ارائه خدمات به مشترکان بدون کم‌فروشی محقق می‌شود
کد خبر: 3519020
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
با سامانه اندازه‌گیری کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور؛

ارائه خدمات به مشترکان بدون کم‌فروشی محقق می‌شود

گروه فضای مجازی: سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور رونمایی شد و از این پس به واسطه این سامانه کم‌فروشی در ارائه خدمات شاهد نخواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور، ظهر امروز یکشنبه 10 مردادماه با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات، محمدجواد جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور و علی‌اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات رونمایی شد.

محمدجواد جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور با اشاره به سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور اظهار کرد: به واسطه این سامانه شفافیت در وضعیت سرویس‌های ارتباطی به وجود می‌آید و دیگر کسی مسئولیت کیفیت را برعهده دیگری واگذار نمی‌کند.

وی افزود: اگر ایرادی در شبکه اینترنت باشد، این سامانه مشخص می‌کند که در کدام قسمت شبکه مشکل ایجاد شده و چه کسی مقصر است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور تصیح کرد: از سوی سازمان تنظیم مقررات تکلیفی بر ما شده بود تا اطلاعات شفافی را ارائه کنیم به همین دلیل چنین سامانه‌ای را رونمایی کردیم.

وی بیان کرد: به واسطه این سامانه به صورت اتوماتیک، میزان جرائم مشخص می‌شود و از این پس به سرویس‌دهندگان دسترسی می‌دهیم تا شاخص‌های کیفی را مشاهده کنند.

جهرمی اظهار کرد: شرکت مخابرات استان تهران، اولین شرکتی بوده که کاهش تعرفه را آغاز کرده است. همچنین شرکت‌هایی همچون شاتل، ایرانسل، های‌وب، آسیاتک کاهش تعرفه را اجرایی می‌کنند و تا پایان هفته با دیگر شرکت‌ها مذاکره خواهیم کرد. بیشترین گلایه‌های‌مان از مشترکان مخابرات استانی است که عنوان‌ کرده‌اند که تخفیفی را شاهد نبودند.

فیلترینگ هوشمند تا پایان آذرماه کامل اجرایی می‌شود

وی با اشاره به فیلترینگ هوشمند گفت: فیلترینگ هوشمند در فاز دوم قرار دارد و البته تأخیرهای بسیاری داشتیم و تا پایان آذرماه به طورکامل این طرح اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور تصریح کرد: میزان مصادیق غیرمجاز پنج درصد بود که پس از اجرای پروژه فیلترینگ هوشمند به کمتر از یک درصد رسیده است.

کم‌فروشی در ارائه اطلاعات نخواهد بود

در ادامه علی‌اصغر عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات تصریح کرد: براساس مصوبه 222 سازمان تنظیم مقررات ضوابط و چارچوب موافقت‌نامه‌های خدمت‌یاب را در داخل شبکه زیرساخت برای محتوا تدوین کردیم و براساس آن شاخص‌هایی تعیین شد.

وی ادامه داد: به واسطه این سامانه دیگر شرمنده استفاده‌کنندگان انتهایی نخواهیم شد و در چهارچوب معین، همه اطلاعات مشخص است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات تصریح کرد: از طریق این سامانه دیگر کسی نمی‌تواند کم‌فروشی کند و هر اپراتوری که دچار کوتاهی شده باشد، جریمه خواهد شد یعنی در خصوص اختلال در هر یک از پارامترهای کاهش کیفیت سرویس، اپراتور موردنظر جریمه می‌شود.

وی بیان کرد: سامانه یکپارچه هوشمند دیگر سامانه‌ای است که از یک سال گذشته آغاز کرده‌ایم. این سامانه در راستای تأمین، انتقال و مقایسه و بررسی کیفیت است. با اجرای این سامانه در هر لایه مشخص خواهد بود و دیگر تقصیرها و اشتباهات را نمی‌توان گردن کسی انداخت.

عمیدیان اظهار کرد: اجرای این سامانه ضرب‌العجل است چراکه مصوبه 222 تنظیم مقررات هم ضرب‌العجلی است تا همه اپراتورها موظف‌اند تا مشابه چیزی که دریافت می‌کنند را ارائه دهند.

وی یادآور شد: طرح تحول‌پذیری، طرح ملی است که با همکاری همه اپراتورها سروسامان می‌یابد. پس از یک سال و نیم یاد گرفتیم که همگی در یک اکوسیستم پشت یک میز بنشینیم و به منافع هم فکر کنیم.

در صورت بروز مشکل در ارائه خدمات به مشترکان آن را مرتفع کرده و یا مورد جریمه قرار می‌گیرند.

آغاز فاز اول شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت

در ادامه محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری از رونمایی فاز اول شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت خبر داد و گفت: مقدمات شبکه ملی اطلاعات که از سال‌ها پیش در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته بود آماده شده است و فاز اول آن طی هفته دولت رونمایی می‌شود.

