که هم تلاوت بی‌غلط و هم شِم ‌سیاسی و رویکرد روز داشته باشد، باید امام جماعتی در مسجد حضور داشته باشد که همسو با نظام و سیاست اسلامی فکر کند و جهت‌دهی طرح و برنامه‌ها را برعهده گیرد، با شناخت فعالیت‌های قرآنی استراتژی اخذ کند و برنامه‌ها را هدفمند پیش ببرد.
وی اضافه کرد: امام جماعت مسجد باید مدیر و پای کار باشد، خود را از مسائل و مشکلات مسجد کنار نکشد، نسبت به اتفاقات و جریانات فرهنگی اشراف کامل داشته باشد، امامان جماعت باید برنامه‌های فرهنگی ـ قرآنی را به درستی مدیریت کنند نه اینکه از ترس ایجاد چالش با هیئت امنا یا حفظ منافع شخصی، خود را عقب بکشند.
یادگاری رمز موفقیت مساجد را اتحاد هر چه بیشتر بین عوامل اجرایی و امامان جماعت بیان کرد و افزود: یکپارچگی، هم‌افزایی فکری و عملی عوامل در مسجد به رشد برنامه‌های فکری، فرهنگی، قرآنی کمک می‌کند، پایگاه مقاومت بسیج و کانون‌های فرهنگی مساجد اگر هرکدام در قالب یک نهاد تصمیم‌گیر فعالیت داشته باشند برنامه‌ها با سردرگمی مواجه نخواهند شد.
وی بابیان اینکه اعضای فعال مساجد متشکل از امام جماعت، مسئول کانون فرهنگی ـ هنری، مسئول پایگاه مقاومت بسیج، نماینده هیئت امنا، نماینده مردم و نمازگزاران باید اهل فکر و ذوق باشند، عنوان کرد: کانون فرهنگی و پایگاه‌های مقاومت بسیج باید برای انتخاب اعضا معیارهای لازم را در نظر بگیرند اما متأسفانه در تاثیرگذارترین امور یک ملت که بحث فرهنگی است چنین معیارهایی را شاهد نیستیم.
وی اضافه کرد: امروز تنها ملاک«خوب بودن» برای عده‌ای نمازخواندن، شده است، چقدر افراد نمازخوان داشتیم که هیچ تأثیری بر امور فرهنگی ما نداشتند، جامعه امروز ما نیاز به انسان‌های خوش فکر، تصمیم گیر، اهل تفکر و مدیر دارد، اگر مدیری نمی‌تواند برنامه‌سازی کند می‌تواند برنامه‌ریزی را به کارشناسان بسپرد و در مرحله اجرا طرح‌های مصوب را مدیریت کند.
یادگاری اخلاص همه جانبه را یک حلقه گمشده در برنامه‌های فرهنگی ـ قرآنی خواند و اظهار کرد: گرایش امور دینی و فرهنگی مردم به سمت دولت باعث شده این حلقه مفقوده ایجاد شود، اگر برنامه‌های قرآنی مانند برپایی محافل عزای حسینی خودجوش و مردمی برگزار شود قطعاً از خروجی بهتری برخوردار است، هستند افرادی که میلیون‌ها تومان خرج عزای اباعبدالله(ع) می‌کنند اما حاضر نیستند ریالی برای مراسم شبی با قرآن پرداخت کنند، تقویت زیرساخت‌های لازم در این حوزه و احیای کارکرد مساجد، ما را به این هدف متعالی خواهد رساند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۱۰:۰۲
0
0
برای اجرای امور قرآنی و فرهنگی مساجد بهترین مکان است
captcha