تبیین ابعاد فقهی و تطبیقی دفاع و جهاد
کد خبر: 3532140
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد:

تبیین ابعاد فقهی و تطبیقی دفاع و جهاد

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر تبیین ابعاد فقهی جهاد و دفاع گفت: اگر می‌خواهیم به مقوله جهاد و دفاع و شهادت بپردازیم نگاه تطبیقی اسلام و نگاه تطبیقی مذاهب دیگر باید مورد توجه باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله علیرضا اعرافی امروز اول مهرماه در دومین سمینار تخصصی فرهنگ جهاد که در سالن همایش‎های دارالشفا برگزار شد، گفت: حوزه علمیه در همه عرصه‎ها پیشگام بوده و خوشبختانه در زمینه ایثار و شهادت نیز کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه حوزه‎های علمیه نمادی از اهتمام و توجه به فرهنگ جهاد است افزود: حوزه پس از ظهور امام راحل و با عزم و جهاد مراجع عظام تقلید توانست با روح معنویت و با استفاده از مبانی ناب اسلام جریان فرهنگ جهاد و ایثار و مقاومت را زنده نگاه دارد و این مسئله را در انقلاب اسلامی و جبهه‎های نبرد حق علیه باطل خود به خوبی ثابت کرد.

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: انقلاب اسلامی معادلات عالم را از نظر معرفتی و علمی دچار تغییر کرد و همین فلسفه الهی و دینی قوی و مستند و مستدل بود که زیرساخت‏‌های جهان غرب را دچار تزلزل کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت تبیین و توجه مقوله فرهنگ جهاد در حوزه‎های علمیه گفت: جریان انقلابی از حوزه‎های علمیه رخت برنخواهد بست زیرا حرکت جهادی و حرکت خودجوش و زیر سایه ولایت بن مایه حوزه است.
رئیس المصطفی(ص) تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه باشد، فرهنگ ایثار و فرهنگ انقلابی است زیرا دفاع و جهاد با فقه و کلام و فلسفه و تاریخ در حوزه‎های علمیه جدا نیست. 

اعرافی با بیان اینکه پرداختن به فرهنگ جهاد به عنوان رسالت‏‌های حوزه‎های علمیه است اظهار کرد: فرهنگ جهاد و شهادت سبب بقای نظام اسلامی است و به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حوزه‎های علمیه به عنوان جایگاه علمی و فرهنگی و فقهی جامعه باید این اصل را در جامعه تبیین کند.

امام جمعه قم با ذکر این مطلب که امروزه باید مبانی فلسفی و دینی در زمینه جهاد و شهادت گسترش یابد گفت: در این زمینه باید سرمایه‎های فقهی جهاد و شهادت را استخراج و برای آحاد جامعه و حتی محیط بین‎المللی مطرح کنیم.
وی افزود: این مفاهیم باید به شکل علمی تبیین شود زیرا مفهوم جهاد دارای معانی گسترده‎ای است که می‎توان آن را در بعد عام و خاص در نظر گرفت و جهاد را می‎توان به معانی عام‎تری در نظر گرفته و نگاه‎ها را به جهاد و شهادت از نظر علمی گستراند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصرح کرد: جهاد ابتدایی در عصر غیبت مورد اختلاف فقها است و این نوع جهاد، در ابتدایی‎ترین حالت دفاع است و هنگامی که جهاد را مورد توجه قرار می‎دهیم در اصل دفاع از آرمان‏‌های بزرگ انسانی و الهی است.

وی با اشاره به معانی دیگر جهاد گفت: جهاد به همان معانی رزم در اسلام در فقه دارای محدودیت‏‌هایی است، در این زمینه باید به این نکته توجه کرد که چه کسی وارد میدان شود و در زمان و مکان و ابزار و شیوه‎ها و اینکه چگونه جنگید و نوع دفع دشمن نیز در فقه محدودیت‌‏هایی دارد.

اعرافی تصریح کرد: در این زمینه باید نگاه تطبیقی را نیز تسری دهیم؛ اگر می‌خواهیم به مقوله جهاد و دفاع و شهادت بپردازیم نگاه تطبیقی اسلام و نگاه تطبیقی مذاهب دیگر باید مورد توجه باشد و پرونده جنگ در تمدن کهن قرون وسطایی غرب را بررسی کنیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این نکته که تمدن جدید غربی دارای ادعاهای زیادی است اما به جنگ نگاه بسیار منفی دارد، گفت: دستاوردهای جنگ‎هایی که غربی‎ها آن را تجربه کردند بسیار ویرانگر بوده است؛ آمریکا در سال‎های اخیر کشتار و جنگ‌های زیادی انجام داده است که سبب نفرت ملت‎های اسلامی از این دولت شده است.

مدیر حوزه‎های علمیه با ذکر این مطلب که جهان اسلام در برابر مقوله جهاد و مقاومت دارای طیفی از نظریات مختلف است، اظهارکرد: برخی با ادعای روشنفکری به دنبال به فراموشی سپردن فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت هستند.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: افرادی که خواستار عدم توجه به فرهنگ جهاد و شهادت هستند اسلام‌شناس نیستند، ما وارثان مکتبی هستیم که پیشوایان آن، ما را به تمرکز روی این فرهنگ تشویق و ترغیب کرده‎اند؛ پیشگامان ما بر فرهنگ جهاد و شهادت تاکید داشتند و به همین دلیل است که بیان می‎کنیم افرادی که خواستار بی توجهی به این فرهنگ دینی هستند تاریخ شناس هم نیستند.

اعرافی با ذکر این مطلب که گروه‏‌های تکفیری و داعش ضربات سختی به فرهنگ جهاد و شهادت زده است گفت: آنها با این وحشیگری خود الگوی منطقی جهاد و شهادت را زیر سوال برده‎اند و در این مسئله نیز شکی نداریم که پایه گذار اصلی این تفکر رژیم آل سعود است.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: کشورهایی چون عربستان که نمونه کامل یک دیکتاتوری ضد ارزشی است مورد حمایت کشورهای به اصطلاح حامی دموکراسی است؛ این در حالی است که انقلاب اسلامی بیش از 30 انتخابات برگزار کرده است که این موضوع نشان دهنده آزادی بیان در کشورمان است.

captcha