بهره‌مندی از ظرفیت‌ حوزه‌های علمیه در استان‌ها
کد خبر: 3522788
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
آیت‌الله حسینی‌بوشهری تأکید کرد:

بهره‌مندی از ظرفیت‌ حوزه‌های علمیه در استان‌ها

گروه اندیشه: عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه یبا بیان اینکه باید به تک تک حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها و استان‌ها توجه داشته باشیم، گفت: باید یک ارتباط و پیوستگی بین حوزه‌های علمیه در سراسر کشور وجود داشته باشد و از ظرفیت استان‌‌ها باید به خوبی استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در اجلاس مدیران حوزه‌های علمیه کشور، صبح امروز، 24 مردادماه در مشهد، ضمن بیان اینکه در این اجلاسیه‌ها باید رسیدگی به کاستی‌ها و در نظر گرفتن اولویت‌ها مطرح باشد، افزود: اولین اولویت ما این است که نسبت به داشته‌هایمان شناخت داشته باشیم، تا بتوانیم برای رسیدن به افق مطلوب قدم برداریم. 
آیت‌الله حسینی‌بوشهری، گفت: باید حوزه‌ علمیه را آنگونه که هست، بشناسیم و بر اساس شناختمان برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه باید طبق شناختش از نگاه مرجعیت و اقتضائات حوزه برنامه‌ریزی کند، ابراز کرد: در این راستا اگر پیوستگی بین حال و آینده در نظر گرفته نشود، نمی‌توان انتظار موفقیت را داشت.
وی با بیان اینکه مسئولیت شورای عالی حوزه‌های علمیه در افق سیاست‌گذاری مسئولیتی سنگین است، ابراز کرد: باید سیاستگذاری به مدیران منتقل شود و آن‌ها در حیطه سیاست‌ها، برنامه‌ریزی و اجرا کنند، زیرا وقتی می‌توانیم به موفقیت دست یابیم که بین سیاستگذاری و اجرا، هماهنگی وجود داشته باشد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به اینکه تشکیلات در نظر گرفته شده برای حوزه باید متناسب با نیازهای حوزه باشد، اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه باید از الگوهای تقلیدی و پر پیچ و خم پرهیز شود تا حوزه به کارهای ضروری خودش بپردازد.
آیت‌الله حسینی‌بوشهری گفت: به همان اندازه که به حوزه مرکزی می‌اندیشیم، باید به تک تک حوزه‌های شهرستان‌ها و استان‌ها هم توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه باید یک ارتباط و پیوستگی بین حوزه‌ها وجود داشته باشد، اظهار کرد:تسهیل کار طلبه کار مهمی است که باید به آن توجه شود.
وی با تأکید بر اینکه از ظرفیت استان‌‌ها باید به خوبی استفاده شود، اظهار کرد: حوزه همان گونه که برای طلاب تحت پوشش خود سرمایه‌گذاری می‌کند، باید فرزندان و خانواده‌های طلبه‌ها را هم جزو اولویت‌های جدی خود قرار دهد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در ادامه به ذکر پیشنهاداتی پرداخت که ترویج گرایش‌های انقلابی حوزه علمیه، ‌تبلیغ روحیه ساده‌زیستی به عنوان یک اصل، تبیین دیدگاه‌های دین در رابطه با علوم انسانی، توجه به طلاب مستعد و در دستور کار قرار گرفتن موضوعات مورد نیاز برای تحقیق، از جمله آن موارد بود.
وی در پایان با اشاره به گذشت سال‌های طولانی از عمر حوزه‌های علمیه و مجاهدت اساتید آن بیان کرد: هم‌اکنون شرایط و فرصت‌های جدیدی در پیش‌روی حوزه‌های علمیه قرار دارد که برای تجزیه و تحلیل آن باید ظرفیت‌ها، کاستی‌ها، اولویت‌ها و انتظاراتمان از حوزه را مدنظر قرار دهیم.
captcha