پرتال جامع قرآنی کشور نمایشگاه قرآن سال آینده رونمایی می‌شود
کد خبر: 3528001
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
جنتی قول داد:

پرتال جامع قرآنی کشور نمایشگاه قرآن سال آینده رونمایی می‌شود

گروه فضای مجازی: وزیر ارشاد با اعلام این خبر که به دلیل محتوای سنگین، پرتال جامع قرآنی کشور در سال جاری تکمیل نشد، گفت: 10 ماه دیگر این پرتال رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حدود چهار سال است که موضوع تهیه پرتال جامع قرآنی کشور مطرح شده و مسئولان مدام از تکمیل و رونمایی از آن خبر می‌دهند.

بر اساس آخرین خبرهای منتشره در این خصوص موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرده بود پرتال جامع قرآنی قرار بود تا نمایشگاه قرآن سال جاری رونمایی شود اما با توجه به اینکه این کار نیازمند محتوای سنگین و کار غنی هست، زیرساخت‌های آن توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال آماده شده و اکنون در دست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است.

با هدف پیگیری این مسئله خبرنگار ایکنا در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره تولید محتوای دیجیتال ایران که امروز دوشنبه 15 شهریور ماه برگزار شد، از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سؤال کرد تکلیف پرتال جامع قرآنی به کجا رسید؟ که وی عنوان کرد: طی 10 ماه باقی‌مانده به نمایشگاه قرآن قطعاً این کار تکمیل و در نمایشگاه قرآن سال آینده رونمایی خواهدشد.

وی با اشاره به تأخیر در زمان اتمام پرتال جامع قرآنی گفت: نمی‌توان کسی را مقصر دانست چرا که مرکز رسانه‌های دیجیتال مسئولیت‌های بیشتری دارد و اگر تا به امروز این پرتال به تأخیر افتاده به دلیل فعالیت‌های بسیار و مسئولیت‌های سنگین مرکز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا اپلیکیشن‌های داخلی نمی‌توانند همچون اپلیکیشن‌های خارجی آزادانه تبلیغات داشته باشند، گفت: بخشی از این موضوع به لحاظ فنی مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش دیگری از آن به لحاظ محتوایی مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود. البته وزارتخانه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، زیرساخت‌های فرهنگی را ایجاد کرده تا بتوانیم محتوای مناسب را تولید کنیم.

وی ادامه داد: با دانشگاه صنعتی شریف همکاری‌هایی خواهیم داشت تا بتوانیم مشابه اپلکیشین‌های خارجی را به صورت بومی در داخل کشور داشته باشیم.

جنتی اظهار کرد: برخی از اپلکیشین‌های خارجی، پرقدرت هستند و زیرساخت‌هایی دارند که می‌توانند به تولید محتوا بپردازند اما متأسفانه اپلیکیشین‌های داخلی کشور از زیرساخت قوی برخوردار نیست و اگر تعداد مخاطبانشان فقط در داخل ایران به 500 هزار نفربرسد، هنگ می‌کنند. ما باید زیرساخت‌ها را به نوعی ایجاد کنیم که بتوانیم برای مخاطبان خارج از کشور هم فضایی را اختصاص دهیم تا به تولید محتوا بپردازند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تا چه اندازه می‌توانیم در زمینه تولید محتوا پیشرفت کنیم، گفت: شبکه ملی اطلاعات، کار گسترده‌ای بوده و هم‌اکنون فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است. این شبکه محیط امنی را ایجاد کرده چرا که سرورها دیگر در داخل کشور هستند و اطلاعات در داخل حفظ می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کار شبکه ملی اطلاعات ایجاد فضای امن برای دستگاه‌های دولتی، نهادها و ارگان‌هایی است که نمی‌خواهند اطلاعات‌شان در اختیار دیگران قرار بگیرد و قصد دارند در شبکه بومی به تبادل اطلاعات بپردازند.

وی با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات یادآور شد: آئین‌نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سال گذشته تصویب و به اجرا رسید. براساس این قانون همه دستگاه‌ها، نهادها و حتی بخش خصوصی که خدمات عمومی به جامعه ارائه می‌کنند، بایستی همه اطلاعاتی که در درون خود دارند را در سایت بگذارند که در نهایت همان شفاف‌سازی اطلاعات است.

جنتی اظهار کرد: موضوع فیلترینگ، جدا از بحث قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است. اگر مقام قضایی دستور فیلترینگ برخی از سایت‌ها را می‌دهد، پاسخگو من نیستم و به هیچ وجه این موضوع جنبه سیاسی ندارد.


captcha