وی از کاهش قیمت پهنای باند برای مردم خبر داد و عنوان کرد: در گام بعدی کیفیت را افزایش داده و تعرفه‌ها را کاهش می‌دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تشریح وضعیت طرح پیوست فرهنگی شبکه‌های اجتماعی گفت: این طرح دو سال پیش به شورای عالی فضای مجازی ارسال شده بود که به دلیل برخی اصلاحات بیشتر به وزارتخانه بازگشت داده شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون پس از اصلاحات انجام شده و نگاه جامع‌نگر، طرح پیوست فرهنگی شبکه‌های اجتماعی به شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است، گفت: منتظر اظهارنظر نهایی شورا هستیم.

واعظی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیز شورای عالی فضای مجازی به طرق مختلف در شبکه ‌های مجازی پیرامون طرح پیوست فرهنگی شبکه‌های اجتماعی به فعالیت می‌پردازد، گفت: به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری نیز تأکید شده است در این زمینه اقدامات گسترده‌تری داشته باشند.

وی ایجادکنندگان شبکه‌های اجتماعی در تمام دنیا را شهروندان دانست و گفت: صاحبان شبکه‌های اجتماعی معمولا افرادی عادی و یا علاقه‌مند به این حوزه هستند تا بتوانند اعتماد مردم را بیشتر جلب کنند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به توسعه زیرساخت‌های آی سی تی گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، دولت‌ها برای توسعه زیرساخت آی سی تی اهتمام جدی دارند اما به دلایل مختلف این موضوع در ایران مورد توجه قرار نگرفت. به هرحال بخشی از شرکت زیرساخت واگذار و قوانین در اختیار شرکت مخابرات بود به همین دلیل دست‌‌‌شان بسته بود تا زیرساخت‌ها را توسعه دهند و البته در هشت سال گذشته هم توسعه زیرساخت مورد بی‌مهری قرار گرفت و اولویت‌مان این بود که این موضوع را جبران کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون وضعیت‌مان به گونه‌ای است که می‌توانیم به اپراتورها و تمامی شرکت‌هایی که نیازمند هستند، امکانات و تسهیلاتی را دراختیارشان قرار دهیم که پهنای باند اینترنت یکی از این تسهیلات به شمار می‌رود.

ارائه خدمات شفاف به مشترکان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور، می‌توان این اطمینان را کسب کرد که خدماتی که به مردم ارائه می‌دهیم، با کیفیت باشد.

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته شبکه زیرساخت کشور از ضعف‌های بسیاری برخوردار باشد تا جایی که نیازمند یک شبکه جامعی بودیم تا براساس آن برنامه‌ها را طراحی کنیم. ما در این چند سال وارث یک شبکه وصله پینه‌ای بودیم، به همین دلیل ابتدا همه شبکه زیرساخت را بازطراحی کردیم و سپس آینده شبکه و اینترنت شبکه را بررسی کردیم و در نهایت آنچه که امروز شاهد توسعه‌ هستیم، براساس طراحی جدید است.

واعظی اظهار کرد: شفافیت مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت شبکه زیرساخت کشور باشد. همکاران شرکت زیرساخت این همت را داشتند تا چنین سامانه‌ای را آماده کنیم. به هرحال باید مردم و همه شرکت‌های خصوصی باید بدانند که در بخش فنی شبکه زیرساخت چه اتفافی می‌افتد.

وی ادامه داد: حتی در این شفافیت اگر شبکه زیرساخت کشور اشتباهی در ارائه خدمات داشته است، این آمادگی را دارد تا جریمه‌هایش را پرداخت کند.

تعرفه‌ها باید کاهش یابد

واعظی با اشاره تعرفه اینترنت در کشور گفت: معتقدیم که کیفیت و قیمت تعرفه را باهم ببینیم اما به این معنا نیست که کیفیت را با قیمت افزایش دهیم بلکه همواره به دنبال این هستیم که هر چه استفاده اینترنتی در سبد خانوار و شرکت‌های دولتی و خصوصی بیشتر شود، به دنبال کاهش تعرفه‌ها باشیم تا مردم بتوانند از آن بیشتر استفاده کنند.

وی با اشاره به طرح تحول‌پذیری گفت: این طرح بسیار سختی است که نزدیک به دوسال برای آن زحمت کشیده شد و قرار بود که توضیحات آن را ۲۷ اردیبهشت ماه اعلام کنیم اما به صورت آزمایشی طرح را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم هر چه زودتر تا هفته دولت این طرح را اجرایی کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تولید محتوا اشاره کرد و گفت: تولید محتوا برعهده بخش خصوصی است و بهتر از بخش دولتی می‌توانند به تولید بپردازند. وظیفه دولت این است که برای‌شان تیم مشاوره بگذارد تا در امورات کمک‌شان کند. خوشبختانه این اتفاق افتاده و شاهد نتایج مثبتی هستیم.


captcha