اسلام به تمدن نگاه معنوی دارد/ تمدن غرب فاقد معنویت ، محبت، عدالت و انسانیت است
کد خبر: 3518692
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵

اسلام به تمدن نگاه معنوی دارد/ تمدن غرب فاقد معنویت ، محبت، عدالت و انسانیت است

گروه اندیشه: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: غربی‌ها به تمدن نگاهی مادی‌گرایانه دارند، درحالی که اسلام علاوه برنگاهی دنیایی، نگاهی معنوی نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز شنبه،9 مردادماه در افتتاحیه همایش تمدن‌پژوهی اسلامی که در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: برای بررسی و واکاوی تمدن اسلامی، ابتدا باید جایگاه و ارزش انسان از منظر قرآن را مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در قرآن صفاتی نظیر عجول، جهل، ظلم، ضعف، کفران، ناسپاسی، خصومت و... برای انسان بکار برده شده است، افزود: انسان‌ها باید این ضعف‌ها را تبدیل به قوت کرده و با بهره گیری از آموزه‌های قرآن این خلاء‌ها را پرکنند  تا بتوان یک جامعه و تمدن اسلامی حقیقی فراهم کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: خداوند کسانی که ایمان آورده‌اند را به کسب علم تشویق کرده و این کسب علم، مقدمه و گامی برای رهایی از تمدن جاهلی و مادی و رسیدن به تمدن مورد نظر اسلام است.
آیت‌الله نمازی با اشاره به مسئله عدالت، بیان کرد: در یک جامعه متمدن عدالت باید در سطوح مختلف آن به عنوان یک اصل مهم حاکم باشد.
وی با اشاره به ضرورت عمل به فریضه مهم امر به معروف و نهی از امنکر، ادامه داد: قرآن بیش از هر چیز انسان را به تقوا دعوت کرده و این تقوا داشتن یک نوع دفاع معنوی قلمداد می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه  تمدن غربی که نقطه مقابل تمدن اسلامی است، تنها از یک  زاویه به حقایق می‌نگرد، بیان کرد: تمدن اسلامی یا به عبارتی تمدن توحیدی، به حقایق نگاه جامعی دارد.
آیت‌الله نمازی خاطرنشان کرد: غربی‌ها به تمدن نگاهی مادی‌گرایانه دارند، درحالی که اسلام علاوه برنگاه دنیایی، نگاهی معنوی نیز به تمدن دارد.
وی با بیان اینکه تمدن غرب فاقد عاطفه، معنویت ، محبت، عدالت و انسانیت است، تصریح کرد: متاسفانه از نظر آن‌ها اگر طفل 6 ماهه فلسطینی در آتش بسوزد و خاکستر شود و یا جوانان مظلوم فلسطینی در مقابل گلوله‌های رژیم صهیونیستی از بین بروند، مهم نیست.
براساس این گزارش، همایش تخصصی تمدن پژوهی اسلامی به مدت سه روز در اصفهان برگزار خواهد شد که در آن بیش از 170 نفر از اساتید کشور حضور دارند.

captcha